Gissar att svaret är helt NEJ men vill höra om det kanske finns någon variant til detta.
Svärfar gör något som inte alls är bra då han drar in en jordad skavsladd till dator rummet men han är mer rädd för strålning än att det blir fel i något annat och han råkar ta i datorn sammtidigt. Nu tycker inte svärmor det är så kul med en kabel tvärs hallen när han vill ha datorn igång. ;)
Nu till frågan kan man på något vis bara fixa systemjord för att få skärmens avskärming att funka som den ska??

Att dra i jord och jorda uttagen i ett rum tar bara en par timmar + nya uttag

S
Det du han gör när han drar in en jordad skarvsladd i ett ojordat utrymme är att han sätter skyddet mot elshock ur funktion. Det är alltså praktiskt möjligt att vidröra ett spänningsförande hölje och den jordade datorn samtidigt = livsfara. Att gardera sig med jordfelsbrytare blir inte godkänt heller.

Jag tycker inte du ska börja fippla med att systemjorda skärmen. Jorda allt i rummet istället.

Eller så köper man en LCD-skärm?

En LCD-skärm löser inte problemet. Du får ändå inte blanda jordat och ojordat.

andersmc skrev:
En LCD-skärm löser inte problemet. Du får ändå inte blanda jordat och ojordat.
Med en LCD-skärm är det rätt onödigt att dra in en jordad förlängningssladd i ett ojordat rum, för att minimera strålningen!

Att det inte är bra eller lovligt att dra in jordat i ett ojordat rum visste jag redan. Därav letar jag en annan bra lösning på detta problem. Dra om elen är kanske den ända lösningen om man då inte köper en LCD för de pengarna istället. LCD är nog det vettigaste då det är en hyresrätt och då kan det bli dyrt om det måste gå igenom hyresvärden.

hyresrätt? spelar ingen roll. Bara jobbet utförs yrkesmässigt, samt du får ett kvitto på jobbet som du kan visa hyresvärden när du flyttar, är huset byggt på 60-talet eller senare, så kan jag tänka mig att det kostar ca 1500 kr.
Har du frågat hyresvärden vad det kostar att jorda rummet?

/Richard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.