El
iinh: Tack för svar! Håller med om att köksskåp med kapat djup hade fungerat bra i detta fall! Frågan är väl då om jag vågar borra hål på sidan av proppskåpet. Samtidigt verkar ju denna lösning vara rätt vanlig, så många verkar ju borra på! Jag tänker att det går att få till så skåpet går att ta bort vid arbete
Robin Å: [citat] Det kanske inte verkar troligt men jag garanterar att detta är inget jag kommer brösta själv 😂 Finner det väldigt trevligt att förstå lite mer så jag kanske kan delta i the back-and-forth när han väl är här så de framstår som jag kunnat de sedan tidigare... ahh, ego. Sen är det bra att förbereda sig inför eventuella kostnader som diverse förslag innebär. Med de sagt:
avh67f: [citat] Du verkar ha ojordad/isolerad miljö som skyddsmetod. Det går ut på att även om ett hölje blir spänningssatt uppstår ingen farlig beröringspänning eftersom det inte går att skapa en krets mot spänningskällan. Då är det viktigt att det verkligen inte finns någon kontakt med jord i rummen. Inga jordade skarvsladdar eller blandade apparater jordat/ojordat får finnas. Tyvärr
avh67f: Brandutredaren Michael Steen, var sakkunnigt vittne för Länsförsäkringar. I sin undersökning av brandplatsen upptäckte han bland annat en apparatdosa i form av ett decilitermått och löst hängande vägguttag med lampsladd som ledning.
etompau: [citat] Ja det har det säkert. Som sagt, du ska låta de två svarta sitta ihop i den nya kopplingen. Är du osäker på hur du ska göra får du ta hjälp av fackman/elektriker. Glöm lådan, den är specifik för befintlig armatur.
Daniel 109: Ja, det är rimligt. Börja med att titta där. Annars finns den nog bakom uttaget.
lzon: Hej! Ett tag sedan jag skapade den här tråden. Jag vill nu bara tacka er alla och berätta att det gick bra att installera eluttaget tack vare er vägledning samt försöka åtgärda de brister ni så vänligt tipsade mig om. Stort TACK för hjälpen 🤗 Med vänlig hälsning, Andreas
jonaserik: Är skallen skapligt och inte alltför kullrig, så kan det gå att med en avbitare klämma till över skruven, se bara till att det blir märken i skruvskallen så brukar dom lossna.
Hybro: Lossa kablarna från väggen och lägg dem i kabelkanaler, dessa går fint att både gersåga och kapa vinkelräta.
johnjohnjohnjohn: Hej, I badrumsrenovering 2018 satte vi in spottar i fönstren. En av dem behöver bytas. Jag har skruvat av fästet men förstår inte hur jag ska gå vidare. Själva ”ljuskällan” är monterad i en kabel som sticker ut (se bild) och jag undrar om jag behöver ta isär fönstret. Bilderna visar dels den spot jag försöker byta (kabeln som sticker ut) samt en som är hel för att visa hur den
jonaserik: [citat] Vet inte vad det är för dosa du har, dosringen brukar gå att vrida runt 360 grader, så sätt en mejsel mellan skruvarna och vrid, tänk på att det kan vara lite färg i ytterkant som håller emot.
Frassenyfiken: [citat] Det här låter bra. Göra det rätt och riktigt när man ändå är igång. Bifogar en bild på elcentralen samt spec för grupper. Jag har en elektriker som ska hjälpa mig att installera JFV samt mordenisera centralen. Då ska man ju helt klart beskriva detta dimensioneringsproblem och låta dem dra in en till fas. Tack för bra feedback! [bild] [bild]
Fredrik_1976: [citat] Kostade 300 kr att beställa ifrån Electrolux Är det något speciellt som jag ska tänka på? Bara att lossa baksidan på ugnen? På delen jag fått hem är det bara 2 st skruvhål och två flatstift att ansluta kablarna till, så borde vara rätt enkelt 😊
Cattis Steffensen: Japp, mina förutsättningar är precis som Rejäl skrev. Jag drar rören helt synligt och elektrikern kollar allt innan väggar sätts. Han ansluter till centralen och tar ansvaret. Vi har t.o.m delat dragningen i två steg för att jag ska få vägledning emellan. Det var en het potatis det här;)
Farstatjej90: [citat] Jag fick hjälp med detta. Fungerar fint i alla fall! [bild] Tack för tipset!
jonaserik: [citat] Och tomma, då förstår jag varför det är svalt på vissa ställen, för att vara bra ska det vara isolering mellan elementen, annars köldbrygga. Har inte märk eller uppfattat det eller jobbat i den delen.
villvetanuju: [citat] Jaha, kolla med säljaren då om kvalitet åldringsbeständig, mot uv strålning. Annars byt till standard vit för utemontage. Den måste vara fast monterad helst med rostfri/galvad klammer .
jonaserik: Bry dig inte, kabeln håller, även om den ligger i is. Det med skyddsrör i mark, blir nästan till 100 % vatten i dom.
Ubbe69: Tackar för svar. Själva motorn borde ju inte vara felet då den kör nu utan problem när jag kopplar på spänningen. Dock kör den ju utan att jag startat den på knappen o kvittar vilken hastighet jag väljer. Kan jag mäta på motorn på något sätt? Det är ju en enfasare. Får kanske klättra upp på taket känna hur den känns. Men som sagt den borde funka som den ska Mäta på
Mikael_L: [citat] Ja, men att de menar att man med dessa maskiner är tillåten att köra med infälld installation i VP-rör. Jag tolkade det som att den tidens regler satt ett krav på utanpåliggande installation med kablar med blymantel ifall det var fuktiga rum.
imported_Benno: De passar på oavsett om råvarorna gått upp eller ej. Takavvattning hade gått upp 70% på två år senast jag kollade. (hittade begagnat för en bråkdel). Det mesta har sprungit iväg rejält.
niklasco: Detta beror till stor del av kontaktstudsar och inrusningsströmmen (konding på primären som skall laddas upp) som många har varit inne på. Gnistorna är plasma som uppkommer genom att strömmen vill fortsätta att flöda även om blecken inte har direkt kontakt. Avståndet på potentiell gnista ökar med ökad spänning.
bygges: [citat] Min erfarenhet är att gruppförteckningar inte sällan är styvmoderligt uppgjorda, ibland med rena fel eller där saker utelämnats och ofta med missade uppdateringar under åren. Jag har gjort egen korrekt och utförlig förteckning så man faktiskt vet vad säkringarna bryter. Ska du göra om el kommer en seriös elektriker kontrollera eventuella befintliga dragningar innan ny
elmont: Den blå (typ CC22) är inte så bra att skala med då den saknar den lilla slipningen nästan längst fram, så det är bara en kabelsax.
Kjell_G: [citat] Funderade på att skaffa en till för vattenkokare men där blev det stopp. Märkt för 2000-2400W så jag kör Nexa plugg till den.
ARJU: Vem projekterade arbetet? Har svårt att se att varken den enskilda snickaren eller elektrikern kan hållas direkt ansvariga, har hela arbetet (vad det nu består i, det vet vi inte på forumet) skötts av en byggare som delat ut arbetsuppgifterna eller av dig? Någon har uppenbarligen ålagt en snickare att bygga igen för tidigt. Hursom... Jag skulle ta hål på de platser du ska ha spottarna
-Vinnie-: [citat] Hmmm... Intressant. Ska kolla hur det ser ut på mitt elschema och återkommer. Det som jag tycker känns konstigt är att strömmen mäts på inkommande, dvs panna+ allt annat i hushållet. Hade effktmätaren bara varit mot pannan så förstår jag varför L1/L2 är samma. Återkommer. Tack för infon! :)
hempularen: Du kopplar båda mot samma nolla i väggen. Detta förutsätter att du har en korrekt 3 fas (minst 2 faser) till dosan där du kopplar in dig. Alltså faser från olika matande faser i centralen. Det ser ut som det gör för att det finns vissa marknader i Europa, där man drar fram två enfasmatningar till spisen. De har bara enfas matning in till huset. Spisen är då två halvor som är helt
bygges: Dra nätverkskabel i de gamla VP-rören för telefoni och byt till nätverksuttag.