H
hempularen: Nu vet vi ju inte hur du menar med "byta till 16A". Det är som sagt inte bara att byta säkringen. Utan trådarna till uttaget från elcentralen måste (troligen) bytas. Gör man fel där så blir det brand. Att köra ugn och mikro på samma säkring är inte rekommenderat. Det kan i praktiken fungera om man låter bli att använda mikron samtidigt som ugnen värms upp. När den väl är
8 svar · 3,7k läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Eh, vilket samma bekymmer…? Hur man kopplar en återfjädrande tryckknapp till universaldimmern enligt kopplingsschemat? Ja, koppla 2 trådar, en från S(switch) på dimmern till (push)strömbrytaren, och en fasledare L, se Demmpas svar. Hur man kopplar en Schneider dimmer till en Nexa dimmer? (Det går inte och var bara ett missförstånd alt. dåligt språkbruk). Man kan undra varför
11 svar · 3,1k läst
·
Antewallgren
Antewallgren: [citat] Jo helt klart. Det pratades om att problemet kunde vara hur centralerna blev ihopkopplade med varandra. Vi har en del att göra på to-do listan.
11 svar · 1,8k läst
·
P
Anonymiserad 170696: [citat] Min fundering var om det kunde varit felkopplat, det verkar vara en liten hemmaelektriker som har ägt huset, rena skräcken att se hur illa man kan koppla in el, en del av det jag har rensat bort, där har skruvar inte varit ordentligt spända med risk för glappkontakt och överhettning.
2 svar · 584 läst
·
4
4väggarochtak: jag har en wiser vriddimmer som sitter på dålig placering för en taklampa i annat rum. Kan jag köpa en trådlös wiser-knapp/brytare och sätta den i rummet med lampan och koppla ihop den till vriddimmern som styr lampan? Vilken typ isf? Vill gärna ha dimmerfunktion också.
0 svar · 505 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Den tredje säkringen, som sitter bredvid de två till spisen, kanske redan används till ugnen på annan plats? [citat] Josth svar i #2 är rätt. Inte för att det är tekniskt omöjligt, farligt eller riktigt dåligt, utan mest för att man gör inte så, man nallar inte ström från spisledningen till annat. Spis/häll/ugn bör ha sin ledning i fred. Man bör inte blanda helt olika saker på
8 svar · 1,6k läst
·
P-O Jacobson
P-O Jacobson: [citat]
19 svar · 14,7k läst
P-O Jacobson
19 svar · 14,7k läst
D
Dilato: [citat] Det spelar ingen roll i vilken ordning faserna är kopplade så därför kan det nog bli lite hur som i fabriken.
4 svar · 1,5k läst
·
Purre
Purre: [citat] Beror på vad det är för led, vissa är konstantströmsmodell och då ska dom ligga i serie. Konstantspänningsmodell går det att göra som du ritat.
9 svar · 2,4k läst
·
a.o.f
a.o.f: [citat] Kolla att du har rätt glödlampa för dimmern och byt säkring på dimmern.
5 svar · 1,2k läst
·
A
avh67f: Om du har en spänningsprovare kan du mäta mellan ingång 1 och 2 på termostaten att den till att börja med har spänning fram och sedan på utgång 4 och noll eller jord för att se att den släpper igenom den växlande kontakten när den ska.
11 svar · 1,3k läst
·
A
avh67f: Var ganska säker på det också men ville inte skriva något som kanske är fel. Tack panor. De senaste jfb jag testade löste på cirka 22-26 mA i ramptest om minnet inte sviker. Bara som kuriosa.
20 svar · 1,7k läst
·
E
elmont: Oavsett orsak är färgen den samma som den Europavita som du inte vill ha.
4 svar · 3,2k läst
·
DE73
DE73: [citat] Har du någon gruppförteckning? Om inte så fixa en i lugn och ro så blir det enklare senare.
38 svar · 4,8k läst
·
H
Henrik Sim: Hur räknas låsbleck i dosor (ABB/Schnider)? Är det en godkänd klamringpunkt? Upplever att klammer nära dosans infästning lätt ”knixar till” särskilt flexrör?
40 svar · 31,1k läst
·
MultiMan
MultiMan: https://www.ljustema.se/reservglas-mm/63124-flexarm-28cm-massing-7330525078011.html?gad_source=1 https://belysningsmaterial.se/armaturleder-flexarmar-lamphallarhylsor/flexarmar-bojarmar/flexarm-oxid-massing-m10x1mm-280mm/ Bara att fortsätta med bild eller ordsökning för fler altermativ.
6 svar · 1,4k läst
ClasseClas
ClasseClas: @Nissens är megaexperten och superpedagogen på Plejd här på forumet. Kör på!
1 svar · 915 läst
Tommty
Tommty: [citat] om kabel gled ur en snabbkoppling är det felmonterat, finns olika varianter på snabbkopplingar och följs inte dessa så glider dem ut, i en korrekt montering kan du i stort sett sig hänga din vikt på kopplingen utan att det lossnar. Är man inte van vid snabbkoppling så är skruvvarianterna enklare.
11 svar · 2,7k läst
·
D
Dilato: [citat] Hållet man sig til vettiga storlekar är det inte jättedyrt. 900 spänn för en smart laddare på 25A är inte jättedyrt (Biltema). Sen går man till Kina (typ Banggood, Aliexpress, ebay mm ) så kan det bli ändå mycket billigare.
10 svar · 2,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det tror jag inte. [citat] Ok, rapportera gärna dina erfarenheter.
8 svar · 4,4k läst
DE73
DE73: [citat] Jag lovar att tvätta dom i helgen och posta en bild ;-) I ett hus byggt 1922 och inte renoverat sedan 70-talet så är skitiga brytare ingen jag bekymrar mig om. Smarta lampor brukar bara finnas upp till max 1000 lumen.
21 svar · 3,3k läst
·
A
avh67f: Kanske du har möjlighet att ta in fler offerter? Och på det sättet få ett svar på frågan.
1 svar · 682 läst
TRJBerg
TRJBerg: Egentligen borde innehållet i metallen i stift och ledningar testas. Misstänker väldigt låg kvalitet i vissa fabrikat.
36 svar · 12,4k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Eller tom med baksidan på exv. pekfingret/långfingret (med leden längst ut, eller mellan den och nästa led). Då kommer reflexen att krama ihop handen och rycka den åt sig att garanterat göra att man tappar kontakten med ledaren fort. Dessutom så slipper man trista brännsår/blåsor på fingerspetsen, där de är mycket tristare att leva med. ;) (Hade länge två vita fläckar på
4 svar · 1,6k läst
·
V
Variosboy: Det står i produktbeskrivningen i länken för den vanliga timern att egenförbrukningen är 1W.
2 svar · 1,8k läst
TRJBerg
TRJBerg: [citat] Hm. Buntband skulle faktiskt kunna fungera. Och jag har sådana hemma. Bra förslag!
6 svar · 1,9k läst
·
Cruzze
Cruzze: [citat] Ok, så du vill ha den igång och bara värma när elen är billig. Framgick inte. Det kan funka men det beror på ditt bad. Du måste ändå ha cirkulationen aktiverad 24/7 för att undvika att det fryser i rören utanför. Har du pumpen och värmaren på olika faser skulle man kunna styra värmarens fas bara. Men elen är som billigast på natten så det blir förmodligen bara morgonbad
6 svar · 1,8k läst
pelpet
pelpet: [citat] TACK. Hade letat efter sådana men inte hittat. Men det finns ju. Då är saken klar. Då ska vi bara se om de går att köpa utan att frakten blir 10 ggr dyrare än stutsen.
3 svar · 1,0k läst
D
Dilato: [citat] Den hållet för massor av skruvar tillverkade av "kinesium" 😄
28 svar · 6,4k läst
·
paros
paros: Den vindgeneratorn jag har ska kunna starta redan vid 1,5m/s. Men min fundering var mest om vinden kommer att fungera strax ovanför taket eller blir det för mycket turbulens runt huset och bland träden? Någon som har testat?
3 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.