Hej,

Sambon köpte en gammal bordslampa på en loppis som hon fastnade för och jag var tydligen jättetråkig när jag sa att jag inte kan se om den är säker eller inte. Så hur vet jag om en gammal lampa är säker att använda?

Hittar ingen symbol för dubbelisolering på lampan men sladden verkar var dubbelisolerad? Stickproppen är bytt och ser ut att vara jordad, det känns inte helt rätt?

Lägger upp lite bilder på lampan och märkningarna jag hittat. Bara märkningar på strömbrytaren i själva armaturen ser jag bara ett vad jag gissar är serienummer
Närbild på strömbrytaren till en bordslampa visande märkningar och symboler som kan indikera säkerhetsstandarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en gammal bordslampas strömbrytare med suddiga märkningar, ihop med en del av dess gyllene fot.
Skapa konto

Gammal bordslampa med guldfärgad metallarmatur, vit keramikbotten, dubbelisolerad sladd och modern jordad stickpropp.
Skapa konto

Öppen bordslampan visar dess interna ledningar och anslutningar, inklusive en delvis synlig skruvanslutning och isolerad sladd.
Skapa konto

Insida av en gammal bordslampa med synlig glödlampssockel och äldre ledningar.
Skapa konto

Det ser ut som en gammal ojordad klass 0 armatur som någon bara bytt stickpropp på till jordat för att kunna använda i rum med jordade vägguttag. Ser inte tillåtet ut men man skulle behöva skruva isär lampan och mer noggrant se hur den är gjord och vad som eventuellt behöver ändras och om det går att göra till dubbelisolerad. Annars får man köra med transformator och 12 V lampa.

Jag tror inte du behöver vara orolig för denna lampa. Den är enkel i sin konstruktion och om den synliga sladden är frisk så är den även frisk där den löper dold i armaturen. Den kan nog betraktas som dubbelisolerad.

Du skulle dock behöva byta stickpropp. Den ser väl billig ut med usla anslutningsklämmor som föregående installatör misslyckats med, och en dragavlast märkligt placerad. Stickproppen har jordbleck, men lampan är inte skyddsjordad för det. Det finns inga lätt tillgängliga lösa ojordade stickproppar att köpa så du har två alternativ.

1. Byt hela sladden till en ny. Då får du en fräsch strömbrytare, en vit sladd istället för smutsgul, och en kontroll på lampsockeln. Jag ser inte om gängan är ansluten till ena polen eller om det finns ett bleck i botten.
Ojordad vit lampsladd med strömbrytare och öppen ände som visar koppartrådar samt defekt stickpropp.
Skapa konto

2. Byt till en jordad stickpropp av bättre kvalitet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.