6 806 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Maxel infällnadsburkar till 220V spottar
Nu har jag pratat med Maxel och den burk jag monterad är inte lämplig för 230V-spottar pga värmeutveckligen. Däremot går det bra med 12V/35W.
Iochmed detta hamnar jag i bryderier eftersom taket är igensatt och rörinstallationen avsedd för 230V, dvs alla (upp till 7st) spottar ligger i samma slinga.
Någon som känner till om det finns konventionella transformatorer 230/12V som klarar den högre omgivningstemperaturen som det kommer att bli inuti burken. Mitt nästa steg är alltså att försöka få till det med en lite trafo till varje spot. Någon annan lösning ser jag inte idag.
Någon som kan bidra med tips?
Iochmed detta hamnar jag i bryderier eftersom taket är igensatt och rörinstallationen avsedd för 230V, dvs alla (upp till 7st) spottar ligger i samma slinga.
Någon som känner till om det finns konventionella transformatorer 230/12V som klarar den högre omgivningstemperaturen som det kommer att bli inuti burken. Mitt nästa steg är alltså att försöka få till det med en lite trafo till varje spot. Någon annan lösning ser jag inte idag.
Någon som kan bidra med tips?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Första frågan är ju vilka avstånd har du mellan burkarna.
Konventionell (järnkärne) traf klarar troligen tempearturen, men jag tvivlar på att du får upp den genom hålet. Dessa transformatorer är ganska stora och tunga. Väljer du konventionell (järnkärnetraf) så kan du istället ha långa ledningar, men risken blir att de måste vara väldigt grova om sträckan är lång. Jag vet att det är en ganska vanlig lösning att man skickar upp en elektronmisk traf i hålet, och att det "brukar" gå bra. Även val av sådan borde du kunna fråga Maxel om.
Edit: Du borde inte behöva ha en traf till varje spot, du borde kunna dra 12V från ett hål till åtminstonde ett par närliggande hål.
Konventionell (järnkärne) traf klarar troligen tempearturen, men jag tvivlar på att du får upp den genom hålet. Dessa transformatorer är ganska stora och tunga. Väljer du konventionell (järnkärnetraf) så kan du istället ha långa ledningar, men risken blir att de måste vara väldigt grova om sträckan är lång. Jag vet att det är en ganska vanlig lösning att man skickar upp en elektronmisk traf i hålet, och att det "brukar" gå bra. Även val av sådan borde du kunna fråga Maxel om.
Edit: Du borde inte behöva ha en traf till varje spot, du borde kunna dra 12V från ett hål till åtminstonde ett par närliggande hål.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Mitt föslag är att du letar efter transformatorer typ denna;
Elektroskandia
Det står att "Lumitronic är godkända att placera i Lumiance Montageboxar tillsammans med downlighten i isolerade tak".
Fråga om Maxel inte har något liknande?
Elektroskandia
Det står att "Lumitronic är godkända att placera i Lumiance Montageboxar tillsammans med downlighten i isolerade tak".
Fråga om Maxel inte har något liknande?
Maxel har ingen trafo som klarar montage i burken, tyvärr. Jag kollar vidare på tipset på Elektroskandia trafon. Har även sett att Vadsbo har en trafo som klarar 55 grader. Det blir väl till att kolla med Maxel om vad det blir för temperatur i burken om jag monterar en 12V/20W.
Anledningen till att det blir svårt att koppla fler än en spot per trafo är att det bara är ett rör förlagt mellan burkarna och jag måste ju få med 230V till sista spotten. Möjligtvis kan jag koppla de 3-4 sista i slingan till en trafo. Det är ungefär 1,2m mellan varje spot.
/Håkan
Anledningen till att det blir svårt att koppla fler än en spot per trafo är att det bara är ett rör förlagt mellan burkarna och jag måste ju få med 230V till sista spotten. Möjligtvis kan jag koppla de 3-4 sista i slingan till en trafo. Det är ungefär 1,2m mellan varje spot.
/Håkan
Det är ju lysande (jo, billig vits...) med någon här på forumet som faktiskt jobbar inom det här området.
Jag har funderingar kring det här med kalljusspegellampor vs. aluminiumreflektorlampor.
Jag såg hos en grossist att man uttryckligen skrev att deras 12V-armaturer för infällnad var avsedda för aluminiumreflektorlampor. Det är enligt min erfarenhet ovanligt att man över huvud taget resonerar kring de olika typerna av ljuskällor.
För de allra flesta armaturer anges endast en maxeffekt och inget mer. Man ser i princip aldrig huruvida det gäller för kalljusspegel- resp. aluminiumreflektorlampa.
Men borde det inte vara skillnad för de olika typerna av ljuskällor avseende värmeutveckling i armaturen?
Som jag tolkar det reflekterar ju kalljusspegellampor tillbaka betydligt mer värme tillbaka in i installationen/armaturen. När man sedan fäller in armaturen blir det ju än mer komplext.
Vore intressant att höra om det förhåller sig så eller om jag har missupfattat det hela fullständigt...
Mvh, jbr
Jag har funderingar kring det här med kalljusspegellampor vs. aluminiumreflektorlampor.
Jag såg hos en grossist att man uttryckligen skrev att deras 12V-armaturer för infällnad var avsedda för aluminiumreflektorlampor. Det är enligt min erfarenhet ovanligt att man över huvud taget resonerar kring de olika typerna av ljuskällor.
För de allra flesta armaturer anges endast en maxeffekt och inget mer. Man ser i princip aldrig huruvida det gäller för kalljusspegel- resp. aluminiumreflektorlampa.
Men borde det inte vara skillnad för de olika typerna av ljuskällor avseende värmeutveckling i armaturen?
Som jag tolkar det reflekterar ju kalljusspegellampor tillbaka betydligt mer värme tillbaka in i installationen/armaturen. När man sedan fäller in armaturen blir det ju än mer komplext.
Vore intressant att höra om det förhåller sig så eller om jag har missupfattat det hela fullständigt...
Mvh, jbr
...vilket i så fall ställer än högre krav på infälld installation avseende värmeutveckling.
När man då kikar på t.ex. infällnadsburkar så anges ju ibland en lämplig maxeffekt hos ljuskällan.
Men avses då alureflektor eller kalljusspegel?
Inte ens armaturtillverkarna preciserar ju i regel vilken av lamptyperna som deras armatur har en godkänd maxeffekt för.
Vart vill jag komma?
En kalljusspegel av t.ex. Osram IRC torde ge rejält högre temperatur i och omkring infällnadsburken än vad en aluminiumreflektorlampa med samma effekt ger.
Jag har hört talas om temperaturmätningar där man uppmätt över 100° C utanpå burken vid infällt montage.
Jag tror man ska fundera lite extra hur man monterar burkarna infällda i spån, torv och andra spännande material...
/jbr
hmm... vad hände förresten med inlägget i den här tråden från personen som jobbade med sån't här på Maxel...???
När man då kikar på t.ex. infällnadsburkar så anges ju ibland en lämplig maxeffekt hos ljuskällan.
Men avses då alureflektor eller kalljusspegel?
Inte ens armaturtillverkarna preciserar ju i regel vilken av lamptyperna som deras armatur har en godkänd maxeffekt för.
Vart vill jag komma?
En kalljusspegel av t.ex. Osram IRC torde ge rejält högre temperatur i och omkring infällnadsburken än vad en aluminiumreflektorlampa med samma effekt ger.
Jag har hört talas om temperaturmätningar där man uppmätt över 100° C utanpå burken vid infällt montage.
Jag tror man ska fundera lite extra hur man monterar burkarna infällda i spån, torv och andra spännande material...
/jbr
hmm... vad hände förresten med inlägget i den här tråden från personen som jobbade med sån't här på Maxel...???
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Som jag förstår det så gäller angivelserna om avstånd för "worst case" alltså kalljuslampor. Lumiance ex. har jag för mig anger en specifik lamptyp när de specar vilken kombination av burk och armatur man kan köra.
Namnet kalljus är lite förädiskt, man kan få för sig att en sådan lampa värmer upp mindre. Men det är alltås precis tvärtom.
Namnet kalljus är lite förädiskt, man kan få för sig att en sådan lampa värmer upp mindre. Men det är alltås precis tvärtom.
Och Hide-a-light's spot 3370 fick försäljningsförbud av Elsäkerhetsverket förra året, bl.a för hög temperatur. Det har man tydligen löst nu genom att ange i instuktionen att kalljuslampor inte får användas i spoten.
Det finns någonting som kallas för coolfit-lampor som har egenskapen att stråla ut mer värme och ta in mindre i boxen.
Dessa lampor är att föredra fö rinstallationer med begränsat med utrymme i tak.
Är det någon som vet någonting om dessa?
Halogen Coolfit Lamps
Dessa lampor är att föredra fö rinstallationer med begränsat med utrymme i tak.
Är det någon som vet någonting om dessa?
Halogen Coolfit Lamps
Klicka här för att svara
