E
el_richard: [citat] LED är värdelöst om du ska ha arbetsbelysning, men som dekoration är det bra. Dimmra LED, kräver speciell dimmer, transformator.. Kolla på: Bellalite AB - Belysningsprodukter inom bl.a. scen, studio, teater, television och miljöbelysning.
2 svar · 3,8k läst
D
dalle: FK:n är så smidig...och jag är lat!
2 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Jag skulle nog anmäla till Fortum. Om de just gjort ledningsarbeten i gatan så skulle något ev. kunna vara fel där.
3 svar · 2,5k läst
M
Mats: Skulle också gå igenon väggen ovan jord. Sätta en stump kabelskena för att komma ned under jord och där gå på med skyddsröret/slangen. 50mm med slät insida och draglina är det bästa
2 svar · 3,1k läst
R
rockles: Självklart så är det så......
3 svar · 2,6k läst
T
Tostarp: Tack. Jag ska bara ha de som ren inredningsdetalj i mina runda (c:a 50cm diameter) fönster, så styrkan är ganska oväsentlig.
2 svar · 6,2k läst
ginnfilt
ginnfilt: Anslutningseffekt 3300 Watt, 16 A säkring. 1-fas.
8 svar · 6,1k läst
J
jhellqvi: Leverantören kommer och byter hele motorn redan imorgon utan minsta knyst på fabriksgarantin. Snabbt och effektivt.
7 svar · 4,5k läst
E
elmont: Brukar ha max tio på "allmänna"uttag och anpassat antal på övriga, från ett (tex. diskmaskin) och uppåt. Det finns inget som förbjuder flera än tio, bara rekomendationer om max 10.
4 svar · 1,4k läst
P
petersv: Slang är å andra sidan bra, om man någonsin skulle behöva byta kabeln. Gräva upp sin trädgård är inte så roligt. På tal om att gräva så är märkband en bit ovanför kabeln/slangen en bra idé.
2 svar · 2,9k läst
D
dalle: 600kr / spott i materialkostnad var dyrt (det kanske är en väldigt fin spott...). Annars brukar man räkna på 5-700kr / spott inkl allt (jobbet är en stor del för downlights). Gå in på elbutik.se så ser du vad spottar kan kosta, jag tycker man får en väldigt fin inbyggnadsspott för dryga 100-lappen, t ex Inset eller Luminance.
1 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Det måste vara en trappomkopplare (finns lite olika benämningar). Oftast (alltid?) så är de enkla strömbytare man köper idag trappomkopplare vare sig man behöver det eller inte. En trappomkopplare kan användas som en vanlig strömbrytare. Om man däremot kommer in på brytare med 2 knappar så finns det både sk. dubbel trappomkopplare. Dvs en "apparat" med 2 trappomkopplare i sig. Och
4 svar · 5,8k läst
snuttjulle
snuttjulle: Ny central behövs då man jag redan idag har 2 lådor en med 4 säkringar (orginal) och så den som tillbyggdes. Dessa räcker inte till och sitter dummt till. Skulle se ut som rena lapptäcket om man hängde dit en låda till för de nya jag behöver och så en JFB sittande någonstans oxå.
5 svar · 1,4k läst
J
jimnor: Det är 3 faser +nolla + jord Fick dock tag på min elektriker och tar golvvärmen ifrån en enfas-grupp istället då det endast handlar om 300w. Dock är det intressant att det är kopplat 3-fas till elementen och 1-fas till handuksvärmaren som är kopplad från elementet... Kopplar antagligen den till den andra gruppen med ;-) Tack för era svar!
5 svar · 2,0k läst
Fotografen
Fotografen: Glid upp mjukt över vindsdörren, utan nittigradershörn...
7 svar · 4,6k läst
·
Snailman
Snailman: jag har min på egen säkring, egen jordfelsbrytare och sen en säkerhetsbrytare utomhus vid utedelen, och allt är fast anslutet.
19 svar · 4,4k läst
B
sawsaw: Jag håller med! EKLK'n ska ligga i en skyddsslang i marken och priset börjar närma sig alternativet EKKJ 3x2,5 + 2,5 eller en N1XV-3G2,5. Med de senare alternativen följer också det positiva att det är grövre area.
12 svar · 7,2k läst
Snailman
Snailman: http://www.byggahus.se/forum/el/5075-maetarskap.html#post419206 Har lagt in en bild i ovanstående tråd där man kopplat in slutligt mätarskåp direkt istället för byggström.
25 svar · 7,3k läst
·
E
el_richard: Eller dra ner en EKK sedan en arbetsbrytare. Från arbetsbrytaren drar du en gummi kabel till fläkten. /Richard
3 svar · 2,7k läst
E
el_richard: men det finns lägre takdosor, i alla fall hos el-grossisterna...
6 svar · 11,8k läst
B
bastuvagnen: Hej, Jag hade själv problem att förstå hur detta ur skulle kopplas in, men efter denna tråd så var det solklart..så nu fungerar det klockrent...;-) Så tack "dalle" för den bra förklaringen och "zoom" för frågan och bilden. En bild säger mer än tusen ord..;-) /Bastuvagnen
12 svar · 23,1k läst
E
elmont: Har du rätt sorts dimmer är det bara att byta ut ena trappbrytaren
1 svar · 4,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/Trycksaker/MK0029_trendsolid_72.pdf
4 svar · 4,3k läst
F
FlyFear: Har monterat en 105VA in en kopplingsdosa för 4st 20W spottar. Kan säga att det inte var så lätt. Från början så var det en helt tom kopplingsdosa som jag dessutom fick ta bort fästringen på. Fasade av kanterna där hålen för rören är i dosan så att jag kunnde vinkla upp alla kablar direkt. Lirka in trafon i dosan och sedan koppla utanpå den. Limmade fast doslocket på några
9 svar · 2,3k läst
G
gravedigger: Enligt mitt bättre jag (heter det så?) så är jag inte ett barn längre. Bara barnslig. Men, inte är det väl heller bra att någon går igenom en viktig utbildning utan att lära sig saker på rätt sätt? Givet att detta är vad som är scenariot förståss.
11 svar · 2,0k läst
·
N
NiclasR: Ok, får kolla upp det mer i detalj. Tack för hjälpen!
8 svar · 8,5k läst
·
L
sawsaw: Nej, du ska köpa två trappströmställare och 1 korsomkopplare.
3 svar · 6,2k läst
H
hempularen: VP rör och slang sitter visserligen fas med varierande kvalitet i dosorna, men de skall sitt fast på vägen med klammer eller krökta spik osv.
8 svar · 8,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: dalachriser, hur stor är kontaktorn du har nu då? (I ampere) Om den är överdimensionerad så låter den ju mer än en som är på rätt styrka. Men jag håller med om att du ska väl först kolla om den alls behövs, den kanske bara är uppsatt av "okynne".
10 svar · 9,6k läst
phl
phl: Varför blir du så brysk Karl8000? Det verkar ju faktiskt som om du faktiskt försöker fiska hjälp till din utbildning... Även om du tackar för goda svar är du ganska kort i tonen både vid frågeställning och mot de som påpekar att boken nog är bättre än forum. Väl mött och simma lugnt =)
5 svar · 13,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.