Beställde såna här: http://www.elbutik.se/?product_id=124871
som är till våra takdosor i plåt med gängstycke för lampkrok.
De funkar säkert kanon.
Men om man läser på elsäkerhetsverket så står det klart och tydligt att strömbrytare mm. som monteras i hus med plåtdosor måste ha skruvanslutning av ledare.
De jag beställt ovan är med snabblås, ej skruvanslutning.
Det är inte heller strömbrytare men samma risk föreligger ju??
som är till våra takdosor i plåt med gängstycke för lampkrok.
De funkar säkert kanon.
Men om man läser på elsäkerhetsverket så står det klart och tydligt att strömbrytare mm. som monteras i hus med plåtdosor måste ha skruvanslutning av ledare.
De jag beställt ovan är med snabblås, ej skruvanslutning.
Det är inte heller strömbrytare men samma risk föreligger ju??
Ser inte i texten att dessa är till för just plåtdosor. Visst fanns det plastdosor med krok i mitten oxå??
Infon ang att det inte får vara snabblås hade jag ingen aaaaaning om. Och där får jag (och många andra) ju faktisk byta ut saker som då kan bli helt fel. Men visst då kan man inte säga att man hade nödig kännedom. :-/
Infon ang att det inte får vara snabblås hade jag ingen aaaaaning om. Och där får jag (och många andra) ju faktisk byta ut saker som då kan bli helt fel. Men visst då kan man inte säga att man hade nödig kännedom. :-/
Det kanske fanns plastdosor med med krok i mitten?
Krok har ju alla men infästningen sitter i det här fallet svetsat i botten på dosan.
Nåja vem vet :
Se denna, sida 30 står det om plåtdosor
http://www.elsakerhetsverket.se/dow...409ca80001477/Elsakerhetspocket_indexerad.pdf
Krok har ju alla men infästningen sitter i det här fallet svetsat i botten på dosan.
Nåja vem vet :
Se denna, sida 30 står det om plåtdosor
http://www.elsakerhetsverket.se/dow...409ca80001477/Elsakerhetspocket_indexerad.pdf
Mao. så "får" jag inte ha dessa lamputtagslock tillsammans med plåtdosor?
Vad gör man då?
Finns det såna jag köpt med skruvanslutning av kablarna?
Vad gör man då?
Finns det såna jag köpt med skruvanslutning av kablarna?
Elmont: Har du nån "internet"-leverantör med art.nr på den sådan?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Alternativet är ju att du tar hem en elektriker som kopplar in det. Regeln om att man inte får ha snabbkoppling i plåtdosor verkar vara helt okänd för de flesta behöriga elektriker. Elektrikern jag anlitade för att koppla ihop mitt kök hade aldrig hört talas om regeln.
Det verkar som det enda ställe det står något om den är i dokumentet som länkades till här ovan.
Det är ju avsett för oss icke behöriga, kanske är det så att en behörig får använda snabbkoppling i plåtdosor?
regeln är ju i mitt tycke lite märklig, enda rationella skälet som jag ser det är att man inte riktigt litar på att tråden skall sitta fast i snabbkopplingen. I så fall borde den ju inte få användas överhuvudtaget. För även i plastdosor så kan det ju bli varmt och brinna om en tråd inte ger bra kontakt.
Det verkar som det enda ställe det står något om den är i dokumentet som länkades till här ovan.
Det är ju avsett för oss icke behöriga, kanske är det så att en behörig får använda snabbkoppling i plåtdosor?
regeln är ju i mitt tycke lite märklig, enda rationella skälet som jag ser det är att man inte riktigt litar på att tråden skall sitta fast i snabbkopplingen. I så fall borde den ju inte få användas överhuvudtaget. För även i plastdosor så kan det ju bli varmt och brinna om en tråd inte ger bra kontakt.
Ja lite lustigt verkar det eftersom ingen känner till det.
Tycker f.ö. att ett krav på jordade plåtdosor i kombination med JFB på hela klabbet skulle lösa ev. risket med plåtdosor.
Jag lever på den farliga sidan och använder de jag köpt, de passar som handen i handsken
Nope, snabbanslutning på ledarna där också ;D
För montering över takdosa c-c 70 mm eller dikt tak. Inkl demonterbar krok och skruv för montage på takdosa. Har två neutrala överkopplingsklämmor. Snabbanslutning av ledarna. Av polarvit termoplast.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
I det länkade dokumentet har jag för mig att det står som en klar regel (har inte läst det nu, det var något halvår sedan). Men det är ju en populärskrift för "lagligt" hempul från elsäkehetsverket. Så dom kan ju mycket väl ha dragit till med en rekomendation och upphöjt den till regel.
men jag tycker fortfarande att regeln är lite lustig, för om man nu inte litar på snabbkopplingarna så är de ju minst lika farliga i en plastdosa (den skyddar sämre mot överhettning).
men jag tycker fortfarande att regeln är lite lustig, för om man nu inte litar på snabbkopplingarna så är de ju minst lika farliga i en plastdosa (den skyddar sämre mot överhettning).