S
skogstomten: Hmm vi har 180 kvm hus samt 50 kvm förråd nybyggt. Ganska omfattande elinstallation men trots allt inget IHC (Intelligent, datorstyrt bus-elsystem) Min morbror hjälpte till och debiterade bara 300kr/tim inkl moms, allt elmaterial fick jag till inköpspris men ändå gick det på närmare 150000. Han höll på 200tim och jag hjälpte till hela tiden. Och ja det är mycket gott om dimmers,
3 svar · 2,0k läst
S
skogstomten: Antagligen ingen fara alls. För att du ska få ett fel så måste du ju i princip ha skadat två kablar så att det blir överslag emellan, eller ha skadat en kabel så allvarlig så att den nästan gått av varvid värme kan uppstå. Båda dessa scenarion låter mycket osannolikt. Är inte skruven allt för vass så har den antagligen föst undan kabeln om den nu över huvud taget träffade ett
2 svar · 4,7k läst
B
buildman: Biltemas variant verkar vara nånting för mig. Tack för tipset!
7 svar · 6,6k läst
E
elmont: Det måste bli toppen
3 svar · 2,8k läst
phl
phl: Precis, tycker också att min situation inte kan vara så unik. Ska ta och rådfråga svärfar också, han är gammal elektricare.
10 svar · 8,8k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Den installationen kräver ett rejält nappatag...
7 svar · 3,0k läst
Pen
Pen: Med tanke på att det är ett taksprång så låter det som om det är jobbigt att byta lampor när de går sönder. Jag skulle låta detta argument vara helt styrande och min gissning är att valet då skulle hamna på LED p g a längre livslängd. Jag har en utomhusbelysning som det krävs en längre stege för att byta lampa på. Låter kanske inte så krångligt men man är ju lat. Efter att
29 svar · 18,5k läst
·
S
sverre: [citat] ELAMA gäller bara utförande vid upphandling!! Dvs för att vara säker på att få ett visst utförande kan man hänvisa till ELAMA, men att se det som någon föreskrift är helt uppåt väggarna, den är inte tvingande på något sätt!! Och enligt Elsäk FS 2004:1 behöver du inte följa svensk standard heller, bara du ser till att du följer god elsäkerhetsteknisk praxis och att
31 svar · 8,7k läst
·
Fotografen
Fotografen: Förutsatt att allt går på samma grupp går det . Krävs även kopplingsdosor att grena upp det hela i.
2 svar · 2,1k läst
M
Mats: Det jag reagerade på var jockes; Sätt uttagen i rum 1 ihop med belysningen i rum 2 och tvärtom. Iom det skulle ju en pryl i ett uttag i rum 1 släcka belysningen i rum2, Satt nu centralen i rum2 så vart det väl obra
8 svar · 8,2k läst
Y
yxis: Det fanns en byggbeskrivning för en lösning på telegrejen i Elektronikvärlden för ett antal år sen. (Den tidningen heter nu "ljud och bild", på stenåldern hette den "radio och television"). Jag skulle gissa att det var i första halvan av 90talet eller kanske slutet av 80talet. Biblioteket borde ha tidningarna i nåt arkiv man kan plocka fram dem ur. Det kostade typ en tia eller två i
7 svar · 2,7k läst
G
Granit999: OBS. Sätter du in jordade uttag för elementen måste du byta alla uttag i rummen till jordade.
6 svar · 10,6k läst
S
Skogsbananen: Han lär ju ha proppar av den gamla skolan... Annars säger man väl säkring?
5 svar · 8,2k läst
S
Styx: Förslag: Fas - brun Nolla - blå Jord - gul/grön Tändtråd 1 - vit Tändtråd 2 - orange Tändtråd 3 - grå Mellantrådar - svart
5 svar · 13,4k läst
C
citactiva: detta har diskuterats förr http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5515
1 svar · 4,1k läst
M
Mats: Beror på var man bor. Finns områden med andra fast tele leverantörer men telia har nog min 98% av markanden
3 svar · 4,3k läst
M
mrshark: IHC systemet är ett bra system som man själv kan lära sig att förstå sig på och programmera.
7 svar · 4,5k läst
E
Erik_D: Regleringsprincipen skiljer sig åt, framkants eller bakkantssyrning. Mousen klarar båda typerna.
13 svar · 2,4k läst
D
droopy: [citat] Behövs bara 5 trådar för en trappkoppling med uttag under varje brytare i ändarna behöver han sex borde du sparka ut honnom. Steffe
24 svar · 5,4k läst
J
JockeGbg: Såg att http://www.clasohlson.com/ hade LED-spotlights som inte var så farligt dyra. 395 :- för 4 st inkl transformator som kunde byggas ut till 10 st. Extra LED-spotlight kostar 98 kr/st vilket ju blir under tusenlappen för 10 st. Men skall man ha många så blir det ju pengar det också. Art.nr 36-2517 Sedan har de en annan som de kalla för "Uppfartsbelysning" och den är väl kanske mer
1 svar · 4,7k läst
J
jacvenza: Har precis dragit om all el i boendeytorna i vår villa från -42. Nya gruppcentraler, strömbrytare, all invändig el bytt plus nya utanpåliggande installationer och utearmaturer. Fick ge 32000 för det jobbet. Det klassades som nysintallation eftersom allt byttes ut. Har 16A huvudsäkring boendeyta lite drygt 100 kvm.
1 svar · 3,6k läst
E
elmont: Att använda blå till fas (eller tändtråd) är helt ok och används ofta, drar man kabel till 400 volts element och inte ska ha någon nattsänkning anväder man oftast brun, svart, blå och gul/grön
14 svar · 4,3k läst
A
A_Lundin: Är det en gummi kabel? Om det är byt ut den. Förresten byt ut den iallafall uttaget skall matas med en kabel innehållande jord Grön/Gul
3 svar · 2,9k läst
Saxpy
Saxpy: [citat] Tja, jag kollade om de i Gysinge coh de i tyskland var identiska vilket de visade sig vara. Dock finns det ju varianter i tyskland utan petskydd vilket man givetvis inte väljer. Säkert ska det vara. Ang. huruvida det är autentiskt eller ej så är ju svaret självklart, nej. Å andra sidan så är det ju inget museum man bor i. Hellre samma sorts uttag i hela huset än blandningar med
6 svar · 2,7k läst
E
El_-micke: gör du så bara..............de blir bra o godkänt
3 svar · 3,8k läst
Y
yxis: [citat] Nja, jag skulle nog vilja säga att om man bara har en vanlig telefon och inget annat anslutet så kan potentialen mellan el- och telenät och för den delen mellan telenät och jord skjuta iväg rejält mycket utan att det blir nån farlig spänning mellan ledarna i telenätet och inte heller att det händer så mycket farligt i växeln. Om man däremot hänger på ett åskskydd som gör
16 svar · 3,1k läst
Y
yxis: [citat] Det skulle vara lite perverst att ha en naken Hagercentral bara för att det faktiskt i så fall är tillåtet :) :) Problemet är väl att man måste ansluta allt med kablar som i sig anses ha fullgod isolering, d.v.s. inte t.ex. FK som kräver ytterligare ett isoleringslager :)
19 svar · 12,7k läst
T
TN-Funkis: Vad jag vet har jänkarna inga regler på rör i privata hus. När dom bygger nytt drar dom 3 ledad dubbelisolerad kabel (2,5mm2) efter reglarna som dom skjuter fast med en märlpistol innan dom skruvar upp gips/plywoodskivor.  Deras "dosor" är fyrkantiga metallhållare som bara är gjorda för att hålla kontakten/uttagen på plats. Däremot är det lag på rör utomhus för
3 svar · 2,7k läst
D
Dontino: [citat] e_richard, min kunskap är kanske  begränsad men det är just dessa sajter jag har tittat på och hittar fakta enligt: "kombidimmer med trad. traf"... Är det annan hänvisad produktfakta som påpekar att man också kan använda el. traf? /Dontino
6 svar · 4,2k läst
B
buildman: Kalas! Tack ska du ha, så gör jag naturligtvis! ;D Förutsatt att det inte behövs extra kablar... Ska kolla imorgon.
2 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.