Tja!
Håller på med ett altanbygge där vi tänkte sätta en del belysning, belysningen kommer kopplas till uttag som är under trallen.
Kan man koppla kabeln direkt ifrån uttagen till en Shelly eller behöver jag ha en strömbrytare och koppla shellyn till? Isåfall vilken shelly är bäst för mitt ändamål? Det behövs bara av/på samt timer m.m
Håller på med ett altanbygge där vi tänkte sätta en del belysning, belysningen kommer kopplas till uttag som är under trallen.
Kan man koppla kabeln direkt ifrån uttagen till en Shelly eller behöver jag ha en strömbrytare och koppla shellyn till? Isåfall vilken shelly är bäst för mitt ändamål? Det behövs bara av/på samt timer m.m
Jag har gjort så att uttaget som altanbelsyningen är inkopplad på styrs av en Shelly 1. Allt är monterat under en trallbrädor som går att lyfta. Ingen strömbrytare behövs utan går enbart på solupp/nergång i appen.
Tack för svar!O olofh skrev:
Har du någon enkel förklaring på hur det är kopplat? Har el i garaget som jag skickat ut under altanen, kopplat till 3 uttag, vill där på dra en shelly och koppla ihop med en dosa i garaget
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Shelly 1 har jag för styrning av belysning. Knappen är ju valfri, den behöver du ju inte koppla in.
Tror shelly 1 har utgått. Shelly 3 mini är nog den billigaste enheten, om du har nån apparatdosa att placera den i. Inkopplingsprincipen är ju snarlik, men när du bestämt dig för vilken shelly du ska googla "shelly X wiring diagram" så får du upp det direkt.
https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-pm-mini-gen-3
Såg att den är godkänd för -20c så den borde ju klara att sitta i en dosa utomhus om du bor i södra delen av landet.
Det brukar gå att få tag på shelly billigt från amazon (och fraktfritt om man kommer över 229kr).
Nej inte för lite altanbelysning. Såg du fick bra svar ovan. Kjell o co brukar ha för ok pris om man villhöver en snabbtD Daniel1825 skrev:
Tex denna annars https://www.styrahem.se/p/924/strombrytare-extremt-liten-1-kanal-shelly-plus-1-mini-gen-3
Varför krångla till det? Det finns altanbelysning som är smart i sig, t.ex. Deltacos som också kan ändra färger och blinka rött vid larm. Om inte det är det ju betydligt enklare att sätta en smart plugg valfritt märke i eluttaget som du ändå verkar sätta upp eller ha? En annan sak om du hade gjort en fast anslutning.
Fast nu frågade ju ts om shelly så då kan man väl anta att han kollat att det är den som ska skaffasB bygges skrev:
Absolut, men ganska stor skillnad på 3 loppor för 30 lampor eller 1700 för 30 lampor plus shelly.B bygges skrev:Varför krångla till det? Det finns altanbelysning som är smart i sig, t.ex. Deltacos som också kan ändra färger och blinka rött vid larm. Om inte det är det ju betydligt enklare att sätta en smart plugg valfritt märke i eluttaget som du ändå verkar sätta upp eller ha? En annan sak om du hade gjort en fast anslutning.
Har shelly sedan tidigare m dimmer pluggar m.m så smidigt att ha allt i samma, tack alla för svar, tror jag har bättre koll på läget nu!😎🙏🏻
Jo absolut, här är en Shelly https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5241424O olofh skrev:
Att sätta ett eluttag som styrs av en shelly-puck som egentligen kräver installation av elektriker, under trall, är ju tämligen poänglöst. Shelly har dessutom en ovana att gå sönder efter ett tag. Klart enklare att sätta en Shelly eller annat märke av smart plug om det ändå handlar om ett eluttag under trall.
En tusenlapp skillnad kan det vara värt för med färger till Påsk, Halloween etcD Daniel1825 skrev:
Ok.B bygges skrev:Jo absolut, här är en Shelly [länk]
Att sätta ett eluttag som styrs av en shelly-puck som egentligen kräver installation av elektriker, under trall, är ju tämligen poänglöst. Shelly har dessutom en ovana att gå sönder efter ett tag. Klart enklare att sätta en Shelly eller annat märke av smart plug om det ändå handlar om ett eluttag under trall.
Ts skrev sen att han ville sätt den i garaget så vi får nog fortsätta anta att han vill ha en Shelly
Mjo men just i detta bygge är det är även en ekonomisk fråga, 3 shelly pluggar för 200kr stycket eller en brytare för 200kr, den kommer sitta i garaget och inte under altanen. Nej vi vill inte ha några färger..😂B bygges skrev:Jo absolut, här är en Shelly [länk]
InstallationB bygges skrev:Jo absolut, här är en Shelly [länk]
⚠CAUTION! The Device is intended for indoor use only!
Nej, den där pluggen ska man inte installera utomhus.
Fast utebelysning borde installeras fast.
Att däremot installera en "smart" lampa där man kastar rubbet när något går sönder kan jag tycka känns osmart och omiljövänligt.
Tror inte shelly är mer benäget att gå sönder ön andra fabrikat, mina har i alla fall fungerat felfritt. Undantaget har varit när jag kört dem utanför dess angivna tempområde, då har de krävt en norsk reset.
Klicka här för att svara