El
WILANZ: [citat] Ok tack, bra att veta! Då ska jag kolla med elektrikern hur vi kan göra med en egen grupp till utebelysningen, alternativt se till att lägga en egen JFB på enna grupp som utebelysningen delar med ett par vägguttag och takbelysning i köket. På så sätt skulle jag ju i alla fall kunna se till så att inte kyl/frys, värmepannan osv. påverkas vid ev. jordfel?
mojjen: Skall byta ut ett antal slingor med Halogen till LED MR16 12V. Vanliga philips och Osram downligts dimbara. Som monteras i vanliga downlight hållare. Jag är rätt villrådig av val av drivdon/trafo. Jag har ett ljus system (Crestron) med tillgång till 0-10/1-10V styrning som jag idag styr mot din monterade dimmer Niko i elcentralen. Utöver dessa har jag även ett antal 4 kanal dimmrar från
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det där är bara propaganda från amerikanska myndigheter! En foliehatt förstärker de frekvenser som används för att kontrollera massorna! ;) För den som nu inte fattade det. Rätt är dock att en foliehatt fungerar som en reflektor och faktiskt förstärker vissa frekvenser. Konstigt vore annat.
Bo.Siltberg: Det är bra att du undrar för det finns inget alternativ där som är korrekt........för Sverige. Det som är mest korrekt är det du ringat in. Men det behövs inte och ska inte vara dubbla neutralledare i Sverige i en trefasbostad. Om det följer med en sådan kabel där ledarna är sammankopplade i en ändhylsa, klipp isär och anslut hällen normalt. Dvs perilexstickproppen kopplas precis
Line_out: [citat] [citat] Fantastiskt, många tack, ska se om jag kan få till detta vid ett tillfälle!
elmont: Hus byggda under dom senaste 30-40 åren har som standard tre fas+nolla och jord i sina spisuttag. Det är mest i äldre lägenheter som det finns enfas till spisarna.
Dan_Johansson: Prova och dra åt den, jag skulle gissa att den är för att kunna ta bort svanhalsen...
avh67f: Jag skulle nog ha bytt till en ny armatur med inbyggt uttag. Kanske även med sensor så kan du ha direktström till den och uttaget. Egentligen ska det alltid sitta ett uttag vid handfat på 140cm enligt installationsreglerna men det har säkert missats. Ny armatur blir nog billigast och enklast. Då får du uttaget på ett bra ställe också
john.h: [citat] Det finns, har både med och utan hemma i enkelram. Tyvärr inköpta vid olika tillfällen så vet inte vilka som är varifrån. Har handlat på Bauhaus, hornbach och elbutik.se.
avh67f: [citat] Den har beteckningen 6+6 så det verkar vara 2 st separerade trappbrytare. Dubbeltrapp har nummer 9 fast samma funktion går att få med denna. Om den bara ska användas som en kron med två separata tändningar kopplas den som elmont länge upp säger. Eventuellt kan bygel behövas mellan L/P polerna. Ska du ha Dubbeltrapp funktion kopplas det på annat sätt.
Oldfart: [citat] Det är klart de gör och kabelskydden på Biltema är tillverkade i helt vanlig varmförzinkat stål så det är inget fel på dem. Möjligtvis uppfyller de inte den nordiska branschorgranisationens SHG-standard som tillåter max 0,002% bly och 0,0004% kadmium. Bly är en tillsatts som används för att underlättar förzinkningen genom att zinksmältans viskositet och avrinning
Wikstroomer: Svarar mig själv här. Fick bort den. Plastklips ute i kanterna.
Joacimz: Ja, absolut. Kolla bara så det inte är något annat som ligger under samma propp.
PappasHammare: Hittade dessa men frågan är om de funkar att lägga ner. Står visserligen för trapp men det är kanske på en vägg brevid https://www.bygghemma.se/inredning-och-belysning/belysning/utebelysning/utelampor/trappljus-gelia-tradgardsbelysning-6-pack-set-inkl-trafo/p-1577682-1577683?gclid=CjwKCAjwyeujBhA5EiwA5WD7_W2y0chmT3c1mkcqHGhHuFxqEg0F7-VEwrqFEPXjf2SOHLjrcX-vixoC9KgQAvD_BwE Och nej,
Panor82: Finns även undantag i Elsäk-FS 2022:1 vid utvidgning. Men huvudspåret måste väl ändå vara att anläggningen är i gott skick och att den är säker att använda.
atomlab: [citat] Lustigt. Det var exakt det jag också åkte dit för att köpa
avh67f: [citat] Japp det är mycket mer information kring detta, även I_jf men jag missade att Jolly bara ville se hur det görs i praktiken så får bilderna räcka.
elmont: Skåpet är ditt och ditt ansvar, måla hela skåpet inkl. antenn, du ska INTE klippa ledningen till antenn det kan stå dig mycket dyrt. Ledningen är nätägarens och du får inte göra åverkan på deras egendom.
erimos: [citat] Tack, kan vara något. Svårt att hitta nån ÅF dock.
Uffe A: [citat] ECY kan ev godkänna en del av arbetet på den icke anslutna elfirman, vanligtvis 600 timmar övrigt arbete. Det bästa är att du arbetar på en firma ansluten till organisationen. Då får du dessutom rätt lön och arbetsvillkor
Adam_Roth: [citat] Bra pris för att få snabb leverans och veta att dom funkar. Tog 1 dag med Schenker.
HenksTillman: Tack det var det jag kände också med vanlig logik, skönt att höra även från någon annan.
blackarrow: Det står inget om 10A i dokumentationen, bara på testproben. Samma pladtbit används väl till någon annan probe. :thinking: Eller så ska proben klara att lösa ut 10A säkring om man klantar sig utan att proben går sönder och blir farlig. [bild]
GoGetLost: [citat] Ja du, inte de från ecokraft i alla fall. Kolla på https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/arbeta-med-elinstallationer/att-tanka-pa-vid-elinstallationer/installera-solcellsanlaggningar/installera-solceller-vad-galler/
Bo.Siltberg: Daniel har säkert redan kontaktat Amokabel för att [s]lära dem[/s] anmärka på deras enheter :)
Jonis.F: Det kanske går att kila imellan te.x en liten pappersbit för att ta upp ojämnheter från väggen?
datja: [citat] Är ok så länge effekten i apparaten är max 6A dvs under 1380W, som är maxbelastningen för ett DCL-uttag. Men det torde vara lugnt.
avh67f: [citat] Om kabeln har rätt färger, är i bra skick och klarar ett isolationsprov så skulle jag vara nöjd. Sedan ska det vara rätt kabel till den förläggning det kommer handla om. Om det är rätt grejer som är av kvalitet har jag inga problem om ni vill köpa materialet själv. Det är bara positivt i mitt tycke. Det ökar på konkurrensen om fler skulle göra så tror jag. Edit: Såg nu