Hej,
Vi har just nu inget behov av laddstolpe, men gissningsvis har vi det inom 2-3 år. Vi har sedan tidigare lagt ett tomt markrör mellan hus och parkering (ca 20m).
Nu byter vi fasad och jag klurar på om det är värt att dra ett flexrör med draglina bakom panelen mellan elcentral och markröret (ca 15m). Hade varit gött att slippa dra utanpåliggande kablar på fasaden sen.
Om ja: vad för typ av rör ska jag dra? Vill gärna framtidssäkra och läste att 6mm kan vara en bra dimension. Vill utöver laddaren ha ett vanligt eluttag samt en utelampa vid parkeringen.
Obs: frågan gäller alltså typ och dimension på tomrör bakom panel. Som jag förstått det måste elektrikern som installerar sen dra själva kabeln.
Tack!
Vi har just nu inget behov av laddstolpe, men gissningsvis har vi det inom 2-3 år. Vi har sedan tidigare lagt ett tomt markrör mellan hus och parkering (ca 20m).
Nu byter vi fasad och jag klurar på om det är värt att dra ett flexrör med draglina bakom panelen mellan elcentral och markröret (ca 15m). Hade varit gött att slippa dra utanpåliggande kablar på fasaden sen.
Om ja: vad för typ av rör ska jag dra? Vill gärna framtidssäkra och läste att 6mm kan vara en bra dimension. Vill utöver laddaren ha ett vanligt eluttag samt en utelampa vid parkeringen.
Obs: frågan gäller alltså typ och dimension på tomrör bakom panel. Som jag förstått det måste elektrikern som installerar sen dra själva kabeln.
Tack!
Det finns elrör i dimensionerna 16, 20, 25 och 32 mm. I ett 16mm rör får man inte in ledare till laddbox men i ett 32mm mm rör kan man till och med dra in en hel kabel 5G10 kabel om man vill. Ett 25 mm rör skulle nog fungera.
Vill man ha någon form av kommunikationskabel också kanske man vill ha en separat 16mm slang för det, särskilt som den kanske inte ska till samma ställe i andra änden.
Du ska ha dyr slang. Billig slang är skräp och svåra att få kabel igenom.
Vill man ha någon form av kommunikationskabel också kanske man vill ha en separat 16mm slang för det, särskilt som den kanske inte ska till samma ställe i andra änden.
Du ska ha dyr slang. Billig slang är skräp och svåra att få kabel igenom.
Det var ett rackarns tjafs om rör över huvudtaget, att det ska vara en elektriker som ska läga det i mark. Skit i vad dom säger på forumet. Bara gräv ner ett eller flera rör i mark eller vägg, inför framtiden. Det är inte färgen på ett rör som bestämmer vad det ska vara till. I det i mark kan det användas till vad som helst och måste vara en elektriker som bara för att det är gult som ska göra det. Mycket märkligt i det hela.
Nu är det så att jag har gul slang och ska ha det som kanalisation för vatten till mitt garage som ska byggas om ett par år, måste det vara en elektriker då som lägger ner det. Utopi ett det hela.
Nu är det så att jag har gul slang och ska ha det som kanalisation för vatten till mitt garage som ska byggas om ett par år, måste det vara en elektriker då som lägger ner det. Utopi ett det hela.
Du har missat att det är skillnad på om röret ska användas till vatten eller el.J jonaserik skrev:Det var ett rackarns tjafs om rör över huvudtaget, att det ska vara en elektriker som ska läga det i mark. Skit i vad dom säger på forumet. Bara gräv ner ett eller flera rör i mark eller vägg, inför framtiden. Det är inte färgen på ett rör som bestämmer vad det ska vara till. I det i mark kan det användas till vad som helst och måste vara en elektriker som bara för att det är gult som ska göra det. Mycket märkligt i det hela.
Nu är det så att jag har gul slang och ska ha det som kanalisation för vatten till mitt garage som ska byggas om ett par år, måste det vara en elektriker då som lägger ner det. Utopi ett det hela.
Och vad du tycker i olika frågor är väl inte riktigt relevant, utan man skriver väl vad som är regelmässigt och sedan får frågeställaren ta ställning om han vill följa eller frångå på egen hand.
När jag fick min box installerad för 2 år sen så vägrade "elektrikerna" lägga röret. Det fick jag göra själv.E elmont skrev:
Min elektriker jag har till andra saker sa att jag skulle sätta rören själv och så drar han kablarna. Bra teamwork.
Och det är inte ovanligt, MEN om man ska följa reglerna eller frångå är ju upp till var och en.Rkarlsson skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
De regler kring färg som finns i Sverige, förutom divbranschregler är dessa.
Alla i branschen följer dem.
Och det finns en god anledning - om man som grävare träffar på och kanske skadar ett rör så vill man veta ifall det är något farligt i röret, och vilken slags fara.
Alla i branschen följer dem.
Och det finns en god anledning - om man som grävare träffar på och kanske skadar ett rör så vill man veta ifall det är något farligt i röret, och vilken slags fara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min erfarenhet är att elektriker är tacksamma om du lagt rören. De kommer sannolikt inte gräva 15 meter själva, däremot behöva leja arbetet till någon ytterligare.
Välj rätt färg på markrör.
Se till att förlägga rör på rätt djup.
Ta bilder som du kan visa elektrikern, gärna med en måttstock i bild.
Avseende rör bakom panel och utomhus, använd gärna de svarta flexrören som är UV beständiga. Dra ett 16 mm rör för eventuell nätverkskabel beroende på förutsättningar. De flesta boxar har väl dock wifi och lastbalanserare med wifi som ansluts till P1/han port på elmätare. 20 eller 25 mm flexrör för 3 fas 2,5 mm2. 6mm2 har du föga användning för i en villainstallation laddbox. För 32 A ska du ha 10 mm2 men det är det långt ifrån säkert att du har till din elcentral från nätägaren, så det är en väldigt dyr och onödig historia.
Välj rätt färg på markrör.
Se till att förlägga rör på rätt djup.
Ta bilder som du kan visa elektrikern, gärna med en måttstock i bild.
Avseende rör bakom panel och utomhus, använd gärna de svarta flexrören som är UV beständiga. Dra ett 16 mm rör för eventuell nätverkskabel beroende på förutsättningar. De flesta boxar har väl dock wifi och lastbalanserare med wifi som ansluts till P1/han port på elmätare. 20 eller 25 mm flexrör för 3 fas 2,5 mm2. 6mm2 har du föga användning för i en villainstallation laddbox. För 32 A ska du ha 10 mm2 men det är det långt ifrån säkert att du har till din elcentral från nätägaren, så det är en väldigt dyr och onödig historia.
Tack för alla svar.
Hur kommer det sig att 6mm ej behövs? Kollade runt lite och såg att exempel på där det användes som standard vid vissa installationer för att framtidssäkra.
https://www.booenergi.se/laddbox-och-installation
Hur kommer det sig att 6mm ej behövs? Kollade runt lite och såg att exempel på där det användes som standard vid vissa installationer för att framtidssäkra.
https://www.booenergi.se/laddbox-och-installation
