7 314 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Inbuggnads häll och ugn?
Sida 1 av 3
Skall köpa ny häll och ugn till min nya lägenhet och som jag kan se det är det framdraget alla tre faser och jord. en bild på nuvarande sladd medföljer. Hur skall jag ansluta de nya enheterna? det är säkrat med 3*16A 2.5 kvmm. kabel.

Frågorna är:
Vad är det EXAKT du tänker köpa? (Det kan vara stor skillnad på häll och häll)
Har du neutralledaren också framdragen till uttaget?
Du ska köpa två nya enheter, det innebär att du måste sätta dit ett uttag till bredvid det gamla.
Bilden på stickproppen säger ingenting.
Vad är det EXAKT du tänker köpa? (Det kan vara stor skillnad på häll och häll)
Har du neutralledaren också framdragen till uttaget?
Du ska köpa två nya enheter, det innebär att du måste sätta dit ett uttag till bredvid det gamla.
Bilden på stickproppen säger ingenting.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Då behöver du en fas till hällen och en till ugnen, den tredje fasen kan du göra om till nolla. Eller rättare sagt en elektriker kan göra om den, man får inte pilla i elcentralen själv. Lämpligt att även märka den nolla. Är nollan redan framdragen är det ju inga problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Brukar vara så att säkringarna till spisen då har en gemensam utlösningsarm, dvs knappen som du kan slå av och på säkringen med sträcker sig över 3 säkringar.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
kan o kan. Man får inte byta automatsäkringar själv, och jag tycker nog att det kanske ligger en bit utanför vad man skall ge sig på som hempulare också.
I ditt fall så behöver du ju dessutom få en omkoppling med nytt uttag vid spisen om du skall dela upp på häll och ugn. Även detta är ju inte tillåtet att göra själv, och kan bli ganska farligt om man inte har järnkoll på hur det skall fungera.
jag tror du skall tolka svaren du fått här som att det du frågade efter i ursprungsinlägget går att göra, du behöver alltså troligen inte ex. byta ut kabeln mellan central och spis eller liknande. Men ge dig inte på detta själv. Om man bryter ned jobbet i detaljer så tror jag att du kommer upp i ca 100 arbetsmoment med ca 200 möjliga fel. Men då menar jag saker som fel skalad tråd, för hårt eller för löst spänd skruv i anslutning etc. Allt detta är fel som kan ge brand.
I ditt fall så behöver du ju dessutom få en omkoppling med nytt uttag vid spisen om du skall dela upp på häll och ugn. Även detta är ju inte tillåtet att göra själv, och kan bli ganska farligt om man inte har järnkoll på hur det skall fungera.
jag tror du skall tolka svaren du fått här som att det du frågade efter i ursprungsinlägget går att göra, du behöver alltså troligen inte ex. byta ut kabeln mellan central och spis eller liknande. Men ge dig inte på detta själv. Om man bryter ned jobbet i detaljer så tror jag att du kommer upp i ca 100 arbetsmoment med ca 200 möjliga fel. Men då menar jag saker som fel skalad tråd, för hårt eller för löst spänd skruv i anslutning etc. Allt detta är fel som kan ge brand.