4 508 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
vem ansvarar?
Sida 1 av 2
Ska köpa en villa. Vem ansvarar för elen när affären är klar. Är det köparen eller säljaren. Är det köparens skyldighet att kolla upp så att elen är ok?
Hejsan
Du kan beställa en separat elbesikning av besikningsmannen
så är du på den säkra sidan
Du kan beställa en separat elbesikning av besikningsmannen
så är du på den säkra sidan
Ok tack
Vad kostar en elbesiktning ungefär?
Vad kostar en elbesiktning ungefär?
Vill du gå säker i ditt nya hem? Beställ en elbesiktning av en behörig elinstallatör innan du köper huset. Du finner dem på Gula sidorna under ”Elinstallationer”.
En enklare typ av besiktning — en så kallad okulär besiktning — kostar några hundralappar och tar ungefär 15-30 minuter. En del elinstallatörer erbjuder till och med en gratis genomgång av huset eftersom det ofta leder till jobb för dem.
Källa:
Köpa hus - tips om elbesiktning
En enklare typ av besiktning — en så kallad okulär besiktning — kostar några hundralappar och tar ungefär 15-30 minuter. En del elinstallatörer erbjuder till och med en gratis genomgång av huset eftersom det ofta leder till jobb för dem.
Källa:
Köpa hus - tips om elbesiktning
snickaren01 skrev:
skulle gissa att den landar på 3000 - 5000 + moms, beroende på vart i landet du är.
Annars kan du kolla med en mindre el firma, dom kan nog ge ett utlåtande. Borde vara det allra billigast. skulle hamna på 1000 -2000 + moms. Beroende på omfattningen...
Kan ju även vara bra att knyta kontakt med en lokal firma, som kan hjälp dig med el-arbetn i framtiden.
/Richard
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Ansvar kan ju betyda rätt många olika saker.
Om du köper ett hus där det inte finns någon anledning att tro på dålig elinstallation (någorlunda modern installation, inga synliga skavanker typs spruckna uttag, inga uppenbara tecken på hempuleri typ fula kabeldragningar), då riskerar man ju inte straffansvar för fallet att det visar sig finnas felaktigheter och en olycka inträffar.
Om du däremot som fastigehtsägare inte låter åtgärda uppenbara fel (säkringen går varannan vecka), eller inte låter besiktiga anläggningen när den börjar bli gammal (besiktningsintevallet som skall överstigas för att bli straffansvarig tror jag är väldigt långt), om det då inträffar en olycka då kan du som fastighetsägare åka dit.
Dvs ditt ansvar som fastighetsägare handlar om att du skall låta åtgärda kända fel, du skall med jämna mellanrum låta undersöka anläggningen (intervall 5år eller 30 år ingen aning, troligen mer än 30 år innan du anses försumlig). Har en elektriker som du anlitade förra veckan för att koppla in ett motorvärmaruttag gjort fel, så är det elektrikern inte du som blir ansvarig. Du har ingen anledning att tro att uttaget är felaktigt.
Om du köper ett hus där det inte finns någon anledning att tro på dålig elinstallation (någorlunda modern installation, inga synliga skavanker typs spruckna uttag, inga uppenbara tecken på hempuleri typ fula kabeldragningar), då riskerar man ju inte straffansvar för fallet att det visar sig finnas felaktigheter och en olycka inträffar.
Om du däremot som fastigehtsägare inte låter åtgärda uppenbara fel (säkringen går varannan vecka), eller inte låter besiktiga anläggningen när den börjar bli gammal (besiktningsintevallet som skall överstigas för att bli straffansvarig tror jag är väldigt långt), om det då inträffar en olycka då kan du som fastighetsägare åka dit.
Dvs ditt ansvar som fastighetsägare handlar om att du skall låta åtgärda kända fel, du skall med jämna mellanrum låta undersöka anläggningen (intervall 5år eller 30 år ingen aning, troligen mer än 30 år innan du anses försumlig). Har en elektriker som du anlitade förra veckan för att koppla in ett motorvärmaruttag gjort fel, så är det elektrikern inte du som blir ansvarig. Du har ingen anledning att tro att uttaget är felaktigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Kanske skall tillägga att JAG tycker nog man kanske skall undersöka en anläggning lite oftare än var 30e år, inte för att slippa ansvar, men för att inte riskera att något händer.
Tror du det?hempularen skrev:Dvs ditt ansvar som fastighetsägare handlar om att du skall låta åtgärda kända fel, du skall med jämna mellanrum låta undersöka anläggningen (intervall 5år eller 30 år ingen aning, troligen mer än 30 år innan du anses försumlig). Har en elektriker som du anlitade förra veckan för att koppla in ett motorvärmaruttag gjort fel, så är det elektrikern inte du som blir ansvarig. Du har ingen anledning att tro att uttaget är felaktigt.
Jag undrar jag... Jag tror att det alltid är fastighetsägaren som är ansvarig, men som i vissa lyckliga omständigheter kan skjuta över ansvaret till en annan part.
Ponera att jag köper ett hus nu i veckan, de gamla ägarna visar på nygjorda installationer, som sen orsakar en skada den närmaste tiden.
Ska jag kunna hålla någon elektriker för ansvarig måste jag nu först hitta honom, de gamla ägarna kanske inte hade kvar kvitton, flyttat utomlands etc.
Jag tror inte det duger med att vifta lite planlöst med handen och säga att det är någon annan som bär ansvaret, "för det är faktiskt en elfirma som gjort jobbet".
Men sen tror jag inte att man kan råka speciellt illa ut om det inte funnits någon anledning att misstänka dåligheter. Alltså inget straff, typ.
Det är vad jag tror iaf...
edit:
Egentligen var det kanske det du menade...
Men det gick att tolka som att man inte har ansvar när ett eljobb är nygjort, men det tror inte jag.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Nej som jag har förstått det (fast inte via någon expertkälla), så är du ansvarig för anläggningen, dvs det är DITT ansvar att den reapareras när det behövs och ses över med lämpliga intervaller. Om du är försumlig så kan du ställas till ansvar.
Men har man en anläggning som är i gott skick (och gott skick kan man behöva fastställa mha. en besiktning om den börjar bli till åren) så är du inte försumlig. Du skall inte behöva förutsätta att någon gjort fel. Såvida det inte finns omständigheter som borde få dig att misstänka fel. Om det visar sig finnas ex. en felkoppling, då kommer polisen att försöka hitta vem som gjort felkopplingen, men att du som fastigehtsägare skulle bli ansvarig i hans ställe (om man inte hittar den skyldige) är ju helt befängt. Har du vetat om eller borde misstänkt att felet fanns då är du ansvarig oavsett om man hittar den montör som gjort felet.
Men lite mer praktiskt, köper man ett hus som är mer än 20-30 år gammalt, så är det troligen en bra sak att få elen besiktigad, både av anvars skäl, men framförallt för den personliga säkerheten i huset. Samma sak om man köper ett nyare hus, med ledningsdragningar som verkar konstiga (hempuleri) eller om det finns synliga fel, typ spruckna uttag etc.
Men har man en anläggning som är i gott skick (och gott skick kan man behöva fastställa mha. en besiktning om den börjar bli till åren) så är du inte försumlig. Du skall inte behöva förutsätta att någon gjort fel. Såvida det inte finns omständigheter som borde få dig att misstänka fel. Om det visar sig finnas ex. en felkoppling, då kommer polisen att försöka hitta vem som gjort felkopplingen, men att du som fastigehtsägare skulle bli ansvarig i hans ställe (om man inte hittar den skyldige) är ju helt befängt. Har du vetat om eller borde misstänkt att felet fanns då är du ansvarig oavsett om man hittar den montör som gjort felet.
Men lite mer praktiskt, köper man ett hus som är mer än 20-30 år gammalt, så är det troligen en bra sak att få elen besiktigad, både av anvars skäl, men framförallt för den personliga säkerheten i huset. Samma sak om man köper ett nyare hus, med ledningsdragningar som verkar konstiga (hempuleri) eller om det finns synliga fel, typ spruckna uttag etc.
Skötselförekrifterna säger att
"Det åligger anläggningens innehavare
– att se till att anläggningen är så utförd och hålls i ett sådant skick att den ger nödvändig
säkerhet för personer, husdjur och egendom,
– att utöva en tillsyn av anläggningen enligt Del C3"
Så det är innehavaren som ansvarar för att anäggningen uppfyller alla krav. Har han inte själv kunskapen så får han ta in någon som har. T.ex en elinstallatör.
Tror inta alla anläggingsinnehavare inser vilket ansvar man faktiskt har.
"Det åligger anläggningens innehavare
– att se till att anläggningen är så utförd och hålls i ett sådant skick att den ger nödvändig
säkerhet för personer, husdjur och egendom,
– att utöva en tillsyn av anläggningen enligt Del C3"
Så det är innehavaren som ansvarar för att anäggningen uppfyller alla krav. Har han inte själv kunskapen så får han ta in någon som har. T.ex en elinstallatör.
Tror inta alla anläggingsinnehavare inser vilket ansvar man faktiskt har.