Jag är på gång att inreda övervåningen till vårt 1 år gamla hus. Nu är det snart dax att börja mel eldragningen. Min tanke är att anlita en elektriker för inkopplingen av elen. Jag skall dock försöka lösa så mycket som möjligt själv avseende dra vp rör, sätta dosor etc.
Vad bör jag tänka på när jag gör detta?
Hur skall jag dra kablaget till vägg/takdosor och till brytare?
Min tanke är att det borde vara ganska okomplicerat och det borde finnas pengar att spara. Deta utan att äventyra säkerheten.
/Pajen

Vad bör jag tänka på när jag gör detta?
Hur skall jag dra kablaget till vägg/takdosor och till brytare?
Min tanke är att det borde vara ganska okomplicerat och det borde finnas pengar att spara. Deta utan att äventyra säkerheten.
/Pajen
Ta kontakt med en lämplig elektriker innan du börjar att fixa själv.
En hård tolkning av reglementet är att du inte ens får förlägga rören själv, så vill du ha ett smidigt samarbete med elektrikern är det nog bäst att ni redan innan har bestämt vad (och hur) du ska göra.
Min rekommendation är alltså att du låter din elektriker bestämma hur han vill ha rören och dosorna förlagda.
Sen drar du ledning i alla rören, och kanske även monterar uttag och brytare beroende på din egen kunskap och elektrikerns medgivande.
Men är sedan elekrikern med på det hela kan man väl kalla det en kanonlösning, du kan spara en hel pengar.
En hård tolkning av reglementet är att du inte ens får förlägga rören själv, så vill du ha ett smidigt samarbete med elektrikern är det nog bäst att ni redan innan har bestämt vad (och hur) du ska göra.
Min rekommendation är alltså att du låter din elektriker bestämma hur han vill ha rören och dosorna förlagda.
Sen drar du ledning i alla rören, och kanske även monterar uttag och brytare beroende på din egen kunskap och elektrikerns medgivande.
Men är sedan elekrikern med på det hela kan man väl kalla det en kanonlösning, du kan spara en hel pengar.
Det där med hård tolkning... Vad är det som egentligen gäller?
Tidigare har jag fått informationen och gått med tron att som icke eletriker får man dra både VP-rör och kablar enligt gällande regler men måste lämna allt öppet för inspektion och godkännande av behörig eletriker viken även skall göra kopplingen.
Nu har jag hört från två håll att detta inte alls är tillåtet utan det finns/fanns i a f tidigare någon speciell licens just för detta.
Jag har bekant som skall hjälpa mig med eldragningen. Hon sa att jag får egentligen inte göra ett skit själv och är villig att ställa upp och göra allt för "no charge" förutom material. Men det innebär i så fall att det blir flera turer då VP rören måste läggas i omgångar innan kabeldragning. Tex i ytterväggar som gipsas innan tak och innerväggar slås upp. Det har jag svårt att begära av henne då hon har ca 25 mil enkel väg. Så jag hade tänkt försöka hålla det till en helgs arbete men nu innebär det i så fall upp till tre turer.
Tidigare har jag fått informationen och gått med tron att som icke eletriker får man dra både VP-rör och kablar enligt gällande regler men måste lämna allt öppet för inspektion och godkännande av behörig eletriker viken även skall göra kopplingen.
Nu har jag hört från två håll att detta inte alls är tillåtet utan det finns/fanns i a f tidigare någon speciell licens just för detta.
Jag har bekant som skall hjälpa mig med eldragningen. Hon sa att jag får egentligen inte göra ett skit själv och är villig att ställa upp och göra allt för "no charge" förutom material. Men det innebär i så fall att det blir flera turer då VP rören måste läggas i omgångar innan kabeldragning. Tex i ytterväggar som gipsas innan tak och innerväggar slås upp. Det har jag svårt att begära av henne då hon har ca 25 mil enkel väg. Så jag hade tänkt försöka hålla det till en helgs arbete men nu innebär det i så fall upp till tre turer.
Det som gäller är att du får inte "göra ett skit". Och obehörige elektrikern som gör det på sin fritid får heller inte göra det.Linnex skrev:Det där med hård tolkning... Vad är det som egentligen gäller?
Nu kommer det bli ett jäkla skriveri här men detta är det som lagen säger.
Kan ju även tillägga att tidigare kontakt med lokal elfirma så har de godkännt att jag dragit själv och de slutinstallerat. Tex så gjorde jag om ett badrum och drog rör och kablar själv och så kom de och la ut värmekablar till golvet och slut installerade.
Det var inte ens på min uppmaning utan de hade så mycket att gör att de så till mig att vi skulle lösa det så... i o f så visste de om att det inte var första gången jag var och pillade med elen i huset ...
Det var inte ens på min uppmaning utan de hade så mycket att gör att de så till mig att vi skulle lösa det så... i o f så visste de om att det inte var första gången jag var och pillade med elen i huset ...
Då är det ju inget problem. Ni kan komma överens på telefon eller vad som helst och sen så kommer hon och kopplar in. Det är ju ändå hon som blir ansvarig för slutresultatet så att säga.Linnex skrev:
Orsaken till att man ska ta upp dialogen med elektrikern innan är ju att han kan vägra att göra inkopplingen om du inte gjort på rätt sätt (hans sätt) och då står du där. Det gäller väl främst de som inte har en "inarbetad relation" med en elektriker.
Ok, men då har de ju frivilligt tagit på sig ansvaret för det du själv utfört men du frågade om vad som verkligen gäller och det är det jag har svarat på. Att elfirman tyckte det är ok innebär inte att det i bestämmelsernas mening är det.Linnex skrev:
Ok. M a o så är det inte tillåtet men om en behörig eletriker godkänner att man gör vissa delar själv så övergår ansvaret till han/henne och då är det egentligen ingen som bryr sig.
Fördelen med dagens IT är att med en digitalkamera så kan man få ett klartecken eller "gör om" någon minut efter man MMS'at/mailat bilden.
Smidigt som i mitt fall där det rör sig om lite avstånd. Då blir det att ringa och se vad hon tycker.... hon var nog inte medveten om att det blir "momentarbete" när hon erbjöd sig att göra allt.
Kamera och IT modellen har jag redan friskt använt mig av med svärfar som är snickare och bor oxå ca 25 mil ifrån oss.
Fördelen med dagens IT är att med en digitalkamera så kan man få ett klartecken eller "gör om" någon minut efter man MMS'at/mailat bilden.
Smidigt som i mitt fall där det rör sig om lite avstånd. Då blir det att ringa och se vad hon tycker.... hon var nog inte medveten om att det blir "momentarbete" när hon erbjöd sig att göra allt.
Kamera och IT modellen har jag redan friskt använt mig av med svärfar som är snickare och bor oxå ca 25 mil ifrån oss.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Som jag förstår reglerna så spelar det ingen roll ur ett formellt perspektiv att en elektriker godkänner dina rördragningar. Du (och jag som gör likadant) har gjort något olagligt ialla fall.
Den som drar rören skall vara anställd av en elfirma där det finns en behörighet. Däremot så tror jag att elfirman kan i princip anställa vilken helt outbildad person som helst för att göra jobbet. Att elfirmans behörige av ren självbevarelsedrift troligen har lite koll på kunskapsnivån på de han anställer är ju en annan sak.
Som sagt har du en elektriker med behörighet som godkänner vad du gjort så är du troligen ganska säker juridiskt sett, utom möjligen om du har för avsikt att bli minister i någon regering de närmaste 20 åren.
Den som drar rören skall vara anställd av en elfirma där det finns en behörighet. Däremot så tror jag att elfirman kan i princip anställa vilken helt outbildad person som helst för att göra jobbet. Att elfirmans behörige av ren självbevarelsedrift troligen har lite koll på kunskapsnivån på de han anställer är ju en annan sak.
Som sagt har du en elektriker med behörighet som godkänner vad du gjort så är du troligen ganska säker juridiskt sett, utom möjligen om du har för avsikt att bli minister i någon regering de närmaste 20 åren.
[quote author=hempularen link=1163012445/0#10 date=1163085359]Som jag förstår reglerna så spelar det ingen roll ur ett formellt perspektiv att en elektriker godkänner dina rördragningar. Du (och jag som gör likadant) har gjort något olagligt ialla fall.
----> Inte riktigt rätt, för att man som anställd el-yrkesman sak få göra någon på en el firma, så skall man ha gått gymnasie utbildning minst 2 år eller likvärdig. hittar inte rätt paragraf/föreskrift nu.........

----> Inte riktigt rätt, för att man som anställd el-yrkesman sak få göra någon på en el firma, så skall man ha gått gymnasie utbildning minst 2 år eller likvärdig. hittar inte rätt paragraf/föreskrift nu.........
Som sagts tidigar i forumet så är tillvägagångssättet felaktigt endast behörig eller yrkesman under överinseende av behörig får utföra elinstallationsarbete i Sverige. Om man nyttjar de här i forumet föreslagna lösningarna att en elinstallatör godkänner dina installationer så ser väl jag med den kännedom jag har om elinstalltionsförordningen att den behörige sätter sin egen behörighet på seple om det skulle uppdagas att han inte följt det regelverk som Elsäkerhetsverket och Sveriges riksdag ställt upp. I väsrta fall väntar rättegång annars kan man tänka sig indragen behörighet från Elsäkerhetsverket vilket för en installatör kan vara nog så besvärligt. Dock så ser jag väl den risken som ytterst liten att blöi ertappad. Men man ska nog veta vad man ger sig in på.
Förstår inte riktigt detta. Det är väl alltid husägaren som är ansvarig för att el-installationerna i huset är säkra? Så bortsett från att det är straffbart att utföra själva installationen själv, vilka juridiska fördelar har man av att en behörig installatör gjort jobbet? Om det händer någonting. Om man, oavsett vem som utförst jobbet, som husägare är ansvarig för att installationen är säker?hempularen skrev: