G
Gramphos: [citat] Ja, det ser jag. Jag är helt säker på att jag var inne och tittade på sidan för 22-3437 som är den jordade varianten. Jag kanske kom åt drop down-menyn för att välja variant när jag skulle kopiera länken.
11 svar · 6,8k läst
·
prototypen
prototypen: Det som tidigare gick till strömbrytaren ska gå till dimmern, enkelt eller hur. Protte
2 svar · 1,3k läst
·
S
Slottsfrun: [citat] Det låter som ett klokt resonemang! Hoppas på det. Tack snälla för dina synpunkter!
5 svar · 1,2k läst
·
A
avh67f: Jo du får nog byta ut det där. Det verkar inte alls vara kompatibelt med modern led. Dimmer och drivdon måste prata samma språk för att kunna dimmra och bägge måste vara gjorda för led och rätt drivspänning/ström och min/max-effekt. Ibland är dimmer inbyggt i drivern. Du får väl ta in lite offerter från olika firmor. Bara en dimmer går ju på cirka 500 kr/st så det blir ju fort
1 svar · 1,2k läst
·
A
avh67f: Får jag tipsa om Martins tråd som handlar om ämnet. Mycket bra tips och lösningar där. https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-105
5 svar · 873 läst
A
August.E: [citat] Nix, direkt är full effekt utan upptrappning. Med Y/D startar den i två steg, även om stegen kan vara relativt stora. Med en mjukstart går spänningen successivt upp, sen finns också frekvensstyrning också som successivt ökar frekvensen.
43 svar · 5,2k läst
·
Icaros
Icaros: Jag köpte lite olika analoga temp prober men utan att få regleringen att fungera! Tror att det var mer än proben som var trasig, alla komponenter på det undre kortet fungerade men orkade inte testa det övre kortet! Så bytte ut termostaten och lade in en ny temp problem under golvlisten limmad med två komponent värmeledande epoxy mot klinkers golvet. Har fungerat utmärkt! Tror det blivit
8 svar · 6,0k läst
·
O
Oldfart: [citat] Jag funderade på samma sak. Byggde då en liten krets som låtsades vara en strömtrafo men styrdes från en mikrocontroller. Tanken var att låta den ersätta strömtrafos från både pannan och laddaren, och sen låta microcontrollern vara den som mätte den faktiska belastningen med ett par strömtrafos. Det vill säga att den har koll på dels vad pannan, laddaren och hushållet
3 svar · 3,1k läst
·
J
jonaserik: Finns ingen farthållare på den, det är ingen våt pump, utan har ett pumphus bara . Antingen går den tungt och blir varm eller så är det en kortis i en lindning. Det behöver inte vara kortis mer än på några varv så ökar tempen i den snabbt och termistorn ( TK termokontakt ) löser ut.
5 svar · 2,0k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Tja, det är ju att du får mer effekt över till de andra rummen eftersom toan antagligen inte kommer dra mycket mer än golvvärmen. Den andra gruppen kanske belastas med större förbrukare vad det lider. (Jätte TV eller något? Eller 1500W hårfön på toa?) Generellt så är det ju bra att ha belysning på en våning uppdelad på flera grupper s.a. det inte blir helt svart när en
3 svar · 683 läst
C
crlfrdk: Haha nej det får räcka med 4 st :) tack för snabbt svar!
2 svar · 988 läst
·
A
avh67f: Det kanske blivit ett litet överslag i någon av lindningarna i transformatorn. Då skulle ju spänningen kunna ändras tänker jag. Kanske är dags att byta ut den.
7 svar · 936 läst
·
B
breakman: En litet utdrag från Kjell om du inte vill börja med att beskriva hur du kopplat så vi har något att ta ställning till... [bild]
2 svar · 1,1k läst
·
G
Glimvark: En kort uppdatering om någon stöter på liknande problem. Elkasseten körde igång när jag bytte säkringarna. Däremot går huvudärkingen (20A) efter en stund. Uttaget verkar sitta på samma huvudsäkring som TM/TT, kyl/frys, spis osv. så gissar att den blir överbelastad. Snart dags för ny värmepump så får överleva utan elkassetten tills dess.
4 svar · 1,1k läst
·
B
blork: Drog lite hårdare och nu lossnade det minnsann. Tack. 🤘
4 svar · 2,5k läst
·
K
kuraaa: Hej alla, kan någon snälla presentera för mig prestanda i svagt ljus och dubbelsidig energieffektivitetsdata för Maysun Solars HJT solcellsmoduler? Fungerar den mycket bättre än vanliga komponenter?
0 svar · 778 läst
V
Vargen01: [citat] Tack!
5 svar · 1,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja, jag har fått känslan att du är aktiv elektriker, på hur du skriver och intresse du visar. Jag kan ju säga som så att detta forum i kombination med mitt kunskapssökande har tagit mig långt i kunskapsmassa. Självklart finns det massor kvar att grotta ner sig i, och en del saker bryr jag mig inte ens om att lära mig - om det vare sig intresserar mig riktigt ordentligt eller att
27 svar · 2,5k läst
·
D
Dilato: [citat] Det finns ingen standard så koppla som du vill.
10 svar · 2,2k läst
·
J
JFrisk: [citat] Jag förstår. Jo, är lite unikt med klenspännings-knappar, får väl dock för mig att det inte är helt ovanligt när det kommer till 12V-LED-drivare? Vad avsåg du med fler kanaler? Hur hade det blivit enklare då? Jag kommer ju sannolikt ha en kanal över, kombinerar sannolikt de två som går till varandra anslutande bänkar. Just nu känns nästan ett interface-relä som bästa
11 svar · 1,3k läst
·
K
kurlakarl: När jag läste lite grann blev det ju tydligt att det var ett extremt snabbt och enkelt jobb. Turligt nog hittade jag jättesnabbt en jättebillig installatör i det direkta närområdet så nu är sladden flyttad från närmaste anslutningen på fasskenan till anslutningen direkt bredvid! Busenkelt, tog nog knappt 10min och hade inte velat betala tusenlappar som någon tyckte att jag skulle!
6 svar · 1,0k läst
C
cpalm: [citat] Det som betyder nåt är om du har mätsladden inpluggad i uttaget för strömmätning eller det vanliga uttaget. Det kan bli rätt fina smällar även med kvalitetsmultimetrar. Även om de använder HRC-säkringar av bra kvalitet så att inte hela instrumentet flyger i bitar.
256 svar · 84,2k läst
·
E
eje64: Huset är ett arkitektritade hus och platsbyggt med löst virke. Det innebär att det inte finns en tillverkare att diskutera med. Har sökt gamla ägarna (som var de som byggde huset) för att få svar vem elektrikern var eller vilken firma som gjorde jobbet.
22 svar · 4,0k läst
·
S
SpikArne: Ja, det är ju helt rimligt med snabbt åldrande pga fel dimmer. Lite konstigt bara att en sprillans ny ljuskälla lyser lika svagt från start bara... men vi kommer nog inte närmare en lösning på mysteriet. Bara att börja om med nya grejer.
9 svar · 2,0k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Dimmerfunktionen går inte att välja bort, du kan bara hoppas på att den startar på 100% varje gång du ansluter 230V till den.
1 svar · 834 läst
·
L
Lawson44: [citat] Vattenfall håller på med en utredning så får väl invänta slutgiltigt svar från dem. Anser de att jag är boven i dramat och inte elektrikern så får jag ta en funderare.
17 svar · 1,5k läst
B
Bjoern: [citat] Japp, kollade de ich säljaren sa att de va så han kopplade, när jag kopplade den först så blev det l1 l2 men på l2 var det två kablar från kopplingsdosa som satt i vago som jag missade, vet inte om de var de som blev knas men nu funkar de. Byglarna satt på rtt plats
17 svar · 2,5k läst
·
K
KungB: [citat] Borde vara kopplat som nedre bilden nu men eftersom det är olika färg på kablarna som jag har satt på pilarna så måste jag nog öppna upp och kolla.
4 svar · 2,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Att inte slaska in vatten och skit i eluttaget, i övrigt är det bara det vanliga.
9 svar · 2,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo, ditt kan D-kopplas, fast då fungerar det bara i Norge som har 230 V som huvudspänning. Om det är byggt för t.ex 6.8 kW så spelar det ingen roll om det är D-kopplat eller Y-kopplat internt, och båda alternativen är "riktig" trefas. Det blir samma ström i faserna. 6800/230/3 == 6800/400/√3 = 9.9 A Så det finns ingenting att tjäna på att leta efter D-kopplade aggregat. Strömmen i
2 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.