Snailman
Snailman: http://www.kjell.com/ Har ett ganska brett sortiment.
12 svar · 4,9k läst
R
roli: [citat] Tror nog att du skulle bli väldigt "trött" på den om du var tvungen att återställa den varje gång du t.ex. slog på TV:n...... ::)
18 svar · 6,8k läst
K
Kasch: Hehe här dyker det upp många tråkiga erfarenheter. Vinkelslip i "garderoben" med nödströmspaketet blir det inte tal om (även om acken är gastät). Kollade även blyackens rekommenderade laddström och den anger att för kontinuerig laddning bör inte laddströmmen övestiga 5% av ackens kapacitet (100Ah), vilket innebär att det gott räcker med min 6A-laddare. Å andra sidan har jag ju en
14 svar · 3,4k läst
O
ompalompa: Hejsan, är det ngn som känner till var man kan köpa dessa lampor. Jag vet, kolla Åf-listan, men vem har dessa hemma på hyllan så att man kan titta och klämma på dom? Helst i Skåne... // Stefan www.eyeleds.com
0 svar · 1,9k läst
T
Tompa01: Så här inför vintern så tänkte jag skaffa bilvärmaruttag med termostat. Classe har i sin katalog från 2006 en sådan på sid 124, artnr. 32-8581 pris 895kr. Men den finns inte med på deras internet butik. Alternativet är en Garo , men den kostar över 2000kr i detaljledet. Och skall men ha 2 st så blir det lite saftigt. Har iofs inte under helgen kunnat kollat vad jag får loss den för
0 svar · 2,7k läst
hecke
hecke: Hej Jag la nyss en fråga rörande problem med batteri/laddning av Bilstereo i händelse av strömavbrott i Teknik forumet. Vid närmare eftertanke kanske frågan skule varit ställd i detta forum. Se länk nedan. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=23990
0 svar · 2,4k läst
G
Granit999: Troligen är det ett termostat för nattsänkning. Man ställer den temperatur som skall vara när man är borta resp på natten.
4 svar · 2,7k läst
M
Marin: Hej Nja, kopplingen låter jag elektrikern göra. Han får dessutom sätta kuloledningen, då det bara blir 2 korta stumpar, så blir det billigare om han står för dom.. I övrigt har jag dragit all FK, där det är en massa lampor, vägguttag, m.m. (Har ett nybyggt garage, som den förra ägaren till huset hade "skal-färdigt")
16 svar · 2,2k läst
P
patrik86_ljus: ok nu ska vi se N=nolla som är blå L=fas som är svart brun var för tänd tråd förr!! nu mera är den orange.. gul/grön = jord men kom ihåg att man måste vara behörig !!! ;D
30 svar · 7,8k läst
A.Nygren
A.Nygren: Finns det några bra webshoppar med snabba leveranser av väggbelysning? Elektrikerna vill ha fasadbelysningen så snabbt som möjligt. Alla tips är välkomna!
0 svar · 2,5k läst
Snailman
Snailman: Panasonic - i rutan installationsföreskrifter står det Denna utrustning måste jordas och installeras med jordfelsbrytare.... läste på nått annat forum att det kunde krävas jordfelsbrytare om man har en kabel för trågvärme.
3 svar · 3,0k läst
M
Matthew: ahh..precis, nu e ja me :) Tack för info:n //Matthew
3 svar · 3,7k läst
B
BBJB: Jag har anlitat en elektriker som har dragit en kabel i backen mellan befintligt proppskåp i huset ut till friggebodarna. Och ja, jag visste att dom liksom skulle kopplas ihop, men det jobbiga vart när knapparna ska vara med i bilden, och nej! jag tänker inte löda sladdarna, kommer självklart använda riktiga grejer för ändamålet. Mvh Jonny. Trode folk på detta forum skulle vara skyssta
2 svar · 2,0k läst
E
el_richard: ? , nä det behöver det inte vara, man ska kunna stänga av strömmen till diskmaskinen utan att dra fram diskmaskinen. Så du kan vara lugn... Inge krav på skiva...
1 svar · 3,4k läst
T
trampa: Tackar mats_o Det låter som ett ypperligt förslag! Att jag inte tänkt på det! "hjärnsläpp" :) e_richard humm 81 eller 82
6 svar · 2,6k läst
E
el_richard: Koppla ur den , den behövs inte.... används endast om man har elpatron..... Kom ihåg att man måste ta bort effektvakterna (mät plupparna i central), eller kortsluta vardera för sig, annars kan dom bli varma och brinna upp.......
1 svar · 4,4k läst
R
roli: När jag byggde om mitt uppvärmningssystem och bl.a installerade solfångare mm. Så körde vi VV via elpatron i acktanken över sommaren och snittet per dygn låg på ca 8 kWh (separat elmätare på elpatronen). Omräknat på årsbasis så skulle det då motsvara strax under 3000 kWh för VV. Detta gällde då för 2 vuxna och 2 barn (1 och 4 år)
1 svar · 2,8k läst
S
Skogsbananen: [citat] Hehe, jag läste helt fel. "Vill nu bytat" blev i mitt huvut "Vi har nu bytat" av nån konstig anledning... ;D
6 svar · 12,3k läst
D
Duvbo-bo: Tackar för all goda råd! Ska ta en diskussion med min eminente elektriker. Han brukar tycka att det är ok att jag gör allt förjobb...
6 svar · 6,4k läst
C
Calder: Tittade lite på alternativ el för några år sedan när vi byggde en stor husbuss på jobbet (blev lite sugen på att bosätta mig i en.. ca 32kvm). Om vi bortser från elbehörighet, så hade jag tittat på solfångare för varmvatten större delen av året, solceller av amorfa silikonceller (kan t.o.m producera ström från gatubelysning). Och kanske något litet vindkraftverk... Där man
26 svar · 11,8k läst
F
FlyFear: [citat] Dosdimmrar, eller dimmrar för DIN-Montage tex. I det här fallet syftar man nog på dosdimmrar. Här finns några olika. http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=8752
7 svar · 6,7k läst
M
Mats: Det händer att de missar att röra till det mer. Det här råkar vara ett sånt exempel.
5 svar · 2,0k läst
ginnfilt
ginnfilt: Min hemmabio: Ecophon Sombra A med mattsvart bärverk. [bild] [bild] [bild]
11 svar · 12,4k läst
·
K
Kjell_G: [citat] Är med på uträkningen, elektriker jag pratat med säger att det kan gå på 10A men att som du säger får/bör det inte finnas fler uttag i gruppen. Deras rekommendation är ett separat uttag från säkringsskåpet, alternativ att säkra ner gamla spisen och dra kabel därifrån. Manualen är för övrigt på många språk, men det närmaste svenska är danska men inte ens det
12 svar · 8,7k läst
W
Wilmer: normalt har man 1,5 till 10A. Men nu genom att lägga en 2,5 så har du förberätt det för framtiden så du har möjlighet att sätta 16A i stället för 10A. Menar att det är absolut inget fel att säkra av 2,5 kvadrat med 10A.... däremot är det helt förbjudet att göra tvärt om (säkra 1,5kvadrat med 16A)
30 svar · 26,8k läst
S
Stolpen: Skippa att koppla in den på belysningsknappen och låt den gå på fuktgivaren och komplettera med en rörelsevakt med timerfunktion, så när någon går in så går den i tex 5 min.
5 svar · 2,1k läst
M
Mats: Och skulle det nu vara så taskigt att nån bara har dragit tvåtråd eller att man inte cill mickla med telen så går det ju utmärkt att dra i en rj45 kabel i teleröret och låta modemet sitta vid första jacket.
12 svar · 6,8k läst
M
MrPilot: Ja, det är nog time för det nu. Men ni kan ju enkla dvs sätta gips på den ena sidan av en innervägg. Samt att ha glesat färdigt i taket.
2 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Om du ger dig på det själv, så titta framförallt på vilket avstånd till brännbart material i taket som krävs för de olika spottarna. Av din fråga att dömma så skulle jag avråda från att hempula med detta. Många av oss gör en del hempul som inte är tillåtet, då (tycker jag) gäller det att göra absolut rätt in i minsta detalj. Det du behöver få gjort inkluderar ganska många
2 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.