El
rockles: Såg själv att jag missade att ursprungsinlägget pratade om besikting av utfört arbete. Fomrellt sätt är det olagligt man kan inte genom en besikting göra anläggningen laglig men som sagt det fuskas lite här och var med detta. Och konsekvenserna får man väl tänka på själv. JAg tänker bara säga vad som är lagligt och inte.........
SWE_Monstro: Ok... vad bra... var lite osäker för jag tyckte det såg lite tafligt ut... men det är ju säkert nästan lika bra, handlar om en meter på slutet mot en kopplingsdosa så det ska ju inte heller böka till det vid tråddragning senare heller... tack för ditt snabba svar...
hempularen: Det beror nog mest på vad uttagen skall användas till. Är det vanliga uttag i typ sovrum, vardagsrum så är en vanlig tumregel 10 uttag. Sitter det i ett kök så kan det vara på gränsen. Det finns ingen regel som förbjuder mer än ett visst antal. Det är mer en komfort fråga, går prppen för ofta blir man irriterad.
henrik79: skiljer ju fortfarande en hel del mellan de båda längder som de har på lager utan att påpeka det för oss kunder. Vi hade lätt valt att betala de 100:- extra för rätt tjocklek det hade inneburit. IKEA står väl ändå för kvalitet och miljötänkande. Tycker att Ikeas filosofi med att hålla ett lågt pris börjar spåra ur om de tummar på mängden massa som man får/betalar för. Det
Kjell_G: [citat] Fast går det egentligen att matcha Byggmax priser? Deras dosor SERVA tror jag det står på dem, är ju absolut billigast av de jag jämfört inkl Cheapy, ÖB o en del nätbutiker. Och letar ni lågpris på dosfräsar,(fast det behöver ju inte elektrikern ;) då har de kanonpris på 70 o 80 dosfräsar, 159:- tyvärr hade de inte båda inne så jag var tvungen att köpa en på Beijer
zippo: Tackar och bugar. Det gick ju finfint. Lampan lyser, inget lukat bränt. Ingen ryndteknik direkt när man väl fattat hur det hänger ihop.
Smytte: Hej. Jag skulle vilja ha tips på några elinstallationsföretag i Sundsvall med omnejd som är villiga att jorda ett rum och installera inledningsskydd (dvs mot skador orsakade av exempelvis åska) i en villa. Jag ser gärna att installatören personligen innehar allmän behörighet, men det är inget krav. Tack på förhand.
linblekinge: Tackar för helt klockrena svar //linblekinge
lina_adamson: [citat] hej jag har hittat några bilder på internet. tack
jeppeknaster: ok, tack för svar! Ska bara dra tre meter efter en rak vägg så det är nog inga probs
norrbottenstorpet: [citat] Tackar, det är glödljus som det är tal om så det är ganska straight forward...
Constructum Domus: Nej, det finns inte LED som är lika bra som halogen. Kör man vanliga.
Constructum Domus: Jag har inte haft problem men att släck allt knappen används felaktigt. Om du är orolig så sätt den högt eller i en garderob. Jag tycker iden med ett intelligent elsystem är att man skall kunna bygga ut det och lägga till de funktioner som man kommer på efter hand. Annars så är det ju inte så intelligent. Då måste man tänka till lite och bygga det extra flexibelt från början.
rockles: För elektrisk materiel som skall användas i område 1 skall de uppfylla IP 44 eller i område 2, IP 24. Är den utrustad med en stickpropp så får den anslutas i område 3 till ett uttag med jordfelsbrytare med 30mA märkutlösningsström. Elektrisk materiel skall anslutas på det sätt som tillverkaren anger och min tolkning blir att har inte tillverkaren angivit någonting i sin
hempularen: Det finns ju många maskiner med en spärrknapp som läser startknappen i påslaget läge. Nästan standard på både borrmaskiner och sticksågar. Dock inte på de riktigt farliga maskinerna som cirkelsågar.
hempularen: Ämnet börjar dra iväg långt från ursprungsfrågan. Vi stänger nu
Floppman: Om du flyttar ut mätaren till ett fasadskåp så bjuder eon på kabel mellan skåp och stolpe, inkoppling, mätarflytt och nedklippning av luftledningen. Det du betalar är mätarskåpet och en "vanlig" elektriker som fixar till det som ligger "efter" mätaren. Även grävningen mellan skåp och stolper samt skyddsrör får du fixa. Egentligen räcker det för dig att kontakta en vanlig
Snailman: [citat] Var det i samband med det här byggsättet? Husfabrik halverar byggtiden - Ny Teknik Då tycker jag det är helt ok.
bumling: tack för svaren hittils! En fundering runt fråga ett: Om man väljer att gå genom plattan med kabelskyddsrör intill en påtänkt yttervägg borde väl det innebära att man måste gå rakt igenom vot och kantelement. är det nåt man bör undvika tro eller är det ett normalt förfarande?
sawsaw: Nej, direkt olämpligt är det inte men det beror lite grann på vad det är för verksamhet i verkstaden.
phl: Är det puts och betonghålsten (som det verkar vara i detta fallet) kan det kanske vara aktuellt att göra jobbet manuellt med hammare och mejsel eller med mindre mejselhammare? Så fort man sätter en roterande skiva i putsen får man X antal timmars saneringsarbete som ett brev på posten. Har spårat in kortare sträckor elrör med min borrhammare satt på bilningsläge. Dammar _betydligt_
elmont: Jordfelsbrytare för uttag skall i första hand skydda person men man får ju naturligtvis även ett egendomsskydd på köpet.
elmont: Jag vet inget om plastspik och jag ser inte behovet. Vid nyprod. använer jag plastkortling och smältlim till dosor och slang, det fungerar sabbt och mycket bra OM MAN GÖR RÄTT. Vid renovering och utbyggnad anväder jag många olika sätt att fästa mina dosor, helt anpassade efter den omständighet som gäller just för det arbetet.
kent66: Har nu kopplat in grejerna, och värt att notera är . Att man måste bryta huvudströmbrytaren innan man skruvar in säkringarna. Så faserna får ström samtidigt, annars funkade bara två av plattorna på hällen. Mvh:kent
jon_h: JPW, så har elektriker kopplat i många badrum som jag har byggt. Så jag antar att det är okej att göra det.
hempularen: För att försöka förklara. I ett 3-fas nät har man 3 olika fasledare och en nolla. Om man tar ut ström mellan någon av faerna och nollan så får man 230V, tar man ut ström mellan 2 av faserna så blir det 400V (jag går inte in på varför det blir på det viset här, det beror på fasvridning mellan faserna). Det betyder att om du har en utrustning (ex. spis) som går på 400V så