alexander___ alexander___ skrev:
Tack för alla svar.

Hur kommer det sig att 6mm ej behövs? Kollade runt lite och såg att exempel på där det användes som standard vid vissa installationer för att framtidssäkra.
[länk]
Vad har du för huvudsäkring idag?

För att ha nytta av 6mm² behöver du ha 25A säkring till laddboxen och högre huvudsäkring.
 
B bygges skrev:
Min erfarenhet är att elektriker är tacksamma om du lagt rören. De kommer sannolikt inte gräva 15 meter själva, däremot behöva leja arbetet till någon ytterligare.

Välj rätt färg på markrör.
Se till att förlägga rör på rätt djup.
Ta bilder som du kan visa elektrikern, gärna med en måttstock i bild.

Avseende rör bakom panel och utomhus, använd gärna de svarta flexrören som är UV beständiga. Dra ett 16 mm rör för eventuell nätverkskabel beroende på förutsättningar. De flesta boxar har väl dock wifi och lastbalanserare med wifi som ansluts till P1/han port på elmätare. 20 eller 25 mm flexrör för 3 fas 2,5 mm2. 6mm2 har du föga användning för i en villainstallation laddbox. För 32 A ska du ha 10 mm2 men det är det långt ifrån säkert att du har till din elcentral från nätägaren, så det är en väldigt dyr och onödig historia.
Men det räcker väl att dra röret till elcentralet? Eller måste den dras till elskåpet där mätaren sitter?
 
alexander___ alexander___ skrev:
Tack för alla svar.

Hur kommer det sig att 6mm ej behövs? Kollade runt lite och såg att exempel på där det användes som standard vid vissa installationer för att framtidssäkra.
[länk]
Den sidan du länkar till är reklam. Som konsument behöver man vara påläst idag för att inte bli blåst. Jag skulle undvika dylika "paketlösningar" som pesten. De tycker tydligen att kunden ska betala för städningen.

Vad som saknas är en dimensionering av anläggningen för att ni ska kunna ladda just er elbil med så ånga mil som ni vill varje dag. Det kan kräva ommöblering av förbrukare i elcentralen och lastbalansering och instruktioner till er. Lastbalansering är tilläggsarbete. Även JFB är tilläggsarbete... Den säkring som ingår är verkningslös, och kostar dem ingenting ifall de verkligen menar tre enpoliga skydd..

Sedan kan du själv försöka se in i kristallkulan om det inom överskådlig tid kommer att finnas två elbilar hos er som behöver laddas med typ 30 mil tillsammans varje dag.
 
alexander___ alexander___ skrev:
Tack för alla svar.
Sidan du länkar till säger väl det du frågar efter, i vart fall om du anlitar just dom.

om rör i mark skall läggas behöver du förbereda med markrörläggning innan installationen.
För 6 mm2 kabel krävs rör med min Ø 50 mm innerdiameter i mark.
Om du skall förbered rör i vägg krävs rör med min Ø 32 mm.

Om befintligt rör finns i mark eller vägg kan detta medföra extra tid, att dra kabel igenom befintliga rör utan dragtråd kan vara utmanande. Fördel om dragtråd finns. Extra tid kan uppstå.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den sidan du länkar till är reklam. Som konsument behöver man vara påläst idag för att inte bli blåst. Jag skulle undvika dylika "paketlösningar" som pesten. De tycker tydligen att kunden ska betala för städningen.

Vad som saknas är en dimensionering av anläggningen för att ni ska kunna ladda just er elbil med så ånga mil som ni vill varje dag. Det kan kräva ommöblering av förbrukare i elcentralen och lastbalansering och instruktioner till er. Lastbalansering är tilläggsarbete. Även JFB är tilläggsarbete... Den säkring som ingår är verkningslös, och kostar dem ingenting ifall de verkligen menar tre enpoliga skydd..

Sedan kan du själv försöka se in i kristallkulan om det inom överskådlig tid kommer att finnas två elbilar hos er som behöver laddas med typ 30 mil tillsammans varje dag.
Yes. Därav frågorna här. Jag hade förstått det som att 6mm gör det mer framtidssäkert om för att kunna möjliggöra snabbare laddning (vi kommer endast ladda en elbil), framförallt givet avståndet på 30-40m. Att uppgradera säkring osv tänker jag är något jag kan ta när det blir aktuellt, men då kanske inte 2.5 skapar en begränsning på det vis jag trodde?
 
Ok 40 meter en del. Jag måste ha läst 15 meter i en annan tråd. 40 meter är normalt inga problem för 2.5 mm², men om ni laddar med max effekt 11 kW så blir förlusterna runt 4 procent. Räknar ni med att ladda varje dag så kan 6 mm² löna sig. Ni tjänar nån krona varje laddning, som i längden kan komma upp i prisskillnaden på kabeln.

Man måste se över belastningen i huset och avgöra ifall ni kan ladda en elbil idag, och med vilken maximal ström. Det kanske behövs lite förhållningsorder som att låta bli spis och annat vid laddning. Man kanske behöver flytta nån grupp mellan faserna i centralen. Om ni har en tung enfasförbrukare för uppvärmning så är i i det närmaste torsk, men lastbalanseringen kan avhjälpa det delvis. Det behöver kollas upp. Detta är sådant om inte verkar ingå i "installation på köpet".
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Nu ska väl TS bara dra ett tomrör. Sedan kan man ju lägga vilken kabeldimension som helst i röret bara den får plats.

Eftersom den går i mark antar jag att det är kabel som kommer dras i röret, inte enskilda ledare. Det är lättare att dra kabel om slangen är större och av lågfriktionstyp.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.