tommib
Jag tror du ska koppla svart och röd, enligt dina färgmarkeringar.

Om det inte funkar på det sättet, eller den sista kombinationen då, så är lampan trasig. Du ska inte behöva koppla något av detta till sockerbiten.
 
tommib tommib skrev:
Jag tror du ska koppla svart och röd, enligt dina färgmarkeringar.

Om det inte funkar på det sättet, eller den sista kombinationen då, så är lampan trasig. Du ska inte behöva koppla något av detta till sockerbiten.
Koppla ihop svart o röd i wagon o den blåa bara låta vara? Jag kollade lampan före jag började mixtra med den och då fungerade den.
 
P ptlf skrev:
Kanske jag missförstått dig, kopplade ihop med en wago så här men då lyser den inte. Har ju tagit bort korten till sensorn men någon eller alla kanske måste kopplas till "sockerbiten" också?[bild][bild]
Har du kollat reläet som jag tipsade om?
Detektorns ena kort (med reläboxen) ser ut att ska matas med nätspänning, kanske lämnar det sedan 230 V via reläet till nätdelen som sitter i den andra lådan.
Svårt att ge fler råd på distans utan att se allt framför sig.

Försöka att dra ut ledarna bättre så det syns var dom går osv.
 
E etompau skrev:
Har du kollat reläet som jag tipsade om?
Detektorns ena kort (med reläboxen) ser ut att ska matas med nätspänning, kanske lämnar det sedan 230 V via reläet till nätdelen som sitter i den andra lådan.
Svårt att ge fler råd på distans utan att se allt framför sig.

Försöka att dra ut ledarna bättre så det syns var dom går osv.
Förstår det är svårt se på bilderna hur det är gjort. Jag har ju helt kopplat bort korten till sensorn nu. Kan ha märkt ut fel på bilderna tidigare men så här satt det iaf om det är till någon hjälp, den jag markerat vit är i verkligheten brun om det är någon ledtråd, dom andra är som jag markerat röd o blå. Elektrisk låda med trådar, säkring, skruvklämmor och anslutningar, öppet lock, arbetsmiljö i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller elektroniskt kretskort med markeringar, potentiella lötproblem eller komponentpositioner, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk krets med färgmärkta pilar och hand som håller i komponent. Fokus på relä och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
P ptlf skrev:
Koppla ihop svart o röd i wagon o den blåa bara låta vara? Jag kollade lampan före jag började mixtra med den och då fungerade den.
Japp. Jag blir mer övertygad när jag ser närbilderna på kretskortet. Röd ser ut att vara kopplad till den gemensamma terminalen på reläet, brun verkar vara fas in (säkring, matar de gula klumparna) och vara kopplad till ena växlande terminalen. Den andra växlande terminalen på reläet är oansluten. Blå bör isoleras på lämpligt sätt så den inte kommer i kontakt med något i lampan.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Japp. Jag blir mer övertygad när jag ser närbilderna på kretskortet. Röd ser ut att vara kopplad till den gemensamma terminalen på reläet, brun verkar vara fas in (säkring, matar de gula klumparna) och vara kopplad till ena växlande terminalen. Den andra växlande terminalen på reläet är oansluten. Blå bör isoleras på lämpligt sätt så den inte kommer i kontakt med något i lampan.
Tack tack för hjälpen nu lyser den o tack till ni andra också!👍👍 Hand håller LED-strålkastare i ett mörkt utrymme, ljuset är tänt och skiner starkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
tommib
Och du ser till att isolera blå ordentligt nu, eller hur ;) Och stänger igen ordentligt bakpå.

Elsäkerheten först, alltid. :)
 
tommib tommib skrev:
Och du ser till att isolera blå ordentligt nu, eller hur ;) Och stänger igen ordentligt bakpå.

Elsäkerheten först, alltid. :)
Kört flera varv med riktig eltejp för tänkte kabeln är för tunn för ubåt o kommer lägga den på bra sätt när jag byter ut stickkontakten mot EXLQ 😃 En hand visar insidan av en öppen strömkontakt med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Klipp bort den helt, den är bara ett potentiellt problem.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
tommib
Nja, bara om det går att göra väldigt långt ner på kortet. Jag håller iofs med om att den mest är ett potentiellt problem men det kan bli svårare att isolera den korrekt om man bara har en några millimeter lång stump på mönsterkortet.

En ubåt skulle säkert sitta bra men även riktig eltejp, och att man stoppar undan den t.ex. under sockerbiten, så att den inte rör sig funkar nog bra.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Jag sa helt, inte halvvägs 😉
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Då var det det här med att ansluta den extra jordflätan... behöver jag göra det i lampan eller räcker det att det görs endast i kopplingsdosan på väggen? Vet ej om jag får in den i sockerbiten. Osäkerad elektrisk kabel med exponerade koppartrådar synliga under träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det finns många diskussioner om det på forumet och annorstädes.

Min åsikt är att det räcker med att ansluta den i matande ände, dvs dosan. Klipp bort den helt i lampan.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.