Hej!
Jag har en gammal dimmer, en IKEA Koppla, med 3 ingångar, som jag ska koppla in i väggen. Mitt problem är att vägguttaget har 4 trådar, svart(fas), blå(nolla), en brun och en vit. Vet inte viklen som är tänddtråd. Vet inte hur det ska kopplas ihop för att fungera korrekt. Eller är dimmern för gammal, och jag behöver köpa en ny?
Tacksam för svar.
Jag har en gammal dimmer, en IKEA Koppla, med 3 ingångar, som jag ska koppla in i väggen. Mitt problem är att vägguttaget har 4 trådar, svart(fas), blå(nolla), en brun och en vit. Vet inte viklen som är tänddtråd. Vet inte hur det ska kopplas ihop för att fungera korrekt. Eller är dimmern för gammal, och jag behöver köpa en ny?
Tacksam för svar.
Kan du förtydliga:
Vad menar du med "koppla in i väggen"?
Vad menar du med "vägguttaget", du tänker väl inte sätta den i ett vägguttag???
Är du säker på färgerna? Speciellt de fyra du räknar upp har haft olika innebörd under de senaste 30 åren. Man måste mäta/följa tråden till dosa/lampa för att vara säker.
Det normala är ju att man ersätter en strömbrytare med en dimmer. Då brukar anslutningen till brytaren ge lösningen.
Vad menar du med "koppla in i väggen"?
Vad menar du med "vägguttaget", du tänker väl inte sätta den i ett vägguttag???
Är du säker på färgerna? Speciellt de fyra du räknar upp har haft olika innebörd under de senaste 30 åren. Man måste mäta/följa tråden till dosa/lampa för att vara säker.
Det normala är ju att man ersätter en strömbrytare med en dimmer. Då brukar anslutningen till brytaren ge lösningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Hur är de 4 ledningarna inkopplade på strömbrytaren? Är det en dubbel (kron) strömbrytare?
Eller är det så att du har trappfunktion på den (går att tända och släcka från fler brytare i rummet)?
Till en normal brytare har man bara 2 trådar framdragna, fas och brytledare. Därför tycker jag att din variant med 4 ledare är dubbelt konstig. Jag tycker inte att du skall förutsätta ens att den blå är nolla, även om den borde vara det med tanke på färgen.
Eller är det så att du har trappfunktion på den (går att tända och släcka från fler brytare i rummet)?
Till en normal brytare har man bara 2 trådar framdragna, fas och brytledare. Därför tycker jag att din variant med 4 ledare är dubbelt konstig. Jag tycker inte att du skall förutsätta ens att den blå är nolla, även om den borde vara det med tanke på färgen.
Aah tack! Det är en trappströmbrytare, kan tända på tre olika ställen i rummet, alla tre strömbrytarna fungerar likadant (en knapp/strömbrytare). Borde tänkt på det. Ledningarna sitter så här (bakifrån sett):
Svart Blå
Vit Brun
Elen bör ha bytts ut för max 4 år sedan, då lägenheten renoverades.
Kan man ha en dimmer på ett ställe i rummet bara, när det är trappkopplat, eller måste jag koppla bort de övriga strömbrytarna i detta rum (separat propp)? Kan jag tvinna ihop dem till 2 par ("2 in/2 ut"), och i så fall vilka ska jag då tvinna? Ursäkta mitt novismässiga vokabulär.
Svart Blå
Vit Brun
Elen bör ha bytts ut för max 4 år sedan, då lägenheten renoverades.
Kan man ha en dimmer på ett ställe i rummet bara, när det är trappkopplat, eller måste jag koppla bort de övriga strömbrytarna i detta rum (separat propp)? Kan jag tvinna ihop dem till 2 par ("2 in/2 ut"), och i så fall vilka ska jag då tvinna? Ursäkta mitt novismässiga vokabulär.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nu blev det problem, denna brytaren är en korskopplare och måste till när man ska ha tändning på fler ställen än två. Dimmern kan gå att sätta i någon av de andra brytarnas plats, Dimmern måste vara gjord för trappkoppling alternativt behålla trappomkopplarna och sätta in dimmern i en ny dosa och bara reglera ljuset med den (inte tända och släcka).
Prototypen
Prototypen
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Då ramlade poletten ned här.
En trappomkopplare (i fallet punkter för tänd släck) har 3 trådar till sig. men om man har mer än 2 ställewn att tända och släcka så använder man en korsomkopplare på de ställen som finns mellan första och sista brytaren i slingan. Det du har verkar vaar en jorsomkopplare, för den ahr alltså 4 trådar in.
Det innebär att du har varken fas eller nolla på någon av trådarna. Alla trådarna är s.k mellantrådar mellan 2 trappomkopplare. Beroende på hur omkopplarna står i rummet så kommer du att ha fas eller ingenting på samtliga trådar.
Du kan inte koppla in en dimmer på detta.
Om du vill ha dimmer i rummet så finns det (har jag hört) dimmers med trappomkopplare i sig, men då måste du sätta den i första (eller sista) positionen, inte i mellan positionen. Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta en knappstyrd dimmer (alltså en dimmer som sitter i en dosa någonstans, och som sedan styrs med återfjärdande knappar i rummet).
Jag rekomenderar att du tar hem en elektriker som frå titta på detta, för dels är det inte säkert att jag tolkat din information korrekt, dels börjar det bli komplicerat, och du har troligen inte tillräklig kunskap för att göra detta på ett säkert sätt.
En trappomkopplare (i fallet punkter för tänd släck) har 3 trådar till sig. men om man har mer än 2 ställewn att tända och släcka så använder man en korsomkopplare på de ställen som finns mellan första och sista brytaren i slingan. Det du har verkar vaar en jorsomkopplare, för den ahr alltså 4 trådar in.
Det innebär att du har varken fas eller nolla på någon av trådarna. Alla trådarna är s.k mellantrådar mellan 2 trappomkopplare. Beroende på hur omkopplarna står i rummet så kommer du att ha fas eller ingenting på samtliga trådar.
Du kan inte koppla in en dimmer på detta.
Om du vill ha dimmer i rummet så finns det (har jag hört) dimmers med trappomkopplare i sig, men då måste du sätta den i första (eller sista) positionen, inte i mellan positionen. Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta en knappstyrd dimmer (alltså en dimmer som sitter i en dosa någonstans, och som sedan styrs med återfjärdande knappar i rummet).
Jag rekomenderar att du tar hem en elektriker som frå titta på detta, för dels är det inte säkert att jag tolkat din information korrekt, dels börjar det bli komplicerat, och du har troligen inte tillräklig kunskap för att göra detta på ett säkert sätt.
Provade att koppla bort den svarta och den vita ledningen, kunde då tända och släcka på 2 utav 3 strömbrytare. Använder jag bara den svarta och den vita ledningen fungerar inga strömbrytare alls. Med alla fyra ledningar inkopplade fungerar alla tre strömbrytare normalt.
Det är förmodligen så här det ser ut inne i din vägg nu.... Hoppas de klarar upp någonting.. Det är brytaren i mitten du håller på med..
http://www.tenico.nu/tips43.htm
http://www.tenico.nu/tips43.htm
Jag tackar er alla för all information och allt jag lärt mig idag. Jag har kopplat in dimmern på en av sidoströmbrytarna nu, det fungerar fint med de två övriga strömbrytarna, dimmern så att säga ställer strömstyrkan för alla 3 strömbrytare nu.
Tack!!!
Tack!!!
Klicka här för att svara

