El
A_Lundin: Jsg tror tyvärr att du inte kommer någon vart med nätbolaget då ledningen stod där när du började bygga och finns inskriven som servitut i din fastighet. Jag skulle råda dig att försöka förhandla fram ett pris för att få ledningen flyttad eller nedkablad. Luftledningar som finns med på lantmäteriets och kommunernas kartor är för det mesta overförda från flygfoton till kartorna
Kinslayer: GARO har Jordfelsbrytare som ska vara godkänd som "huvudbrytare"...
sverre: [citat] Japp, 250.000 + en baden-baden och obegränsat med pilsner under byggtiden! ;D
gluecifer: Är det dumt att byta gamla 16A porslinshuvudsäkringar till såna nyare "porslin" med inbyggd återställarknapp? Är det nån skillnad på hur dom funkar?http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/225007_B_2005-07-04_131825.jpg
Linjemontoren: En annan tråd om byggström.. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6/15
droopy: [citat] Man har gjort en överenskommelse att alla länder i EU skall ändra till 230-240 volt. Därför fick vi höja från 220 och engelsmännen sänka från 240. Alla länder är väl inte helt klara kan jag tänka mig men tyskland och frankrike och dom "gamla" EU länderna har nog samma spänning vid det här laget. Vet inte hur det är med balt länderna.
magic_gbg: Det var ju bra hoppas inte "sverigekabeln" går igenom din trädgård bara ;) dränerade runt huset hemma hos en kompis för några årsedan där telekabeln gick rätt under huset så där gällde det att hålla tungan rätt i munnen när man grävde.
Agrik: Japp, bor på översta våningen, dock har vi ingen vind men men. Iallafall gick det skitbra att tejpa o tvinna trådarna o dra igenom nya! /tack för svaren
GoForIt: Tack för det svaret, Jag funderar ändå angående FK i Flexslang/rör.. Finns det fuktrisker? På ex. våren kan det ju säkert bli ganska stora temperaturvariationer i tomrummet ovanför innertaket.. Varmt på dagen, och sedan kyligt nattetid.. Eller är det bara överdrivet?
Mats: Nja att blanda utmhusuttag och köksutrustning är ingen hitt. Bra att du har tänkt på att försöka dela på uttagen och belysningen. Det är ingen hitt med motorvärmare och belysning på samma brytare har jag lärt mig den hårda vägen
pd_jansson: Tackar för alla svaren och intressanta diskussioner. Jag ska försöka komplettera med lite kommentarer. IQtherm: en tempgivare per rum(IQtherm beteckning "EL") och en styrenhet("TRp"). Styrenheten klarar att reglera flera element (som sitter på samma två faser, parallellkopplade) om det finns flera element i rummet köper man till en slavenhet ("TR") som kopplas till tempgivaren. Dvs rummet
Daniel_179: Men till frågan som jag inte såg blev besvarad. Nej, 10 mm hit eller dit spelar ingen roll. Mjölken blir inte dålig när den har gått ut med en dag. Självklart har de vissa säkerhetsmarginaler när de säger 80 mm. Om det händer något så vet jag förstås inte vad försäkringsbolaget säger, men för risken att det ska hända något så spelar inte de där 10 mm så stor roll.
pinebar: Hej! Lade upp denna fråga igår under Golv, men ingen har svarat, så jag provar att länka lite härifrån också. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28687 :) pinebar
Johan Gunverth: [citat] Menade ju tvärtom; dubbelisolering. Man skall inte skriva på flera ställen samtidigt. :D
tellebelle: Jag får klåda av utanpåliggande installatoner så det är inte aktuellt. ;) Jag får ta hit en elektriker som får råda hur det är bäst att göra... Tack för svaren i alla fall.! mvh /Ted
ompalompa: hejsan, sent svar (har varit på BB och fått en dotter!) Spottarna klämmer åt i hålet så det är inga problemas. mina sitter i gipstak. Hejs Stefan
MartinT: Tack för all hjälp, jag har nu kommit fram till att jag har 20A då alla anslutningar är blå. Min nästa fråga: räcker 20A för att driva både en 1-fas spis (många plattor + ugn samtidigt) och även en diskmaskin? Eller blir det till att välja vilka prylar man har igång samtidigt? För min egen del räcker det gott och väl med 2 plattor utan ugn, men min bättre hälft envisas med att
Mats: Det är det. Det finns de som kör med 15% påslag på gnp och hävdar att de har låga priser.
Mats: Instämmer med gnistjägaren att man inte kan säga nått generellt men 25 bör vara möjligt under rätt förutsättningar men inan man vet dessa så går det helt enkelt inte att ge en generell garanti
Mats: Har också planerat den varianten den dagen budgeten tillåter uppgradering av vardagsrummet. Blir den enklaste och snyggaste varianten mot en vit tegelvägg
elmont: Jag tror att jag måste protestera lite, om det inte nyligen har blivet ändring så är FK TILLÅTEN i KABELKANAL, men märk att det är stor skillnad på kabellist och kabelkanal
Pen: Hm. Fast det kan ju bli problem både i fallet att man minskar respektive ökar impedansen. Ökar (mindre troligt kanske) -> kan betyda omsäkring i grupper p g a utlösningsvillkoret (ex C till B). Minskar (mer troligt) -> kan betyda utbyte av materiel p g a högre kortslutningsström ... eller
el_richard: [citat] :-) Jag trodde också som elmont, det brukar va den vanligaste typen... Men nu verkar det som att fotografen hitta rätt, man ska inte ha dosdimmer, det är enklast med vanlig dimmer... Kristallklart :-)
sverre: Du får gå från fyrledare (TN-C) till femledare (TN-S) och då får du ett TN-C-S system. Men har du väl gått över till femledare så måste du hålla dig till det! Rekomendationer finns i vissa skrifter (Typ El-AMA) vilken area man bör ha, men det är ingen tvingande text. Nu kan man köra med värsta budgetlösningen om man vill, bara det är säkert. Man tar inte hänsyn till om det är