8 137 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Några ideér vid kortslutning
Håller med prototypen med flera om att du troligen blev droppen som fick bägaren att rinna över.
Har själv ett par datorer med skärmar plus tv, satbox och video på en 10A och det händer att den smäller vid start. Dock har jag rätt selektivitet så hos mig är det bara gruppsäkringen som löser och huvudsäkringarna håller. Bidragande är också att 10A är en automat som löser betydligt snabbare än 20(16)A smältsäkringarna nere vid vägen
Har själv ett par datorer med skärmar plus tv, satbox och video på en 10A och det händer att den smäller vid start. Dock har jag rätt selektivitet så hos mig är det bara gruppsäkringen som löser och huvudsäkringarna håller. Bidragande är också att 10A är en automat som löser betydligt snabbare än 20(16)A smältsäkringarna nere vid vägen
Tråden är såpass spänd i en diazed, att det är näst intill omöjligt att den skulle kunna gå ihop igen efter ett avbrott.prototypen skrev:Datorer och skrivare och allt som har switchade nätdelar drar ruskigt med startström och det kan vara spiken i kistan (man ska inte ha spik i proppskåpet) för en gammal trött huvudsäkring som brann av lite försiktigt och när den kallnade så tog trådarna ihop igen.
Att trådarna tog ihop igen har hänt mig i svagströmskrets.
prototypen
Lite update. Igår eftermiddag kopplade jag ihop datorlådan, skärmen, datorhögtalarna och routern och fick igång det utan några missöden. So far so good men nu för 30 min så gick jag upp och tro det eller ej men strömmen gick ner så fort jag tryckte på strömbrytaren. Försökte även byta säkringen som krånglade sist men den verkade hel så nu får vaktmästaren kolla på det igen. Så trött jag blir!
En sista update förhoppningsvis. En elektriker kom ut i fredags och tog dit två killar från eon och de fixade fram strömmen igen. Tyckte de pratade nåt om att det var varmgång i grannfastigheten men att det nu skulle funka som det alltid gjort. Har dock inte vågat satt igång min stationära dator ännu utan väntar tills imorgon innan jag testar så att det finns möjlighet att lätt få hit några elkunninga ifall felet finns kvar.
Danne, har du en del uttag som inte är avsäkrade i din lägenhet och en del som är det?Danne_83 skrev:
Oftast så brukar alla uttag i ett rum gå på samma säkring.
En gång när jag kopplade in kringutrustning till en vedanläggning och precis när jag slog på strömmen så slocknade hela byn
då sa jag (på skoj) till frun i huset "oj då! nu har jag kopplat fel"
Nä det bör jag inte ha men fick det intrycket när jag gång på gång släckte halva hyreshuset.pellefant skrev:
Ja det är mycket möjligt att de går på samma säkring men just det uttaget är ett gammalt jordat som går raka vägen in i elskåpet så jag antog att det gick på den andra säkringen av mina två totala. Hursomhelst så har jag inte haft några fel sen elektrikerna var här så det är skönt!pellefant skrev:
Haha klockrent!pellefant skrev:
Klicka här för att svara