Ska dra om elen i ett 40-talshus. Befintlig el är till 90% utanpåliggande kulo, och det tänkte jag fortsätta med, mest för att slippa omaket med att fräsa upp spår i väggar etc. Dock har förre ägaren satt in infällda uttag och brytare nästan överallt, han har helt enkelt tagit upp hål för dosa och kuloledningen slinker alltså in under uttaget/brytaren och in i dosan. En god vän, som är pensionerad elektriker, menar att detta inte är tillåtet, men jag drar mig till minnes att jag nånstans sett infällda brytare som varit godkända för användning tillsammans med kulo. Är det någon som har koll på vad som gäller idag?

Jag kan tillägga att jag inte tänker dra elen själv utan anlita en behörig elektriker (så slipper vi ännu en diskussion om detta ;)), men för planering och förberedelser är det bra att veta redan nu. Om det är så att jag inte kan använda de befintliga dosorna i väggen, hur sätter man igen dem med bra resultat? Väggarna består av Siporex och tretex och det kan bli knepigt att sätta nån skiva över, så jag funderar på att använda gipsfix eller liknande. Tankar om detta, någon?

Varför inte fortsätta med samma lösning, jag ser inga problem med att koppla med kulo till brytare och uttag. Konex är sedan många år godkänd med solid ledare och det finns U-båtar att koppla med.

Det blir dessutom snyggare än allt utanpåliggande. Kulo (EKRK) den lilla biten i väggen gör ingen skillnad.

Prototypen

Tack! Jag har letat runt efter Konex men hittar ingen produktinfo alls, varken från tillverkaren eller återförsäljare. Hur använder man ubåtarna till detta, är det inte bara att ansluta direkt från Kulon?

U-båt är i princip en halv sockerbit och den ser ut som en.... ja just det, en U-båt.

Heter egentligen toppklämma, E-nr 14 408 80
Det kanske var lite otydligt i mitt inlägg men man användert konex eller U-båt
Prototypen

S
GunnarM skrev:
En god vän, som är pensionerad elektriker, menar att detta inte är tillåtet
Detta är något som är väldigt vanligt förekommande men jag har också hört/läst någonstans ifrån att det inte skulle vara tillåtet. Iallafall inte enligt gamla regler. Jag kan inte verifiera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.