Min svärfar fick kramp vid strömgenomgång via frekvensstyrd dubbelisolerad slipmaskin. Fukten gjorde att han fastnade. Maskinen var ny och vi sprutade dimma med vattenslangen för att det inte skulle ryka så mycket. Hade jordfelsbrytare av gamle typen men den löste ej. Trodde tyvärr vi var säkrade via jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytare skall vara av typ A. Detta för att den ska lösa ut vid jordfel i frekvensstyrda maskiner. Dom flesta handmaskiner idag är i regel frekvensstyrda. Som tur var jag där och drog ut kabeln snabbt.
toli skrev:Min svärfar fick kramp vid strömgenomgång via frekvensstyrd dubbelisolerad slipmaskin. Fukten gjorde att han fastnade. Maskinen var ny och vi sprutade dimma med vattenslangen för att det inte skulle ryka så mycket. Hade jordfelsbrytare av gamle typen men den löste ej. Trodde tyvärr vi var säkrade via jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytare skall vara av typ A. Detta för att den ska lösa ut vid jordfel i frekvensstyrda maskiner. Dom flesta handmaskiner idag är i regel frekvensstyrda. Som tur var jag där och drog ut kabeln snabbt.
En dubbelisolerad maskin? Men hade den jordanslutning i kontakten i överhuvudtaget då? Hade den inte det skyddar inte en jordfelsbrytare som avsett, detta oavsett om den är ny eller ej!
Det kittlar allt gött redan innan han kommer upp i 30mA, vad är det som säger att det inte var 20mA han fick igenom kroppen?? Det jag tycker du skall klanka på istället för jfb:n är den "dubbelisolerade" maskinen! eller om ni nu hade dränkt den i vatten kanske det inte är så konstigt ändå :
I toli's fall ovan finns det ingenting som säger att den äldre jfb'n verkligen inte fungerade, bara att den inte löste ut. Att maskinen var dubbelisolerad betyder inte att den är vattentät utan att det finns ett extra skydd i den mellan dig och strömförande delar. Däremot kan vatten mycket väl tränga in och förbinda dig med elektriciteten. Krampen kan infalla redan vid 10 mA men det är först när den når upp emot 20-30 mA som den i vanliga fall blir dödlig genom hjärtkammarflimmer och det är det en vanlig jfb ska skydda emot. Troligen så var strömmen genom svärfars kropp inte större än 10-15 mA men vill man skydda sig emot kramp också så krävs en personskyddsautomat på 10 mA. Det är med andra ord väldigt dumt att utsätta maskiner för väta.
Toli ska dock ha en eloge för sitt rådiga ingripande att dra ur sladden och hjälpa sin svärfar!
Toli ska dock ha en eloge för sitt rådiga ingripande att dra ur sladden och hjälpa sin svärfar!
Testa din jordfelsbrytare med en installationstestare om du har en sådan.
Eller låt en behörig elektriker testa den, så får du reda på hur många mA den tål.
Eller låt en behörig elektriker testa den, så får du reda på hur många mA den tål.
Lite info som backar upp teorin om att det inte var något fel på JFB:n ändå i detta fall.. Bör dock testas för största säkerhet.. men som skrivits många gånger på detta forum, vanligaste felet i JFB är inte att de löser för sent utan för tidigt.
Att lita helt blint på JFB:n är ju samma som att ligga å köra i 200 på alla vägar och sedan förklara sig med att "jag har ju airbags i bilen"
Att lita helt blint på JFB:n är ju samma som att ligga å köra i 200 på alla vägar och sedan förklara sig med att "jag har ju airbags i bilen"
Vilket väl torde vara fallet här?ppalm skrev:
En jordfelsbrytare ligger ju och mäter summaströmmen till jord. (=jordskenan i centralen). Om ingen jordansluting--> ingen felström att mäta?
Njaäe, jfb'n jämför den ström som flyter ut i anläggningen genom faserna med den ström som kommer tillbaka genom nollan. Vid en viss differens, 15 - 30 mA, så är felströmmen för stor och den bryter strömtillförseln. Vart strömmen tar vägen, om den går direkt till jordskenan eller ner i marken via dig själv och gräsmattan, spelar ingen roll.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nejh en jfb mäter inte summström på jord.
Den mäter att summan av utgående ström i fasledarna och strömmen i nollan blir noll. Dvs. att alla ström som går ut ur centralen också kommer tillbaka via antingen fasledare (i 3-fas grupper) eller på nollan.
Om en felström går tillbaka tillbaka via en skyddledare eller via ett rör eller liknande spelar ingen roll jordfelsbrytaren skall bryta ialla fall.
Det fall den inte klarar av att skydda mot är om du sätter ena handen på fas och andra på nollan, då har du kopplat in dig själv som en apparat. Jfb kan inte avgöra skillnaden.
I det beskrivna fallet är det antingen et direkt fel på jfb, eller mer troligt strömmen gick aldrig upp till 30mA.
Det där med att jfb inte skulle klara frekvensstydra maskiner hade jag inte hört, men det är fullt möjligt. Däremot så är de flesta handmaskiner definitivt inte frekvensstyrda. Frekvensstyrning använder man för att varvtalsreglera 3-fas motorer. Tekniken är relativt dyr och platsar inte i handmaskiner.
Den mäter att summan av utgående ström i fasledarna och strömmen i nollan blir noll. Dvs. att alla ström som går ut ur centralen också kommer tillbaka via antingen fasledare (i 3-fas grupper) eller på nollan.
Om en felström går tillbaka tillbaka via en skyddledare eller via ett rör eller liknande spelar ingen roll jordfelsbrytaren skall bryta ialla fall.
Det fall den inte klarar av att skydda mot är om du sätter ena handen på fas och andra på nollan, då har du kopplat in dig själv som en apparat. Jfb kan inte avgöra skillnaden.
I det beskrivna fallet är det antingen et direkt fel på jfb, eller mer troligt strömmen gick aldrig upp till 30mA.
Det där med att jfb inte skulle klara frekvensstydra maskiner hade jag inte hört, men det är fullt möjligt. Däremot så är de flesta handmaskiner definitivt inte frekvensstyrda. Frekvensstyrning använder man för att varvtalsreglera 3-fas motorer. Tekniken är relativt dyr och platsar inte i handmaskiner.
Gamla jordfelsbrytare känner inte alls av jordfelsströmmen i frekvensstyrda maskiner ! Därför bör man ej använda "steglösa" elmaskiner utan jordfelsbrytare av typ:A ( som känner den pulserande likströmsendelen). Många borrmaskiner och dyl. är frekvensstyrda idag. Tydligen skall det inträffa 2 - 3 dödsfall innan det åtgärdas !
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nu ställer du upp ett påstående igen. Förklara dig lite närmare eller referera till något istället! De ovan givna förklaringarna verkar inte ologiska för mig, men jag kan ha fel. Förklara varför frekvensstyrningen innebär att jfb:en inte funkar? Vad skiljer typerna av jfb?
Likströmsfelsströmmen som uppkommer vid jordfel från frekvensstyrda maskiner känner inte den "gamle" jordfelösbrytaren" av. Tycker därför att det är mycket olämpligt att inte gamla jordfelsbrytare byts ut till nyare av typ: A. Men efter 2 - 3 dödsfall, så byts dom säkert ut. Samma med klockströmställare som bryter enpoligt, varför ? Är lampan släckt, så skall där väl inte finnas spänning ? Men brytes nollan, så ?
jag citerar hemmapularen ett par inlägg ovan:
Och jag skulle tro att han har rätt, läste lite om frekvensstyrning av varvtal och jag skulle inte tro att det finns i slipmaskinen din svärfar använde...Det där med att jfb inte skulle klara frekvensstydra maskiner hade jag inte hört, men det är fullt möjligt. Däremot så är de flesta handmaskiner definitivt inte frekvensstyrda. Frekvensstyrning använder man för att varvtalsreglera 3-fas motorer. Tekniken är relativt dyr och platsar inte i handmaskiner.