Hej

Jag har installerat 13 st infällnadsburkar i aluminium från Maxel i kök och vardagsrum och min fundering är om det finns någon lämpliga spotttar att installera i dessa burkar och vilken effekt jag kan ha på lampan.
Infällnadsburken har E-nummer 7465998 med måtten Ø 200mm i botten, Ø 155mm i toppen och höjden är 150mm.

Tyvärr kollade jag inte upp så noggrant innan jag installerade burkarna utan bara läste mig till någonstans att den storleken skulle vara bra till 35-wattare. Nu har det visat sig att det är lite svårt att finna spottar som rent fysiskt rymmer sig i burkarna om man ska hålla rätt avstånd.
Så som burkarna är installerade är det ingen bra lösning att gå ner på 12V pga att spottarna är installerade i en slinga och det finns dåligt med dosor att placera transformatorer i.

Är burkarna tillräckligt stora för att ta upp värmen som alstras av en 220V/35W halogenlampa eller måste jag få till det med 12-voltare?

Tacksam för förslag till val av spottar.

Hälsningar,
Håkan

Gå in på Maxel's hemsida. De har en ganska utförlig utredning om vilka armaturer som funkar ihop med vilka burkar.- Det var länge sedan jag läste den så jag kommer inte ihåg så mycket av den.

Jag har kollat i deras lista och det var där jag först fick informationen om den burk jag valde. Tyvärr rekommender de ingen 220V spot till denna burk, bara en 12V/35W. Det var det som var missen att jag inte noterade att den är avsedd för deras 12V/35W och inte 230V/35W.

Här var en annan tråd för någon vecka sedan om en IKEA spot. Den var på 230V och minst 35w (kommer inte ihåg om den tom. var på 50w). Där hade IKEA angivit ett i mitt ycke löjligt litet inbyggnadsmått, har för mig att det var mindre än 100mm på höjden.

Det stod ganska klart i pappren som fäljde med den (frågeställaren har scannat in pappret).

Om nu inte IKEA har missat något så kanske den är ett alternativ. Måttet är i mina ögon misstänkt litet. Termoidynamikens lagar borde gälla även IKEA.

Martinsson skrev:
Jag har kollat i deras lista och det var där jag först fick informationen om den burk jag valde. Tyvärr rekommender de ingen 220V spot till denna burk, bara en 12V/35W. Det var det som var missen att jag inte noterade att den är avsedd för deras 12V/35W och inte 230V/35W.
Är lampan på 35W spelar det ju ingen roll om det är 12V eller 230V!

Sawsaw skrev:
Är lampan på 35W spelar det ju ingen roll om det är 12V eller 230V!
Håller med!
Effekt som effekt!

Nja...

En 12 voltare har lite bättre verkningsgrad, det blir mera ljus som går ut ur burken och mindre värme kvar i burken.

Prototypen

hempularen skrev:
Om nu inte IKEA har missat något så kanske den är ett alternativ. Måttet är i mina ögon misstänkt litet. Termoidynamikens lagar borde gälla även IKEA.
Det enda som möjligtvis kan skilja är väl hur stor del av effekten (värmen) som avges bakåt resp framåt. Där kanske IKEA har en bra lösning?

Sen är det ju även så att visst, 35W är 35W oavsett vilken spänning som används, men eftersom 12V 20W har samma ljusutbyte (bla empiriskt undersökt av undertecknad...) så kan det vara smartare att välja dessa (map värmen).

Jo men det verkar väl uppenbart att olika armaturer har olika egenskaper vad gäller uppvärmning bakåt (=uppåt). Dessutom skulle man ju kunna tänka sig (min svaga hypotes) att olika armaturer ventilerar utrymmet ovanför bättre eller sämre.

Men olika tillverkare specar ju ganska rejält olika avstånd uppåt till brännbart, så någon skillnad är det ju uppenbart. Eller så har de bara olika mätmetoder.

Och så mitt eviga gnäll om att 12V 20W lyser lika bra som 230V 35W.

Prototypen

Med den rördragning jag har måste jag i så fall montera en trafo i varje burk om jag ska gå över till 12V. Är det okej att "pilla" in trafon i infällnadsburken berdvid spotten? Dosor har jag inte att montera transformatorer i.

Det beror på. Det finns transformatorer som går att monteras i burkarna. Jag vet att elektroskandia har sådana (jag har nämnt ett fabrikat i en annan tråd). Men se till att det klara den temperatur som kan uppstå där inne!

prototypen skrev:
En 12 voltare har lite bättre verkningsgrad, det blir mera ljus som går ut ur burken och mindre värme kvar i burken.

Prototypen
Se'n kan man ju göra det ytterligare lite mer komplicerat genom att fundera över skillnaden mellan aluminiumreflektorlampor och kalljuspegellampor.
Då inser man att 35 W alltid är 35 W men att det är betydligt mer komplicerat än så när man ska försöka fundera kring värmeutvecklingen i infällnadsburken samt utanför densamma.

Eller som Maxel skriver om sina burkar:

Viktig information:
Våra infällnadsburkar är värmeprovade av SEMKO. Däremot finns det inga burkar på marknaden som är godkända av SEMKO.

Min uppfattning är att det byggs in en hel del presumtiva brandorsaker i svenska hem...

/jbr

Och som viktigt är det viktigt att tänka på ledningslängder och areor med en 12vs installation annars blir förlusterna i kablaget stora!

jbr skrev:
Min uppfattning är att det byggs in en hel del presumtiva brandorsaker i svenska hem...
Huvudet på spiken!! Håller definitivt med!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.