B
buildman: Idag sitter vår elcentral på en stolpe men jag kommer att flytta den till väggen på en ännu inte existerande förråd.  Centralen kommer att vara inbyggd i väggen. Från centralen kommer det att gå matning till vårt hus, till 2 st stugor samt till förrådet. I och med att jag har tillgång till billig elmaterial kommer jag att köpa materialet själv. Problemet är bara att jag är inte
0 svar · 3,6k läst
H
Henrik_S: Ok då förstår jag...
5 svar · 37,3k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Jag har också problem med vredet på våtrumsradiatorn. Onödigt enkelt utförande tycker jag.
7 svar · 8,2k läst
pellefant
pellefant: japp bara i kabel är det ok med blå tändtråd
27 svar · 8,1k läst
S
sverre: [citat] Ja, plus att skärmen ska anslutas vid frekvensomriktaren. EKLK duger inte då det är omöjligt att ansluta skärmen (räcker inte med endast bi-ledaren) utan man måste ju ansluta med en förskruvning som tar runt om. Annars är det mycket stor risk för störningar då det "skvätter" rejält från frekvensomriktare (om man inte kör NFO-Sinus!)
24 svar · 13,9k läst
spocks_beard
spocks_beard: Ha ha, kan jag tänka mig behövdes. Då är det iaf. godkänt med 5 :)
2 svar · 3,3k läst
N
nomis: Hej Det viktiga med att snacka med elektrikern först är inte behörighet etc. etc., eller att du inte är kompetent att klara av själva jobbet. Problemet ligger snarare i att alla hantverkare, även elektriker, ofta gör saker på "sitt sätt" och använder sitt favoritmaterial. Därför är det bra att prata med den som skall slutföra jobbet redan från början, så blir alla nöjda och
17 svar · 11,8k läst
R
Ron: Ring en elfirma och fråga vad dom ska ha för att kontrollera elen, bara att kolla de viktigaste tar knappast mer än en timma (om ni inte bor i stockholm :) så kring 400-600:- inkl moms skulle jag gissa. /elektriker
4 svar · 4,0k läst
Linjemontoren
Linjemontoren: Bästa du gör är att ringa och prata med den som äger nätet! Fråga dig fram vem som kan ge bästa svaret tills du får prata med någon förstående och resonera dig fram med han eller henne! Ofta kan man kompromissa lite :) inget är omöjligt om man är tjurig 8-)
5 svar · 3,8k läst
E
elmont: Du kan ju ha din elmätare och televekets överlämningspunkt i en liten kur 600 meter från huset och sedan ha din egen innomgårdsledning mellan huset och kuren. Klarar du dig med 16 ampere kan du nog klara dig med en 4x16+16mm2 jordkabel mellan huset och kuren och en sånn kan du säkert köpa loss för c:a 80kr/m eller ev. en AKKJ 3X50/16 1 KV för en 110:-
10 svar · 5,1k läst
P
poiu: Det är möjligt att jag rört till saker och ting vad gäller transformatorer och att det jag tolkat som frekvensomformade i själva verket är switchade. Det är många årsedan jag läste om dem, men de skulle arbeta vid 20.000 Hz och vara små. Tittade på ELFAs lilla gröna; de kallade den "elektroniska" transformatorn för switchtransformator på sina faktasidor (gröna). Det namnet säger
19 svar · 8,4k läst
TLovskog
TLovskog: [citat] Jo men det ar ju hela poangen med resonemanget om en behorighet for "hemmabruk".Just ATT alla installationer som anda gjors av hemmapulare kan bli sakrare och mer uppdaterade.Detta utan attman skall behova lara sig koppla stallverk och hela sjukhus.
49 svar · 9,3k läst
Z
zombie: Ja, men du får inte ha rk:n i det fria i någon ände, röret måste alltså löpa ända innifrån bakom centralkåpan till innanför kapslingen i värmepumpen. Tänk på kondensrisken, luta röret svagt bort från huset och stoppa i isolering runt rören i den kanal du skulle bygga.
1 svar · 1,7k läst
E
ejwbegysv: Om du kan tänka dig en extern mätare så kan du köpa det på www.varmepumpsforum.com
1 svar · 2,7k läst
gnistjagare
gnistjagare: [citat] Inte riktigt. Om jag vill använda min behörighet i ett annat land så måste jag söka för respektive land. De skall i sin tur göra en värdering innan. Så har det varit i Danmark och tyskland av erfarenhet.
9 svar · 4,3k läst
E
El_-micke: japp.....blir bra de
1 svar · 2,5k läst
D
droopy: [citat] Du får nog snarare räkna med en startström på 6.5 gånger drift strömmen om det är en motordrift du menar. Steffe
2 svar · 2,9k läst
D
droopy: [citat] Kolla med elektrikern först då dom ofta har rabetter på upp mot 60-70% på listpriserna på vissa delar. Köper man själv i en butik får man betala listpris plus ev påslag. Så det är inte säkert att det blir billigare.. beror på vad din elektriker lägger på sina priser .. Steffe
13 svar · 4,3k läst
MickeM
MickeM: Nu skall vi inte ta i här med en massa IP, kör du med IP20 det räcker gott och väl i ett pannrum. Det är väl ingen här som kör med IP44 i köket t.ex. :)
6 svar · 7,3k läst
Y
yxis: [citat] Är det inte så att hudfettet bränns bort på nolltid vid minsta dålig kontakt, när det gäller nån ström att tala om? Däremot är det nog dumt att ta på kontakter för signalledningar...
6 svar · 8,8k läst
C
citactiva: [citat] Skall du låta elektriker koppla så sköter väl denna färgvalet ;) Annars så är det riktigt med att jordflätan i kabeln skall anslutas till gul/grön och till nolla använder man den vita kabeln
1 svar · 11,0k läst
T
Tomtebo: [citat] För att dimma LED använder man PWM; ex: mata dem med en fyrkantsvåg på 100 Hz och ändra förhållandet i flanklängd mellan hög och låg flank.
13 svar · 7,1k läst
GoForIt
GoForIt: 12 cm tror jag de flesta klarar. De jag använder från Markslöjd kräver 10 cm. http://www.markslojd.se/Products/Product2.aspx?ItemId=4333&SectionId=986
2 svar · 2,9k läst
G
grunch: Undrar hur jag ska göra för att dra in Fiber i en Villa Västervik, ska ha kabel tv kopplad till boxen med. Problemet är att splittern till tv:en sitter i elskåpet på utsida och där kan inte boxen till fibern sitta. Är det nån som har en villa Västervik och har en bra lösning på detta? Har hört att någon drat in fibern via övervåningen i ett tomt Vp rör som går i från elskåpet.
0 svar · 2,7k läst
swecul
swecul: Ja, bara att inse att jag inte ska använda mig av den firman... /Martin
9 svar · 4,2k läst
·
D
Drogen: PEM-slang var ordet jag letade efter - tack.
2 svar · 3,1k läst
Badkarl
Badkarl: Jag har samma problem/fråga. Funderar på spottar i snedtaket i badrummet. I mitt fall är det bara 20cm isolering mellan innertaket och ventilationskanalen under yttertaket. Om jag väljer 50W spottar måste jag ha burkar som är 15cm höga vilket bara ger plats för 5cm isolering. Väljer jag 35W spottar blir det 10cm burk och 10 cm isolering. Vad tror ni? Blir det kondens i burkarna? Är 5
5 svar · 1,9k läst
E
elmont: Utan att ha räknat är jag ganska säker på att du klarar dig med 16mm2
2 svar · 2,7k läst
pellefant
pellefant: åtminstone tidigare kunde man säkra 1,5mm2 med 16A under vissa förutsättningar som förläggningssätt.... sen så är det inte något som man brukar göra...
28 svar · 8,1k läst
H
hempularen: Vad gäller värmen, så hade jag givetvis tänkt att välja lämpliga armaturer för det inbyggnadsdjupet. Har för mig att hide a light har en som kräver 14mm + 5mm luftspalt vid 20w. men det har jag inte detaljstuderat ännu.
13 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.