4 439 läst · 51 svar
4k läst
51 svar
Byta spis: Stickpropp med tre pinnar och en platt - Går det att byta mot: Stickpropp med fyra pinnar och en platt?
Kan jag byta en spis som har den gröna stickproppen mot en induktionsspis som har den gråa stickproppen? Bifogar även foto på uttaget? Skillnaden är alltså att den gröna har en pinne mer, men det ser ut på uttaget som den gråa stickproppen borde få plats.
Tack på förhand!
.
Tack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tack för svar.zarkov skrev:
Jag har en multimeter, men är osäker på hur jag använder den i detta sammanhang. Skulle det vara vara okej med dig om jag öppnar uttaget och fotar, så kan du säga hur jag skall mäta?
Eller finns det något annat sätt? Typ kolla proppskåpet?
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nej, det räcker inte att kolla proppskåpet.
Ställ multimetern på växelspänning (VAC eller ~) och minst 300 V, helst >400. Mät mellan hålet uppe till vänster och övriga tre runda hål (skall visa 225-235 V) och mot det platta hålet i mitten (skall vara så gott som noll).
Ställ multimetern på växelspänning (VAC eller ~) och minst 300 V, helst >400. Mät mellan hålet uppe till vänster och övriga tre runda hål (skall visa 225-235 V) och mot det platta hålet i mitten (skall vara så gott som noll).
Den största risken här är att nollan inte är kopplad/framdragen.
Det är denna som ska sitta uppe till vänster i uttaget och som saknas på kontakten på din nuvarande spis.
Bara mäta duger tyvärr inte, eftersom det händer att man fulkopplat denna mot jord istället för noll.
Du bör därför öppna uttaget, och helst härleda denna koppling hela vägen till centralen.
Det är denna som ska sitta uppe till vänster i uttaget och som saknas på kontakten på din nuvarande spis.
Bara mäta duger tyvärr inte, eftersom det händer att man fulkopplat denna mot jord istället för noll.
Du bör därför öppna uttaget, och helst härleda denna koppling hela vägen till centralen.
Tack. Då behöver jag inte öppna uttaget väl?zarkov skrev:
Kolla proppskåpet säger inget om nollan är ansluten i uttaget. Öppnar du däremot uttaget och tittar så att det finns kablar på alla fem möjliga positioner så bör det gå att använda proppen med 5 stift. Bäst är det dock att mäta.K kia2 skrev:
Edit: Inte tillräckligt snabb på tangenterna då det kom in ett antal svar innan mitt ....
Japp, det ser ut att vara ett FULkopplat perilex, snarare än ett FULLkopplat perilex.K kia2 skrev:
Du åker då på att dra fram en ny nolla från centralen.
Har du bild på kopplingsschemat för nya spisen? Du kan kanske koppla den för 400V-drift?K kia2 skrev: