Läskig beskrivning. Lite konstigt att han kunde få ström genom kroppen så lång tid att han dog av det. Verkar ju bara som han skulle peta till något med kniven. Dessutom så satt han ju på ett trägolv, som ju är i stort sett isolerande. Han måste nästan ha hållit kontakten i ett fast grepp i ena handen, med ett finger på jordanslutningen.

gnistjagare skrev:
Även en skarvsladd kan vara farlig. Syns på bilderna från centralen att det mesta var hempuleri hos denna mannen.
[länk]
Om man ska vara petig så var det väl inte kabeln i sig som var farlig utan faran uppstod som jag tolkar det snarare i att kabeln var spänningssatt och att personen petade i kontakten med ett dåligt isolerat föremål.

Edit:

Gnistjagarn: En nyfiken fråga från en okunnig; Vad hittar du som fackman för fel i bilderna från centralen?

gravedigger skrev:
Gnistjagarn: En nyfiken fråga från en okunnig; Vad hittar du som fackman för fel i bilderna från centralen?
Enligt mig är inte detta yrkesmässigt utfört. Bla. så drar man en kulo rakt, inte så den ser ut som en slingrande orm. TKK klammringen är inte heller den vacker, man sätter aldrig klammer i böjar, 5cm innan och 5cm efter böj brukar man sätta.

Det är ganska lätt att se skillnad på yrkesmässigt utfört och hempuleri. Detta är helt klart hempuleri.

Då ser jag vad du ser också. Anledningen till att jag frågar är att jag har sett en del liknande installationer i bodar och uthus som är utförda på 60 och 70-talet.

Mikael_L
gnistjagare skrev:
Det är ganska lätt att se skillnad på yrkesmässigt utfört och hempuleri. Detta är helt klart hempuleri.
Nu generaliserar du.
Men rent generellt är det nog som du skriver. Men jag antar att det också går att hitta fulare saker än sådär, som är utförda av en fackman, om man letar lite... :rolleyes:

Jag får nog hålla med "gnistjagare" om att det oftast är mycket lätt att se om det är en hemapulare som "spikat" upp kablarna, det som brukar vara "fel" är: klammeravstånd i böjar, avstånd mellan klammer, böjarnas utseende, val av klammer, val av kabel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.