Har idag en tvådelad lysknapp i köket och vill ha dimmer på den ena medans den andra ska tändas och släckas som vanligt. Går det göra så? Vad ska vi använda? Frågar här nu har lite svårt att få tag på elektrikern.

Det går att åstadkomma med en dosdimmer och en impulsfjäder på den ena knappen.

Den ena knappen ska dimrar men den andra släcka tända de lampor som du dimrar? eller ska den andra lampa tända/släcka andra lampor?
Jag personligen tycker att vriddimmer med tryck för tända/släcka är smidigast.

tosso skrev:
Den ena knappen ska dimrar men den andra släcka tända de lampor som du dimrar? eller ska den andra lampa tända/släcka andra lampor?
Jag personligen tycker att vriddimmer med tryck för tända/släcka är smidigast.
Den ska vara delad, vi ska kunna dimra en lampa och kunna släcka/tända andra lampor.

CyberStoffe har rätt; du köper en sån här på Clas Ohlsson:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=243075

Kostar 199 kr. När jag monterade min första "delade" dimmer, fanns de bara på Saléns här i Uppsala och kostade 1600 spänn, vilka rövare...

Iallafall, du får med en liten fjäder (för hård i mitt tycke, jag knipsade av 1 cm från en kulspetspennefjäder, klockrent) som sätts in i en pigg under ena knappen (den som ska dimmas). Och så ska den lilla klossen in i dosan förstås. Ingreppet syns inte alls utifrån. Tryck=tänd/släck. Håll intryckt=dimma ner/upp.

/A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.