Hällen är på 6800W. Det man kan kostatera är att hällen skall anslutas till 220-240V. Detta står både på undersidan av hällen och om man går in på Siemens hemsida och tar fram produktspec.

Hällen är på 6800W. Det man kan kostatera är att hällen skall anslutas till 220-240V. Detta står både på undersidan av hällen och om man går in på Siemens hemsida och tar fram produktspec. Detta gör att jag helt enkelt får krångla fram ett nytt rör till ugnen. Frågan är nu om jag kan dra tre 2.5mm2 kablar i ett 16 rör eller om man skall satsa på ett 20 rör? Är det spisdosa som gäller till ugnsuttaget ochså? Och vad använder man för uttag isåfall?

Men finns det inte kablar så det räcker? Blir mycket förvånad om hällen inte kan köras på 2 faser + nolla, då funkar det alldeles utmärkt med de tåtar du redan har till bef spisuttag.

Håller med fotografen.. har du kollat så det verkligen bara finns 3 kablar från hällen?

I Siemens-broschyren står för t ex hällen EH 77750 att den ansluts med 220-240V och 1/2 + N. Det tolkar jag som att spisen kan anslutas med en eller två faser plus nolla. Det ska alltså gå att ansluta den till din befintliga anslutning (om det nu är den hällen som du har eller en med motsvarande info).

En elektriker fixar det.

Och för att förtydliga: många hällar är konstruerade så att man internt har delat upp förbrukarna (plattorna) på två faser. De är var och en (förenklat) inkopplade mellan en fas och nolla och har därför elementspänning 240V.

Om man vill så kan man bygla faserna och köra allt på samma fas, men då ökar strömbehovet.

Hällen heter Siemens EH777501E. Totalt finns det 6 st sladdar i anslutningskabeln till hällen. Dessa kablar är sammanfogade två och två. 2 st gul/gröna ihopkopplade till jorden, 1 st blå + 1 st vit ihopkopplade till nollan samt 1st brun + 1 st svart ihopkopplade till en fas I monteringsanvisningen visas två exempel på hur hällen kan kopplas. I det ena alternativet kopplas kablarna till jord, nolla samt 1 fas L/ 230V. I alternativ två, skall man splitta på brun och svart kabel och koppla dem till två faser L1 OCH L2/ 400V. Vilket av alternativen man skall använda, kan man se om man läser på hällen vilken spänning den är avsedd för. I mitt fall står det 230V på en liten lapp undertill på hällen.
Hoppas ni förstår hur jag menar, det är inte alltid lätt att i ord beskriva något man ser. Om det nu var så att man kunde använda sig av två faser, borde det inte stå 230/400V på hällen då?

Det är detta alternativ
"I alternativ två, skall man splitta på brun och svart kabel och koppla dem till två faser L1 OCH L2/ 400V"
som menas med 2-fas (med nolla) och då är det elementspänning 230 volt.

Mellan L1 och nollan är det 230 volt, mellan L2 och nollan är det 230 volt,

Rent teoretiskt blir det då onödigt med dubbla nolltrådar, men det skadar inte.

prototypen

prototypen skrev:
Rent teoretiskt blir det då onödigt med dubbla nolltrådar, men det skadar inte.

prototypen
Det är onödigt om man kopplar in den på 2fas ja, men skall den kopplas tex i lägenhet på en fast så räcker det ju inte med en. därav 2st nollor

Men förövrigt så kan du som prototypen sa koppla in den med 2 faster i ditt perilexuttag och behöver ej dra nya kablar. Om det nu fanns nolla framdraget vilket säkert framgår i början av tråden.

Om jag förstår det hela rätt så kan jag altså splitta på trådarna i anslutningssladden och använda mig av två faser i det befintliga perilexuttaget. Då skall det altså räcka med befintliga 2.5mm2 kablar och 2x 16A säkringar?

Japp

prototypen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.