C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att JAG valde renova är för att det är en serie som jag upptäckt att jag själv har galet dåliga priser på.
Beror nog i och för sig på att elbutik m.fl. säljer blisterpack-varianten som är ett lite enklare utförande. Ahlsell säljer den förvisso också, men då blir det istället en nischvara som säljs med ett större påslag / sämre rabatt.

Redigerat:
Vad skiljer i utförande?

C
D Daniel 109 skrev:
Vad skiljer i utförande?
Blisterpack-varianten har plastram och skruvkopplingar istället för metallram och snabbkopplingar.

P Peter787 skrev:
Det är inte ovanligt för företag att köpa maskiner och utrustning som bara bokförs som en kostnad och aldrig säljs.
Extra vanligt i nystartade bolag.
vad har det med momsen att göra?

useless useless skrev:
Jag ställde en fråga till Skatteverket. De verkar, liksom jag, anse att det är skillnaden mellan det rabatterade inköpspriset och marknadsvärdet som avgör om det är en förmån. Inte huruvida det finns andra kundgrupper som har liknande rabatter.

Fråga:
Hej. Mitt företag har relativt bra rabatter på vissa varugrupper hos några grossister. Om jag som privatperson köper prylar och använder företagets konto för att få det rabatterade priset som ligger en bra bit under marknadspris (betalar privat såklart), blir det då en förmån jag ska skatta för?

Svar:
Hej,

Ja, det blir en förmån. Det är ett utflöde ur din tjänst att din arbetsgivare låter dig nyttja företagets rabatt för privata ändamål. Det gäller även om du äger företaget i fråga. Din arbetsgivare ska då förmånsbeskatta dig för skillnaden mellan marknadsvärdet (inkl. moms) och det pris du har betalat med dina beskattade pengar.

Med vänliga hälsningar

Christina I
Nu har äntligen jag också fått svar från skatteverket, som stämmer väl överens med de jag fått tidigare. Bifogar det nedan. Ni kan själva utvärdera trovärdigheten i svaret useless fick (finns i posten jag här svarar på), jämfört med det utförliga jag fick. Själv konstaterar jag (återigen) att man inte skall beskattas för privata köp på företagskontot. (Orkar ni inte läsa hela så kolla slutet.)

Hej,

Jag ber om ursäkt för sent svar!

För att det ska bli aktuellt att beskatta det privata nyttjandet av företagskontot krävs att bestämmelserna i 22 kap. IL om uttagsbeskattning är tillämpbara. Uttag enligt 22 kap. IL innebär att den skattskyldige tillgodogör sig en tillgång eller tjänst från näringsverksamheten för privat bruk (22 kap. 2 och 4 §§ IL). Om värdet av tjänsten är ringa blir det inte aktuellt med uttagsbeskattning (22 kap. 4 § IL). Uttagsbeskattningen innebär att tillgången eller tjänsten ska behandlas som om den avyttrats mot en ersättning som motsvarar marknadsvärdet (22 kap. 7 § IL). Klicka på länken nedan för att läsa mer om uttagsbeskattning.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/329475.html

För att det ska bli aktuellt att tillämpa 22 kap. IL krävs alltså att företagskontot hos grossisten är att se som en tillgång i näringsverksamheten. Det som nyttjas av privatpersonen är möjligheten till rabatterade köp. Detta skulle eventuellt kunna ses som en immateriell rättighet (även om detta också skulle kunna ifrågasättas). Inventarier och immateriella rättigheter behandlas enligt 18 kap. IL om de är förvärvade från någon annan. Se länk nedan.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/339116.html

Om en immateriell tillgång är egenupparbetad gäller god redovisningssed. Enskilda näringsidkare får inte redovisa egenupparbetade immateriella tillgångar i näringsverksamheten över huvud taget. Se länkar nedan.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324717.html

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324718.html

Även om en företagskontot skulle kunna ses som en immateriell rättighet (vilket som sagt inte är säkert) så skulle den i så fall vara en egenupparbetad immateriell tillgång vilket alltså inte får redovisas i en enskild näringsverksamhet.

Detta innebär att företagskontot inte ses som en tillgång i näringsverksamheten och att det alltså inte blir aktuellt att uttagsbeskatta det privata nyttjandet av kontot.

Svara på detta mejl om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar

• Gilla
Alexander HB och 5 till
  • Laddar…
A
Som förtydligande: du ställde frågan specifikt för enskild firma?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.