El
zingo: Minns inte om det var samma apparat, förmodligen inte. Har inte haft tid att öppna men jag ville fråga innan jag öppnar så att jag vet vad jag ska leta efter! Tack tills dess
dotpointer: Smart! Knutlampor är fint, det är retro... :D Nackdelen är väl att det inte blir så starkt ljus på t ex en altan, om den ligger utanför ett av husets väggar, som i mitt fall... Alternativt får man tända två knutlampor. Men på vedboden SKA jag ha en knutlampa, det är då bestämt :D
yxis: [citat] Ett till tips är att om du kör pannan på elpatron så är ju steg ett att stänga alla spjäll, och steg två är att öppna nån sotlucka och stoppa i skumgummi i öppningen mot skorstenen. Varning dock för att skorstenen kanske inte mår bra av att inte vara uppvärmd, typ fukt och sånt kanske samlas där och blir dyrt i slutänden. Ett till tips är att man ska tydligen kunna
yxis: [citat] Man kan tycka att de som bygger t.ex. förstärkare borde ha bättre koll, men efter att ha läst en låååång tråd om nåns hembyggda crescendoförstärkare (minns inte vilket forum) så kan man bli rätt gråhårig :) [citat] Fast det beror väl på om prylen säljs som "lampa" eller som "prydnadsföremål" :)
hempularen: Om du har köpt takarmatur som saknar jordanslutning så är den sannolikt godkänd för detta. Titta efter om den har symbol för förstärkt isolering (2 kvadrater i varandra). Är det förreseten en 230V armatur?
Granit999: [citat] Från inkommande tre faser går de till en kontaktor som styrs via en frånslagsfördröjd timmer (Triggat via en tryckknapp). Från kontaktorn går trefasen till fyra st brytare och sedan ut till infravärmen. Allt är monterat i en kapslad normcentral. Obs det går inte att glömma ha på värmen.
Zorba: Hej alla! Första gången för mig här:) Tänkte ställa en fråga.. Jag har bytt ut strömbrytarna i ett sovrum som var förberedd för trappfunktion. Jag har satt dit dels en dimmer på ena strömställaruttaget, en dimmer som är förberedd för trappfunktion med en tryckknappfunktion. I det andra strömbrytaruttaget har jag satt dit en vanlig trappströmbrytare, dock med den egenskapen att
Mats: Var en liknande tråd alldelles nys och där kom vi fram till att 10 nog borde funka men för säkerhetsskull bör en elektriker räkna på den.
saturnus: vad är då skillnaden mellan trapp och korrespondansomkoppling?
cpalm: Absolut inga problem med att det är en 90-gradersböj på "baksidan" av väggen, genom 1m tjock vägg och sen ytterligare en 90-graders på "framsidan" av väggen. Så är det gjort här och det var inga problem med att dra i en EKKJ 4x6/6.
tobbjo: Jag har inte testat just de artikelnumren du anger, men har sedan i vintras 400097, 408001 och föregångaren till 408006.Funkar perfekt. T
Skogsbananen: Elektrikern har just varit här och han sa att det är ok att dra kabeln där! Hyllan är så utformad att man kan byta ut kabeln relativt enkelt om det skulle behövas. :)
Pingvin: Tack för det snabba svaret, Fotografen!! Har precis satt upp lampan och nu lyser det i hallen. Och det är ditt fel ;)
gravedigger: Det är klart att jag har rätt, jag är bara ödmjuk i min framtoning;) Skämt åsido, jag menar att man ska ta värmeproblematiken (läs brandfaran) på största allvar. Men, man ska även väga in livslängden och rimligheten i åtgärden. Ingen blir glad av att byta insatser varje månad eller att kablarna smular sönder eller kortsluts efter något år. När jag gjort täta innertak ser jag
jkirkebo: Hmm, jeg ser ikke helt problemet med brytere som sitter i samme høyde som nesa ;) Synes ellers det er en fordel at små barn ikke kommer til bryterne.
jkirkebo: [citat] ;D [citat] Fargetemperaturen er ihvertfall veldig lik, de er på 2700K. Spredningsvinkelen er derimot vesentlig større, 117 grader. Så man kan klare seg med færre og kraftigere spotter. Varmeutvikling er det fint lite av. Sparepotensialet er stort. F.eks i kjøkkenet hadde jeg 6x35W halogen som i prinsippet sto på maks ca. 12 timer pr. døgn. 6x35x12x0.365=~920kWh pr. år. Med 11W
hempularen: Annars finns det dimmers som kan "kaskadkopplas" dvs, en dimmer styr en eller flera ytterligare dimmers. Funkar ju så länge det inte är en enda last som drar all effekten.
Mats: De har varit uppe tidigare och då har jag för mig att det var viss skillnad
markus00: Har själv 7 st dosdimmrar från clas ohlson i min lägenhet. Tyckte i början att dem va lite sega att dimma upp och ner. Den dimmar ganska långsamt men är nu efter någon månads användande väldigt nöjd. Är inte speciellt ofta man ändrar ljusnivån och när man väl gör det så är det skönt att få den exakt som man vill enklare.
MickeM: Inte mer än att den skall vara avsedd för badrum. EKK tillexempel.
ginnfilt: Vad innebär "kulo", är det en benämning på en utanpåliggande ledning? DEN HÄR TRÅDEN BORDE KLISTRAS!
TN-Funkis: Plus på SVT2 kan ha intresse av denna problematik då det är flera som verkar ha samma problem med detta, och blir det ett reportage brukar fabrikanterna bli nervösa och anstränga sig, så på med blåslampan bara ........
johan_mattsson: Jag har svårt att se besparingen i att bryta nollan? Det måste väl bli lika mycket kabel i alla fall? (nu menar jag inte ful-trappkoppling) I stället för att dra fram en egen fasledare till lampan måste man väl i detta fall dra fram en egen nolla?
Mats: Var "lite" nära en totalrenovering av en 130KV station häromkring för några år sedan när selångersån svämmade över. Det var mycket nära att de hadde fått kippa ned den pga vattenmassorna. Vattnet tog några av stängsel fundamenten om jag minns rätt ...
Mats: är ju inte behörig men det är gjort så här av behörig elektriker. Bäst är ju om du kan få röret att mynna mot baksidan på lampan. Här det sen draget med eklk i ett fall och "lösa" fk i de två andra fallen Ja just ja. glömde att säga att du sk se till att rören lutar när du går genom fasaden så att ev kondenserad fukt rinner ut igen
rudivoller: [citat] Ah...precis det svaret jag ville höra. Kort och koncist. Tack :)