8 236 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
dra el i järnrör?
Sida 1 av 2
Hej!
Frågan känns kanske idiotisk men jag undrar om man skulle våga dra el ifrån övervåningen till källaren (till elcentralen) via gamla järnrör som går från ett gammalt expansionkärl på vinden ner till källaren?
Jag håller nämligen på att renovera ett rum på övervåningen där dessa rör går förbi och kan då ta mig raka vägen ner till elcentralen via rören.
Alternativ två är att försöka få plats med flexslang i röret, då borde det väl inte vara någon fara?
Vad säger ni?
Tack på förhand.
Frågan känns kanske idiotisk men jag undrar om man skulle våga dra el ifrån övervåningen till källaren (till elcentralen) via gamla järnrör som går från ett gammalt expansionkärl på vinden ner till källaren?
Jag håller nämligen på att renovera ett rum på övervåningen där dessa rör går förbi och kan då ta mig raka vägen ner till elcentralen via rören.
Alternativ två är att försöka få plats med flexslang i röret, då borde det väl inte vara någon fara?
Vad säger ni?
Tack på förhand.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
har för mig att frågan varit uppe förut just om gamla vattenrör. Det skulle tydligen vara OK med ex. EKLK kabel.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Är det FK i gamla vattenrör, eller i plåtrör avedda för el? Innan Vp rören i plast kom så fanns det ju diverse metallrör som så vitt jag förstår fortfarande anses OK att dra FK i. men att dra FK i andra rör är knappast tillåtet (kan kännas lite ologiskt).ejwbegysv skrev:
Det är rör avsedda för el, är väll från 50-talet kanske...hempularen skrev:
Sawsaw: Jag håller med dig om att det känns lite galet, det var därför jag ville fråga här först. Det vore ett väldigt smidigt sätt att få fram elen till detta rum, skulle det vara att föredra om jag fick i ett flexrör i röret först?
Om det är bättre med ett flexrör bör jag fortfarande köra EKLK då?
Tack på förhand.
Om det är bättre med ett flexrör bör jag fortfarande köra EKLK då?
Tack på förhand.
Jovisst blir det bättre ur elsäkerhetssynpunkt om du trycker i en flexslang också men den gör ingen nytta den dagen någon annan ägare till huset får för sig att ta bort det där gamla övergivna vattenröret och sätter tigersågen i det på nedervåningen. Det är det enda problemet jag kan komma på som talar emot.
Jag håller också med om att det är lite småknasigt, men om man har jordfelsbrytare, och jordar både skärmen i eklk:n och vattenröret, så bör inte killen med tigersågen råka speciellt illa ut. Man kan ju tom märka ut röret i de rum där det passerar tillgängligt.