Mikael_L
Men vem sätter igång och såga av ett okänt vattenrör utan att först gå ner i källaren för att stänga av vattnet först?

good point Mikael_L ;)

Mikael_L skrev:
Men vem sätter igång och såga av ett okänt vattenrör utan att först gå ner i källaren för att stänga av vattnet först?
Vad hjälper det att gå ner i källaren och stänga av vattnet först i detta fall? Det är ju EL i röret. Det skulle ju blixtra till bra ändå fast vattnet är avstängt? Skillnaden är att du inte har nåt vatten att släcka ev brand med :confused:

Tror Mikael menar att man då upptäcker att röret inte är inkopplat på vatten, utan har el draget i sig.

Vad jag åsyftar är tillvägagångssättet. Det är nog väldigt stor chans att man INTE stänger av elen när det är ett vattenrör som ska kapas bort. Vattnet stängs kanske av men inte elen.

Man förväntar sig nog inte att det ska vara el i röret om det är ett vattenrör man ser. Därmed håller jag med Sawsaw.

Och jag menar, som Mikael, att ingen sågar bort ett vattenrör utan att kolla att det inte är inkopplat och används till vatten först. Och när man kollar det upptäcker man att det kommer kabel ur båda ändarna på det, såklart.

Det är ju knappast så att man bestämmer sig för att ta bort röret utan att veta vad det är för rör, går och stänger av vattnet och sedan helt sonika kapar.

Jo, du har rätt... Ibland ser jag mera risker än möjligheter :(

Kan det inte vara så att det finns risk att skära upp manteln på vassa delar i rörskarvarna då många är svetsade och inte alls avsedda för kabeldragning?

Mikael_L
jugge skrev:
Kan det inte vara så att det finns risk att skära upp manteln på vassa delar i rörskarvarna då många är svetsade och inte alls avsedda för kabeldragning?
Det är givetvis en risk. Därför ska man inte dra EK/FK i röret utan en kabel med ett extra skydd i form av höljet. EKLK är ännu bättre, då man dessutom får en skyddsjordad aluminiummantel runt ledarna. Att dra in en flex-slang skyddar ju också. Men det finns definitivt saker att tänka på om försöker sig på ett sånt här tilltag!

Vad det gäller det diskuterade, om att såga av röret, så tänkte jag just så, att innan man sågar av det så måste man ju åtminstånde göra en rudimentär undersökning av vad det egentligen är för rör man tänkt fimpa.

Jag kanske är pedantisk, men först skulle jag kolla om det var varm/kall-vatten, radiator-rör eller gasledning eller ...
Som steg 2 skulle jag både stänga av vattnet, pannan osv, beroende på vad som kan tänkas påverkas.
Steg3, skulle jag försöka tömma den delen av systemet, vatten på min fina tigersåg är ju inte kul, inte heller några liter som rinner ut över golven, särskilt radiatorvatten.
Men det är jag det, men jag kan lätt tänka mig att det finns människor som 100% saknar "tänka efter före .." -förmågor. Men mot dessa kan man inte skydda någon sorts elanläggning, eller hus för den delen, hur man än bygger. :D

edit:
Jag tror också att det finns en viktig poäng i den här diskussionen, det är att 1:a hand undvika underliga, ovanliga, svårbegripliga konstruktioner. Detta gäller inte bara elen, utan allt annat i huset, men även bilkonstruktörer osv har/(borde ha) detta tänk.
Så fort något är utfört på ett annat sätt än det vanliga blir det direkt en framtida risk för missförstånd.
Detta är en av de saker som leder till nästan ändlösa trådar i el-forumet, när saker inte är riktigt förbjudna men ändå klart olämpliga just pga detta.

Kan du inte kapa röret jäms med golv/tak? Då har du ju ett hål för att dra igenom kabeln. Sen kan du ju klamra ekk på väggen och sätta en sån där smidigt kabelkanal på den. Jag har för mig att det finns en "bottenlös" kanal som man snäpper på tkk-klammern...

//T

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.