El
Purre: [citat] Eftersom det är en lampa så spelar det ingen roll, men man vill egentligen ha fasen i botten på lampsockeln men då det är kabel som går att vända så kan man inte alltid få det. Ska man gå efter reglerna så bör blå vara nolla och grön tändtråd men går inte att veta. Regeln säger att nolla ska vara blå men blå behöver inte vara nolla dessutom. Sen finns det så mycket
Jojje 73: [citat] Tänkte på det, fick in alla ordentligt och det blev bra, tack ändå
elmont: I mitt g:a ventaggregat som var ett Vevex hade jag ett liknande problem, det berodde på att på lågfart stannade fläkten och överhettningsskyddet löste ut, det återställde sig själv efter en stund och "cykeln" upprepades. Körde jag fläkten på lite högre fart var det inga problem, inte heller när det var varmt ute så att tillskottet inte gick till. Ps Nu är det några år sedan jag
Müssli: Högst troligt är det en gammal tariffstyrning som kan tas bort helt så du slipper ljud och framtida problem. Be en elektriker hjälpa dig om du är osäker.
Gramphos: Det ser inte ut som att kåpan till Rlko Plus lågbyggande uttag finns som reservdel. Utan det som finns att köpa är kåpa uta undercut ram för användning med dekorerat eller utbyggnadsram. Eftersom uttaget inte heller säljs utan kåpa borde det bli en del kåpor över då dessa installeras med dekorram. Du kanske kan kolla om du kan hitta någon som säljer begagnat. Kanske även värt att
Daniel 109: Om du inte bänt sönder dem skulle sladdarna lossat om du tryckt ner dessa flärpar. [bild]
avh67f: Standardiseringen går långsamt framåt men den stannar aldrig av 🙂
etompau: Jag har flera Nexa LCMR-1000 monterade utomhus i diverse kapslingar. har funkat bra under flera år. Har även en slaktad gammal brytare av kodvredstyp, ombyggd till 12 V-drift, sedan instoppad i en plastpåse i en markdosa. Still going strong. Dock skånskt klimat...Begränsat antal dagar med stark kyla, däremot fuktiga, och salta vindar.
[old rusty]: [citat] Kul att min personliga google-stalkare sniffade forumen jag läser och idag visade denna videon på youtubes förstasida helt orelaterat. :) [MEDIA=youtube]B90_SNNbcoU[/MEDIA]
Eloffen: [citat] Du gör jobbet för det pris som du har angett, man eller mus.
Fanta23: Vill höra om ev erfarenheter av företaget Takproffsen Jönköping som monterar solceller. Ris eller ros?
Avemo: [citat] Det finns två saker att tänka på. Det en är var i gruppen belastningen respektive jordfelet inträffar. Blir det verkligen precis lika långt i båda ledarna? Det är något av ett extremfall att det blir halva strömmen i jordledaren. Det andra är att det inte är någon speciellt noggrann metod att testa jordfelsbrytaren. Det är normalt att jordfelsbrytaren löser vid ett sådant
roli: [citat] Varför inte visa en bild på inkopplingen då. Så finns det dokumenterat var jorden ansluts för de som eventuellt skulle fråga/ha funderingar i framtiden på detta uttag. 😉
GK100: Ringklockor i bostäder har ytterst sällan eller aldrig varit drivna med 24 VAC så det går nog bort som alternativ.
MagicFingers: läge att titta på en ferroamp energyhub och batteri, då får du lite fasbalansering och kan behålla din 16A säkring...
fredrik.johansson: Det går bra att använda samma kabel, bara du har tillräckligt kvar även om du klipper av en bit.
Uffe A: Finns det blindplintar i brytaren så använder jag dom Varför använda wago om de inte behövs. Det är en onödig kostnad
jonaserik: Du kan ta dom med 6 mm till båda, det som kan bli men troligt är att den skvalpar och inte sitter tajt för att ställa in tempen, men det gör man bara en gång och kan hålla i den. Du sa 6 gick in först, den ställs 70 C och den andra på 60 C , dom temperaturerna räcker nog gott för att hålla huset varmt och ge bra med VV. SE bara till att inga metalldelar träffar anslutningarna på
Titagurgi: Allt löste sig bra. Tack för all hjälp ,nu vet man hur man ska göra nästa gång.
stentorparn: [citat] Tusen tack för en mycket pedagogiskt utformad beskrivning utifrån bilderna!
iinh: Tack för svar! Håller med om att köksskåp med kapat djup hade fungerat bra i detta fall! Frågan är väl då om jag vågar borra hål på sidan av proppskåpet. Samtidigt verkar ju denna lösning vara rätt vanlig, så många verkar ju borra på! Jag tänker att det går att få till så skåpet går att ta bort vid arbete
Robin Å: [citat] Det kanske inte verkar troligt men jag garanterar att detta är inget jag kommer brösta själv 😂 Finner det väldigt trevligt att förstå lite mer så jag kanske kan delta i the back-and-forth när han väl är här så de framstår som jag kunnat de sedan tidigare... ahh, ego. Sen är det bra att förbereda sig inför eventuella kostnader som diverse förslag innebär. Med de sagt: