Skulle sätta upp en golvsockel och hackade bort lite spackel längst ned på väggen i ett hörn för att få det jämnare. Plötsligt flyger en bit plast med metall iväg, och där spacklet var ser jag dels en grön-gul och brun sladd, dels ett "knippe" koppartråd som alltså är exponerad blå ledare. Runt allt syns den vita kabeln, som alltså huggits öppen.
Belysningen och allt annat som var kopplat på samma grupp (heter det väl? Samma säkring i alla fall) fortsätter fungera som om ingenting hänt, jag fick ingen stöt eller så, och det hela var väldigt odramatiskt... men jag vet ju att det inte riktigt går att ha exponerad ledare sådär.
Hur gör jag nu? Går det, och bör man, reparera kabeln på något sätt, exempelvis krympslang, eltejp eller något sådant? Eller är det bara att byta ut hela kabeln, vilket dessvärre skulle innebära att man bilar upp en del av väggen?
Det skall tilläggas att det är tegel, cement, spackel och gips runt kabelbrottet. Känns inte spontant som en omedelbar brandfara, men det måste åtgärdas.
Belysningen och allt annat som var kopplat på samma grupp (heter det väl? Samma säkring i alla fall) fortsätter fungera som om ingenting hänt, jag fick ingen stöt eller så, och det hela var väldigt odramatiskt... men jag vet ju att det inte riktigt går att ha exponerad ledare sådär.
Hur gör jag nu? Går det, och bör man, reparera kabeln på något sätt, exempelvis krympslang, eltejp eller något sådant? Eller är det bara att byta ut hela kabeln, vilket dessvärre skulle innebära att man bilar upp en del av väggen?
Det skall tilläggas att det är tegel, cement, spackel och gips runt kabelbrottet. Känns inte spontant som en omedelbar brandfara, men det måste åtgärdas.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Bild?
Eklk/eqlq?
Ser ut som en "jordfläta" (biledare). Ledarna ser inte ut att ha skadats.
Även de förtennade koppartrådarna i biledaren ser hela ut.
Skulle inte vara skitnervös, men kan för lite för att vara till hjälp, tyvärr.
Ser ut som en "jordfläta" (biledare). Ledarna ser inte ut att ha skadats.
Även de förtennade koppartrådarna i biledaren ser hela ut.
Skulle inte vara skitnervös, men kan för lite för att vara till hjälp, tyvärr.
Redigerat:
Ah, så om jag ser att blå ledaren är oskadd... då är alla tre ledare oskadda, och ingen fara på taket?K Kardan79 skrev:
Används jordflätan till något? Skall den vara ansluten till jord överallt ifall just ifall någon klant, som jag, råkar hacka in i kabeln?
Ser inte ens vad som borde vara nollan (blå). Biledaren löper runt ledarna, varför jag gissar att nollan är längst in i väggen. Borde således inte ha skadats.G Grigor50 skrev:
Min sambo säger dock att jag är blind, och vad du nu bör göra vet jag inte. Vågar/vill inte säga vad jag hade gjort.
Finns andra på forumet som kan el bättre än jag.
Det är med största trolighet en g:a "kulo" (EKRK) och den måste nu bytas då den har blivit skadad så att trådarna bara har ett isolerande lager kvar och man får INTE ha bara ett skikt som isolerar. Det är rätt vanligt att man spacklar in kulo mot lister. Det går ju även att skarva in en bit men då behövs två "dosor" så att man kan ersätta den skadade biten.
Det finns ju godkända prylar för att reparera manteln, så varför måste hela kabeln bytas?E elmont skrev:Det är med största trolighet en g:a "kulo" (EKRK) och den måste nu bytas då den har blivit skadad så att trådarna bara har ett isolerande lager kvar och man får INTE ha bara ett skikt som isolerar. Det är rätt vanligt att man spacklar in kulo mot lister. Det går ju även att skarva in en bit men då behövs två "dosor" så att man kan ersätta den skadade biten.
Jo kabeln är ju ny, sattes in i augusti 2023.E elmont skrev:Det är med största trolighet en g:a "kulo" (EKRK) och den måste nu bytas då den har blivit skadad så att trådarna bara har ett isolerande lager kvar och man får INTE ha bara ett skikt som isolerar. Det är rätt vanligt att man spacklar in kulo mot lister. Det går ju även att skarva in en bit men då behövs två "dosor" så att man kan ersätta den skadade biten.
Det går inte att tillföra "ett nytt skyddande lager"?
Om det måste skarvas, får de två "dosorna" (typ som WAGO?) ligga fritt bakom en list, eller måste det finnas en tydligt uppmärkt och nåbar plats så man kommer åt skarvarna? För i sådana fall är det lika bra att byta ut hela kabeln, även om det innebär att man måste bila lite på en vägg...
Kulo har väl ingen bi-ledare? Snarare en EKLK på bilden eftersom de synliga ledarna är förtenta (blank).E elmont skrev:Det är med största trolighet en g:a "kulo" (EKRK) och den måste nu bytas då den har blivit skadad så att trådarna bara har ett isolerande lager kvar och man får INTE ha bara ett skikt som isolerar. Det är rätt vanligt att man spacklar in kulo mot lister. Det går ju även att skarva in en bit men då behövs två "dosor" så att man kan ersätta den skadade biten.