4 054 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Dimensionering av frammatningskabel VP
Normalt får man gå ner ca ett areasteg på anslutningskabel, men det måste man kolla i SEK Handbok 421 eller motsvarande, det beror normalt på hur den är förlagd och att den får anta en något högre temperatur.
Typen ska ju vara H07RN-F eller motsvarande (står oxå i Handboken)
Typen ska ju vara H07RN-F eller motsvarande (står oxå i Handboken)
Det rör sig om öppen förläggning och jag tror att elektrikern isåfall först ser 2,5 kvmm's-kabeln innan han ser att det är 4 kvmm i centralen! Varför skulle det behövas 20A till en värmepump? Ingen av de jag installerat kräver det och ingen annan jag sett har varit säkrad med det. Skulle den gå så mycket på eltillskott så borde det ju vara någonting som är fel, eller?prototypen skrev:
Har installerat jordvärmepumpar som krävt 20A!Sawsaw skrev:Det rör sig om öppen förläggning och jag tror att elektrikern isåfall först ser 2,5 kvmm's-kabeln innan han ser att det är 4 kvmm i centralen! Varför skulle det behövas 20A till en värmepump? Ingen av de jag installerat kräver det och ingen annan jag sett har varit säkrad med det. Skulle den gå så mycket på eltillskott så borde det ju vara någonting som är fel, eller?
Om kabeln ä förlagd "fritt i luft" och inte överstiger 2 m i längd och arean är <= 2.5mm2.sverre skrev:
Hej igen,
Resultatet hos oss:
Elektrikern som jag ej skulle ha hade blivit uppbokad av rörfirman som jag lejt (totalentreprenad) och jag valde då att ej stoppa detta utan han fick komma. Så jag har nu 4mm2 hela vägen men det är även nersäkrat till 16A i skåpet.
Tackar för alla tips/förslag.
/Richard
Resultatet hos oss:
Elektrikern som jag ej skulle ha hade blivit uppbokad av rörfirman som jag lejt (totalentreprenad) och jag valde då att ej stoppa detta utan han fick komma. Så jag har nu 4mm2 hela vägen men det är även nersäkrat till 16A i skåpet.
Tackar för alla tips/förslag.
/Richard
Klicka här för att svara