M
Mimmi_74
Medlem
· Västra Götaland
· 147 inlägg
Mimmi_74
Medlem
- Västra Götaland
- 147 inlägg
Jag undrar om någon vet vad det finns för regler kring bebyggelse i närheten av kraftledningar? Eller rättare sagt hur kraftledningar får och inte får dras i närheten av bebyggelse?
Nu har vi en 40 kV ledning som går i tomtgränsen mellan vår fritidsfastighet och grannens. Ledningen är i dagsläget på intet sätt till besvär, den är "smal" och tyst. Nu vill någon (kommunen? Vattenfall?) uppgradera denna ledning till en 130 kV. Frågan är; går detta att göra på befintlig plats utan att det blir någon påverkan? Blir den bredare? Hur mycket? Kommer den att låta (surra)? Får man dra en luftledning 130 kV så nära hus? Blir den bredare än i dag kommer den nästan att gå över vårt hus. Det kan väl ändå inte vara tillåtet?
Runt våra fastigheter finns skog och ängsmark, så det skulle gå att dra kraftledningen runt våra fastigheter. Fast det blir såklart inte närmsta vägen...
Nu har vi en 40 kV ledning som går i tomtgränsen mellan vår fritidsfastighet och grannens. Ledningen är i dagsläget på intet sätt till besvär, den är "smal" och tyst. Nu vill någon (kommunen? Vattenfall?) uppgradera denna ledning till en 130 kV. Frågan är; går detta att göra på befintlig plats utan att det blir någon påverkan? Blir den bredare? Hur mycket? Kommer den att låta (surra)? Får man dra en luftledning 130 kV så nära hus? Blir den bredare än i dag kommer den nästan att gå över vårt hus. Det kan väl ändå inte vara tillåtet?
Runt våra fastigheter finns skog och ängsmark, så det skulle gå att dra kraftledningen runt våra fastigheter. Fast det blir såklart inte närmsta vägen...
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Har för mig att jag i nybyggnadssammanhang sett ngt. om avstånd på 70m. Men det kan mycket väl vara olika regler som begränsar var man får bygga ,och hur nära man får gå med en ny ledning till befintlig bebyggelse. Jag misstänker att det också är olika regler beroende på stolparnas utformning. går trådarna högt så borde man kunna bygga närmare.
Elsäkerhetsverkets regler: http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Byggnader_nara_kraftledning.pdf
Ja, ledningen kommer bli högre och bredare. Den kommer även surra ibland beroende på väderlek och luftfuktighet. 130 kV-ledningar byggs i portalutförande, med stolpar av trä eller metall. En bild på linje med trästolp:
Utanför planlagt område får man inte bygga 130 kV-ledning närmare hus än 5,4 meter. Inom planlagt område är det 10 meter som gäller. Detta är i horisontalplanet. Det låter väldigt konstigt att bygga så nära när man bygger en ny linje. Linorna ska hänga minst 7,4 meter över marken inom planlagt område och minst 6,4 meter över marken utanför planlagt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utanför planlagt område får man inte bygga 130 kV-ledning närmare hus än 5,4 meter. Inom planlagt område är det 10 meter som gäller. Detta är i horisontalplanet. Det låter väldigt konstigt att bygga så nära när man bygger en ny linje. Linorna ska hänga minst 7,4 meter över marken inom planlagt område och minst 6,4 meter över marken utanför planlagt område.
jag skulle definitivt inte vilja ha en 130kV utanför huset, inte för strålningens skull, utan för brandrisken, det kab ju bli ett isolatorfel eller så kan helt enkelt en faslina lossna, och sätter då eld på det mesta omkring, även om det är rätt ovanligt med fel på de större ledningarna.
M Mimmi_74 skrev:Jag undrar om någon vet vad det finns för regler kring bebyggelse i närheten av kraftledningar? Eller rättare sagt hur kraftledningar får och inte får dras i närheten av bebyggelse?
Klicka här för att svara