Hej Alla,

Någon som kan vägvisa om vart i pumpen trådarna skall in för trådad innegivare?
Det är en Compress 6000 AW M -se bilden

Elcentral med trådar, säkringar och automater. Installation under arbete eller service. Orenheter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

taksam fö all svar

Bästa svaret

Enligt manualen ska rumsenhet (nr5 på nedre bilden) kopplas via EMS bussen. Borde vara plint 19 20. Går inte att se på din bild texten på plintarna, men ska vara på höger sida. (Reglercentralen ska vara kopplad i närheten)

Om det är en tempgivare du har så finns ingen ingång för innetemp, endast på rör samt utetemp enligt manual.

• Elritning, installationsmodul, elektriska symboler, anslutningar, numrerade komponenter, teknisk dokumentation.
    Skapa konto
  • Tekniskt kretsschema för en värmepump/varmepumpsmodul med numrerade komponenter och anslutningsdetaljer.
    Skapa konto
Tack Assassen!
Om man utgår från plint 19 20 så bör det vara det bruna ovanför det blåa ems plinten. På din bild visar de det upp och ner.
Jag har en givare som denna (borde inkludera innetemp i mätare ):
Bosch rumsgivare, vit, LCD-display, knapp, temperaturreglering, stilren design, grå bakgrund.
Skapa konto

Ja det blev lite förvirrande att ritningen var vänd. Jag skulle dock säga den ska in på den blå 19/20 plinten. För man kan koppla flera enheter på bussen enligt dessa principer (bild). Så antingen en till kabel till din nya enhet på plint, eller fortsätta från den befintliga som är kopplad på 19/20.

• Schematiska illustrationer av anslutningsalternativ för EMS-bussystem, med tre konfigurationer och moduler.
    Skapa konto
Den blåa plinten har kabeln från skåpets eget display in kopplad.Du menar att det går att koppla till samma? bild 2 som du hade visar det sträckade till plinten ovanför den som huvuddisplayen (blåa plinten) kopplad till
tänker jag fel :)?

Vad är 21 22 HMI kopplat till? Antog det skulle vara display på skåpet. Kanske ser snett ut på bilden :thinking:

Blå plint 19/20 kan man koppla flera externa enheter på. Så jag skulle säga du kan koppla din rumsgivare med en ny kabel på samma plint om det nu sitter något där. Eller så kan man lägga flera enheter i serie enligt senaste bilden.

21 22 :an är just EMS:en och är kopplad till huvud displayen. skall testa efter lunch se om det funkar: återkommer Tack Assassen

• Gilla
Assassen
  • Laddar…
Hej,
Nu har jag prövat att koppla till plint 21 22 men fick felmeddelande. Testade att koppla till den ovanför plint 19 20 men där får jag ingen respons :(

en korigering: display kabeln går till plint 23 24 , tror att rör temperaturgivaren går till 21 22.
när jag testade fick jag fel: a61/1081

Framgår ju ganska bra i manualen. Den måste konfigureras som fjärrstyrning.

• Manualsida för värmesystem, visar instruktioner och termostatdisplayer med temperaturinställningar.
  • Tabellutdrag som visar kodreferenser och konfigurationsinformation för uppvärmningskretsar, med en felkonfigurerad enhet.
Är det på rumsgivare man ställer in på Fb?

• Gilla
BKE
  • Laddar…
Jo skulle tro det

Nu funkar allt, Jätte Tack Assassen för all hjälp!!:)

Ritade hur jag kopplade här nedan, om någon annan vill göra samma sak.

efter inkopplingen gjorde jag som nedan: jag var tvungen att upprepa tills jag hittade rätt krets
1-håll knappen intryckt på rumsgivaren tills det visar A1
2-tryck en gång på knappen för att bekräfta det
3- Nu visas Fb, tryck på knappen igen
4- Välj krets H1.....H8 (här var jag osäker viken jag skulle välja..provade 1,2,3,4 fick error, på 5:funkade )

Instruktioner för anslutning av rumsvarvare integrerade med verklig elpanel och ledningar.
Skapa konto

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Stort tack Grape & Assassen
Tack vare er dialog så lyckades jag idag installera min rumsgivare utan några nya gråa hår.

• Gilla
Grape och 1 till
  • Laddar…
G Grape skrev:

efter inkopplingen gjorde jag som nedan: jag var tvungen att upprepa tills jag hittade rätt krets
4- Välj krets H1.....H8 (här var jag osäker viken jag skulle välja..provade 1,2,3,4 fick error, på
G Grape skrev:

4- Välj krets H1.....H8 (här var jag osäker viken jag skulle välja..provade 1,2,3,4 fick error, på 5:funkade )

[bild]
När jag håller in knappen så får jag fram A1 som jag sedan bekräftar.
Men efter det så får jag inte FB utan jag får CO istället ? Provade på chans att bekräfta, men det gick inte. Felkoden i displayen blir sedan A61.
Jag har kopplat likadant som du har.
Några tips på vad jag gjort för fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.