3 392 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Placering av mätar central på stolpe?
Funderar lite hur man ska placera en mätarcentral på elstolpen för att den inte ska vara i vägen för nätkillen när han klättrar upp i stolpen.
Det jag undrar är väl främst hur centralen ska sitta i förhållande till kabel som går upp för stolpen. Kabeln ska spikas på distanser och lika så skåpet så stolpskorna får plats. Men var sätter man skåpet? Ska kabeln komma ner på skåpets baksida (så kabeln och skåpet är på samma sida på stolpen) eller på sidan om skåpet.
-Nån som har sin mätare ute på en stolpe som vet hur det ska vara?
-Nån som sett några bra bilder på detta?

Det jag undrar är väl främst hur centralen ska sitta i förhållande till kabel som går upp för stolpen. Kabeln ska spikas på distanser och lika så skåpet så stolpskorna får plats. Men var sätter man skåpet? Ska kabeln komma ner på skåpets baksida (så kabeln och skåpet är på samma sida på stolpen) eller på sidan om skåpet.
-Nån som har sin mätare ute på en stolpe som vet hur det ska vara?
-Nån som sett några bra bilder på detta?
Det finns speciella stolpfästen för mätarskåp.
Kabel och skåp skall helst sitta på samma sida av stolpen.
Men nedledningssatsen monterar väl elmontören?? Samt strippar fast kabeln?
Det gör i alla fall mina gubbar.
Kabel och skåp skall helst sitta på samma sida av stolpen.
Men nedledningssatsen monterar väl elmontören?? Samt strippar fast kabeln?
Det gör i alla fall mina gubbar.
Klicka här för att svara