9 051 läst ·
36 svar
9k läst
36 svar
Ej säker med gammal jordfelsbrytare !!
Billigt påhopp av dig pellefant! Idiotförklarar inte bara mig utan allihopa här. Säger väl mer om dig än mig tycker jag...pellefant skrev:
Ponera att du har en bil med motorvärmare. Som vatt ansluten till ditt "icke jordfelsbrytaranslutna uttag" utan problem flera vintrar. Om du då är på besök i och det är tjugo eller trettio grader kallt och du ska igång bilen och det enda uttag du har tillgång till är en jordfelsbrytarförsett motorvärmarstolpe som bryter strömmen ideligen. Vad gör du? Drar 250m skarvsladd på trottoaren hem till lägenheten? Chansar och startar ändå och tillkallar bärgningsbil ifall startförsöket misslyckas? Ställer dig och mekar och försöker hitta felet? Lycka till pellefant.
Eller...öppnar stickproppen och lossar jordanslutningen? Farligt?
Tja...får väl (efter pellefjants tjat) betona att detta inte är ett tips utan "nåt som funkar"...
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Nej han brukar nog inte vara inne på detta forum
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Tycker jag då absolut inte du skall göra! Tänk på att bara någon vidrör din bil riskerar att DÖ!.. har du då problem med att bilen inte startar bör du nog ta en bärgningsbil till en verkstad som kan reparera bilen/motorvärmaren. Det är iaf förenat med ren livsfara att koppla bort jord till en motorvärmare som får jfb att lösa direkt..cadkungen skrev:
det skall ABSOLUT INTE ses som ett tips att koppla bort jordledaren när JFB löser (inte annars heller för den delen)
cadkungen är ett tydligt exempel på "kan själv" som jag råkar ut för då och då i mitt jobb som elektriker. det är bla därför som jag tycker det är åt helvete när okunniga kan "tipsa" om livsfarliga kopplingar, det räcker gott och väl att dom gör dom själva!!
den enda som jag kanske idiotförklarar verkar inte förstå hur farligt det är med el överhuvudtaget!!!
exempel: "kan själv" kopplade 3-fas på enfas matning så det blev 400 volt i vanliga uttag!!
"kan själv" byggt egen förgrening med dubbla inkommande 3-fas, rund + platt där båda var spänningsatta samtidigt!!
"kan själv" brytit bort jordblecken i uttaget i en gäststuga för att få in rund stickpropp till lampa, bredvid stod ett kylskåp som om det stoppats in i "fel" brunn blivit ojordat
med risk att hela kylskåpet kunnat bli spänningsförande vid fel!!
"kan själv" kopplat motorvärmare fel så bilens kaross spänningsattes beroende på hur stickproppen vändes, det uppdagades när jag gjort en nyinstallation och fick frågan: ibland när jag stoppar i mammas bil så löser jfb,varför då?- svar: jasså du tänker dräpa tanten...
osv osv...
den enda som jag kanske idiotförklarar verkar inte förstå hur farligt det är med el överhuvudtaget!!!
exempel: "kan själv" kopplade 3-fas på enfas matning så det blev 400 volt i vanliga uttag!!
"kan själv" byggt egen förgrening med dubbla inkommande 3-fas, rund + platt där båda var spänningsatta samtidigt!!
"kan själv" brytit bort jordblecken i uttaget i en gäststuga för att få in rund stickpropp till lampa, bredvid stod ett kylskåp som om det stoppats in i "fel" brunn blivit ojordat
med risk att hela kylskåpet kunnat bli spänningsförande vid fel!!
"kan själv" kopplat motorvärmare fel så bilens kaross spänningsattes beroende på hur stickproppen vändes, det uppdagades när jag gjort en nyinstallation och fick frågan: ibland när jag stoppar i mammas bil så löser jfb,varför då?- svar: jasså du tänker dräpa tanten...
osv osv...
Klicka här för att svara