Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har idag ett vägguttag där diskmaskinen står idag. Köket ska bytas ut och med den nya planlösningen förskjuts diskmaskinen så på långt att den medföljande sladden inte kommer räcka.

Är det då ok att dra en skarvsladd under köksstommarna?

Flytta uttaget får jag ju inte göra men jag tänkte om det är extra kinkigt med skarvsladd just för att det är ett kök?

Om skarvladd är ok, måste det vara någon mer fuktbeständig eller skyddad variant?

Användande av skarvsladd i kök är i sig inte otillåtet men däremot inte lämpligt att använda som "fast" installation till en sådan stationär apparat som en diskmaskin. Det är bättre att låta flytta uttaget!

/Elinstallatör

En skarvsladd får inte ersätta en fast installation vilket den kommer att göra här, det bästa är att flytta uttaget. För skarvslasddar i kök finns inga speciella regler.

Edit: Sawsaw var visst snabbare!

en liten undran bara: en fast installation är väl inte ansluten med stickpropp?

Nu är du petig. Stationära apparater ska inte anslutas med skarvsladd men kan vara försedd med stickpropp. Skarvsladdar är för tillfälligt bruk.

Hmm, som snickare vägrar jag bygga in sådana lösningar och vägrar lika mycket att blockera dosor. Visst kanske det kostar några kronor extra att ta in en elektriker men det brukar trots allt uppskattas.

Lustigt nog så är jag mer kompis med elektrikerna på byggena än här på forumet *S* Det kanske kan bero på att jag med varm hand överlåter allt med el till dem och försöker underlätta för dem i möjligaste mån.

/Kent

Sawsaw skrev det svar jag trodde vare korrekt. Dvs tillåtet (under förutsättning att skarvsladden inte byggs in, glömde han säga), men olämpligt.

MEN du har ju i en annan tråd diskuterat inkoppling av häll och ugn, med uppdelning av en trefas matning.

Den operationen måste du under alla omtändigheter ta dit en elektriker för, låt honom fixa diskmaskinsuttaget samtidigt. Att dela upp en trafas grupp är en av de sista saker man skall ge sig på som hempulare. Det finns en mängd detaljregler som skall följas, märkning, extra kopplingsdosor etc.

snickarboden skrev:
Det kanske kan bero på att jag med varm hand överlåter allt med el till dem
Nu ljuger du!! :D:rolleyes:;)

Sawsaw skrev:
Nu ljuger du!! :D:rolleyes:;)
Kan ju vara skillnad på vad han gör på jobbet och hemma! ;)

Nu rensar vi. Och stänger den här tråden. Om det är någon som har ytterligare kommentarer om skarvsladdar i kök som det handlar om Så PMa mig så öppnar jag tråden (en stund).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.