bax
bax: Visst råder begreppsförvirring. "Servissäkring" sitter i änden på servisledningen, den delar sedan upp sig till X antal abonnemang, oftast lägenheter, vilka har Y ampere i huvudsäkring. I en villa finns ingen servissäkring, utan det går direkt till huvudsäkringarna. I elnätbranschen kan vi ofta, slarvigt, säga "servissäkring" om de säkringar som sitter i början av servisledningen,
12 svar · 9,2k läst
L
Lekkamraten: [citat] Finns lätta saker man kan göra som att tvinna kablarna eller köpa färdigtvinnade kablar som man drar i. Fälten skall i så fall tydligen ta ut varandra. Folie verkar lite sisådär men vem vet. :D
5 svar · 2,1k läst
H_L
H_L: Hej! Postade en tråd i kök-forumet som kanske skulle få större gehör i denna del av forumet. Tacksam för tips! http://www.byggahus.se/forum/koek/61335-hur-aer-er-baenkbelysning-inkopplad.html /Henrik
0 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Har ingen personlig erfarenhet av LED spots. Men typiskt så drar en LED ganska lite effekt så det borde inte vara några problem med värme. Nu finns det en uppsjö av olika koncept på LED lampor. Det finns flera olika ickekompatibla lösningar på strömförsörjning. Så det går inte att (säkert) generalisera. Du måste titta på installationsanvisningar på just de produkter du väljer.
3 svar · 2,2k läst
E
Elefant: Tack för alla hjälpande råd! Så här blev det... Jag försökte först med en ROT-dosa men det blev inte bra, för lite helt gips kvar plus att regel satt i vägen. Sedan gjorde enligt sawsaw sågade av en röranslutningarna på ena sidan. På med en bit flexislang mellan vp-röret och röranslutningarna sedan skruvade jag fast dosan i regeln inifrån dosan. Kanske inte helt optimalt men nu
6 svar · 9,6k läst
H
hempularen: Kanske är dags att stänga den här tråden nu. Jag tror att "poängen" har gått hem hos de flesta läsare. (jag var inte moderator när tråden var i sitt esse).
55 svar · 17,6k läst
·
ginnfilt
ginnfilt: Har någon kunnig lust att kika i följande tråd (längst ned) och förmedla lite tips så är jag tacksam! http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/60434-makita-4-pack-lxt-18-v-combokit-dk1804fl.html
0 svar · 5,5k läst
D
dj__a: Såg att golvvärmen skall ha en allpolig brytare, men det verkar som att det inte brukar installeras - eller anses automatsäkringarna i detta fall vara nog? /H
41 svar · 10,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: 1. Det är en elfördelare som sitter i köket så man kan koppla in brödrost, elvsip och sånt. Säkringarna är speciellt avpassade för användning i köket. 2. Huvudfördelningscentral har man på patologen. Den innehåller en apparat som sorterar kranier efter storlek och form. 3. Fördelningscentral används för andra delar. //ML
2 svar · 2,5k läst
·
S
Smile.75: Nu snackar vi verkligen mellan tummen och pekfingret ;) men skulle gissa på nånstans mellan 100 och 130k. Beror ju på vilken standard du väljer mm. En ny villa i den storleken brukar hamna runt 80-90k och det är betydligt mer tidsödande att renovera ett äldre hus om man skall göra om allt med rördragning mm. Men om du kan behålla mycke av den gamla rörinstallationen och inte skall ha
1 svar · 4,4k läst
K
Karl8000: Hejsan Var jag kan hitta några bilder om hur ser ut en servisapparat, fördelningscantral. tack
0 svar · 2,7k läst
G
gravedigger: De flesta större tillverkare av ljuskällor (osram, phillips mf) har tidigare haft "ljusskolor" på nätet som kan vara värda att titta litet på. När det gäller inbyggnadshalogenen skulle jag säga att variablerna är takhöjd, spridning, ljusstyrka och antal. Har du låg en takhöjd måste du ha fler ljuskällor (eller större spridning hos varje ljuskälla) för att få en jämn ljusbild
5 svar · 10,6k läst
H
hempularen: Nu har jag rensat lite i den här tråden. Jag uppfattar det dessutom som att ursprungsfrågan har fått ett svar ganska tidigt. Så vi stänger den här tråden nu.
3 svar · 4,6k läst
·
S
Smile.75: Elektriker arbetar både på löpande eller anbud. Själv föredrar jag om jag känner killen i fråga och vet att det är en duktig kille att anlita folk på löpande. Jag tycker nog du skall åka till den/dom tilltänkta firmorna och prata med dom så kan ni diskutera er fram till en bra lösning på hur ett ev. anbud skall se ut och vad det skall innehålla. Man får oftast mycket bättre
1 svar · 1,7k läst
U
sawsaw: [citat] Vadå? Troligen är den CE-märkt och får därmed säljas i hela Europa. Det är dock anmärkningsvärt att man säljer grejer som inte är avsedda för svenska marknaden.
6 svar · 2,5k läst
E
el_richard: Glöm inte Jordfelsbrytaren...
6 svar · 4,4k läst
T
TanjaoMarkus: Snygglösning, med faserna... (mycket snygg) (Skall man gräva om så blir det ju för hand) Tack /Tanja
7 svar · 6,4k läst
T
Tompa01: Tack för era svar. Jo IP har jag koll på i detta fall, (IP44 och zon 3), har till och med en livs levande elektriker i släkten som kopplar åt mig. Att det pga damm och konvektion har en tendens att bli smutsigt över varma saker känner jag till, det jag närmas var orolig för var att takfärgen skulle bli missfärgad av värmen, men strålningsvärmen känns försumbar på 10cm, så den
4 svar · 3,3k läst
K
Karl8000: [citat] tackar så mycket
3 svar · 11,0k läst
elis@sevalla
elis@sevalla: Hejsan Rent el mässigt så är det inte problem, har du ägt denna utrustning länge
2 svar · 2,8k läst
T
tupas: Vilken bok är den bästa om man ska mer info om att koppla en central och göra kabel-dragning i hus och byggnader och annan byggnadsel ?
6 svar · 8,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: 1000W: 1.600 + moms 1500W: 1.785 + moms Privat? Tyvärr inte på Ahlsell, såg dock dessa på elbutiken: elbutik.se elmateriel belysning golvvärme vägguttag strömbrytare elmaterial Renova LVI IHC Eljo downlight LexCom belysning lampor armaturer
7 svar · 5,3k läst
K
Kasch: Skulle en sån här fungera? Även om den fördubblar kostnaderna för min ursprungligt smidiga, billiga lösning... Conrad.sk - Artikeleinzelansicht
13 svar · 7,3k läst
C
Christina_D: Man kan koppla en tongenerator på önskade ledninga & söka efter avgiven frekvens med den handhållna detektorn. Skitsamma om det är stål, vp-rör eller armerad betong med hönsnät i väggarna, denna funkar hur som.
7 svar · 8,6k läst
bax
bax: [citat] Håller med! Det är förmodligen en "papperskabel", och den håller i evig tid om man inte rör den. Den kan dock vara skarvad mot en modern plastkabel någonstans ute på tomten, och en skarv är alltid en svag punkt, oavsett hur välgjord den är. Men det är inget att oroa sig för, det händer väldigt sällan och är nätbolagets kabel (läs: ansvar) fram till mätaren, så om
2 svar · 8,0k läst
E
elmont: Här kan du hitta en demo, FASTEL det är ett ritprogram för el. PK Data - FastEL och EasyEL - Sveriges snabbaste el-ritningsprogram
1 svar · 11,1k läst
E
elmont: Och så har vi den självbegränsande som man kan kapa exakt var man vill. I den ligger fas och nolla paralelt med ca 5 mm mellanrum det som alstrar värmen är ett ledande matr. som ligger mellan trådarna och "massans" motstånd ökar vid högre temperatur. Dvs. det är tre helt olika typer av värmekablar
10 svar · 5,8k läst
E
elmont: Det är betydligt svårare att få lönsamhet på små jobb än stora, det beror på den "spilltid" som alltid uppstår mellan jobb och den kan vara svår att ta betalt för. Det är en av orsakerna till att jag hellre väljer större jobb, dessutom har en del "små" kunder en förmåga att vara "obekväma". Och angående svart betalning, så är väl den ena som tjänar på det privatkunder.
14 svar · 2,1k läst
R
rockles: Som sagt inga problem med att ha VP rör på det sättet som piloten frågar. Sedan så är vatten inget problem som försekrifterna eller idag standarden sett. Att gå ifrån VP rör med EKK eller EKLK är inte heller något problem då gör man som phl skrev låt EKK eller EKLK gå någon decimeter in i röret sedan det estetiska det får man väl själv tycka till om....
13 svar · 4,0k läst
prototypen
prototypen: Min farbror som har varit elektriker sa alltid Konex, och när jag handlar så säger jag Konex och ingen har rättat mig förrän idag. Konex och Torix är samma konstruktion dock är isolermaterialet utbytt. Jag ska försöka ändra på min humana hårddisk, men det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Protoypen
15 svar · 25,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.