Mikael_L
Konsulten skrev:
Förstår inte riktigt detta. Det är väl alltid husägaren som är ansvarig för att el-installationerna i huset är säkra? Så bortsett från att det är straffbart att utföra själva installationen själv, vilka juridiska fördelar har man av att en behörig installatör gjort jobbet? Om det händer någonting. Om man, oavsett vem som utförst jobbet, som husägare är ansvarig för att installationen är säker?
Ja det där är ju faktisk en intressant sak.
Det är precis som du säger, husägaren är även ägare och ansvarig för installationen.

Då blir man kanske ansvarig för fel i installationen oavsett om det är gjort av en obehörig eller "på riktigt" av en firma med behörig elektriker.

Mikael_L
I elsäkerhetsverkets författningssamling står att läsa alla regler.
ELSÄK-FS 1996:2 kan man läsa vad som gäller för att "yrkesman under överinseende av elinstallatör" ska få koppla.
Det är när någon utan behörighet utför elarbete på någons behörighet, vilket man kanske skulle kunna kalla det när man själv gör en del av arbetet som sen elektrikern avslutar.

I paragraf 5.
Elinstallatör skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet samt ... >klipp<

Här ser vi att det inte egentligen krävs någon formell kompetens.
Skall du bara montera rör och dra kabel i dessa måste det vara ganska enkelt för elektrikern att visa hur du ska göra, så att det villkoret kan anses vara uppfyllt.

Men det som komplicerar till det är att egentligen _måste_ man vara anställd av elektrikern eller på samma företag som han, för att utföra arbete under hans överinseende.

Hela författningstexten kan ni hämta häe:
http://www.elsak.se/vanstermeny/foreskrifter/register.4.6e9e64fe92af0b42800011.html#Behorighet

Jag bifogar även paragraf 6, om anställningsförhållanden som bild.

• Elsak.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Sen att det i praktiken utförs en hel del installationsarbete där elektrikern kommer och slutför det hela kan man ju diskutera.

Men i slutändan är det antagligen elektrikern som riskerar mest, så det är därför jag tycker att du, pajen, ska kontakta en elektriker först och se om han är med på noterna.

Och det är inte heller för mycket begärt av elektrikern i fråga, att det du gör, ska vara gjort _precis_ på det sätt som han vill.

Vad jag menar är egentligen bara att vi ska vara ödmjuka mot våra elektriker om dom ställer upp på att tänja reglerna lite.

Nu kommer man ju ut på lite hal juridisk is. Men jag TROR att det är så att så länge du kan peka på en behörig som gjort eller kontrollerat din anläggning så har du fullgjort ditt ansvar för installationen. Om du däremot har en dåligt underhållen anläggning så är du givetvis ansvarig även om den ursprungligen är utförd av en behörig. Efterssom du som fastigehtsägare inte ens får undersöka din anläggning själv så måste ju en delegering av ansvaret till elfirma gälla. Men så länge du inte tecknar underhållsavtal (skulle väl bli astronomiskt dyrt) så bör det vara upp till dig att kalla på elfirman vid lämpliga tillfällen för reparationer och kontroll av åldrande etc.

Här uppstår det givetvis bevisproblem, för om någon dör pga en installation med typiska hempul symptom, och du pekar på elfirman A. Så lär det ju vara stor risk för att elfirman A nekar till att ha gjort just den delen, utan hävdar att det måste ägaren ha hempulat själv. I det läget får du ev. problem med försäkringsbolaget, men för att du skall dömas som vållande skall det troligen till att åklagaren lyckas bevisa att du ljuger om att elfirman skulle ha gjort installationen. Och har du då ex. handlat materialet på Biltema, medans resten av det som elfirman gjort är från normal elgrossist så är det väl stor risk att din trovärdighet faller. Då verkar ju elfirmans förklaring troligare.

Mikael_L
hempularen skrev:
Nu kommer man ju ut på lite hal juridisk is. Men jag TROR att det <klipp klipp>
Jag tror också att det är ungefär på det viset det ligger till.

Min elektrikerkompis har ju installerat en massa hos både folk och fä. Jag har för mig att han sa en gång att kunderna fick i princip bara en räkning, så det fanns inte så speciellt mycket papper kvar som ev bevismaterial.

Sen undrar jag hur många som, när dom köpt ett gammalt hus, har fått ett endaste papper som visar vad och vem som gjort(s med) det elektriska.

S
Mikael_L skrev:
I elsäkerhetsverkets författningssamling står att läsa alla regler.
ELSÄK-FS 1996:2 kan man läsa vad som gäller för att "yrkesman under överinseende av elinstallatör" ska få koppla.
Det är när någon utan behörighet utför elarbete på någons behörighet, vilket man kanske skulle kunna kalla det när man själv gör en del av arbetet som sen elektrikern avslutar.
Nej. Nisse på Ringvägen får inte göra det själv. Med yrkesman menas elektriker anställd i samma företag som elinstallatören. På det viset har han överinseende.

Mikael_L
sawsaw skrev:
Nej. Nisse på Ringvägen får inte göra det själv. Med yrkesman menas elektriker anställd i samma företag som elinstallatören. På det viset har han överinseende.
Jo precis.
Det är väl det jag kommer fram till, i fortsättningen av mitt inlägg ;)

S
Förlåt, jag blir så ivrig ibland!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.