19 778 läst ·
81 svar
20k läst
81 svar
Hur koppla in 400V/32A byggplatscentral till 400V/16A matning?
Sida 1 av 6
På byggplatsen har snickarna för närvarande en byggplatscentral med 400V/32A-intag ansluten till så kallad byggel levererad av nätägaren. Då denna är dyr vill jag så fort som möjligt börja använda den ordinarie matningen till huset. Nätägaren har anslutit fasadmätarskåpet (eller i alla fall delar av innehållet däri) till elnätet, och elektrikern har efter elmätare och huvudsäkringar anslutit en bit gummikabel och ett 400V/16A-skarvuttag.
Hur ansluter jag enklast befintlig byggplatscentral till det av elektrikern installerade skarvuttaget? Skall jag be elektrikern byta ut skarvuttaget till ett avsett för 400V/32A?
Hur ansluter jag enklast befintlig byggplatscentral till det av elektrikern installerade skarvuttaget? Skall jag be elektrikern byta ut skarvuttaget till ett avsett för 400V/32A?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Uttagen är väl oftast desamma t.ex. Skarvuttag men det som skiljer är matningen eller säkringen före, dvs i ditt nya fasadmätarskåp. Att mata en central med för lite kräm är ju inte farligt, men kan vara opraktiskt eftersom du kan skjuta säkringar i värsta fall. 32 A är dock väldigt mycket, intr troligt att det används någon längre tid kontinuerligt antar jag. Så jag hade nog suttit nöjd och inte gjort något om det inte börjar skjuta säkringar.thobjo skrev:
Det märkliga är att så vitt jag kan se sitter det inte några andra säkringar än huvudsäkringarna (25A) innan skarvuttaget, så i mitt tycke borde det inte finnas några 16A-grejer inblandade i kopplingen överhuvudtaget. Det kanske är ett argument för att få elektrikern att åka dit utan kostnad och skruva på ett 32A skarvuttag.
sa3afc, tyvärr har jag ingen möjlighet/lust att ändra intaget i byggplatscentralen, då den inte är min. Jag skulle dock kunna skruva på en 16A-hane och en 32A-hona på en bit gummikabel. Låter det som en vettig idé, om jag ser till att uttaget "i" fasadmätarskåpet är avsäkrat med 16A-säkringar?
norrbottenstorpet, uttagen är inte desamma (föruom märkningen), utan de skiljer sig åt i storlek, så någon form av adapter krävs. Jag tror precis som du att de klarar sig långt med 3x16A. De kör bara sina handverktyg och en kompressor.
sa3afc, tyvärr har jag ingen möjlighet/lust att ändra intaget i byggplatscentralen, då den inte är min. Jag skulle dock kunna skruva på en 16A-hane och en 32A-hona på en bit gummikabel. Låter det som en vettig idé, om jag ser till att uttaget "i" fasadmätarskåpet är avsäkrat med 16A-säkringar?
norrbottenstorpet, uttagen är inte desamma (föruom märkningen), utan de skiljer sig åt i storlek, så någon form av adapter krävs. Jag tror precis som du att de klarar sig långt med 3x16A. De kör bara sina handverktyg och en kompressor.
Så länge det är avsäkrat med 16A är det okej att göra en "anpassningskabel" 32A>16A. Men då måste du vara säker på att det är 16A.
Skulle det sedan visa sig att det behövs mer än 16A, då måste du byta ut uttaget och kabeln.
Skulle det sedan visa sig att det behövs mer än 16A, då måste du byta ut uttaget och kabeln.
om du har ett 16A uttag så måste det sitta en jordfelsbrytare för det uttaget, däremot behövs inte det om det är ett 32A uttag. inte okej med 16A uttag avsäkrat med 25A passdel. det är passdelen och inte säkringen som bestämmer vad det är avsäkrat med. om en 16A säkring går så kan man ju sätta dit en 25A!!
alt1: jordfelsbrytare i mätarskåpet +16A uttag + 16A passdelar/säkringar+sladd 16A till 32A
alt2: 32A uttag + 25A passdelar/säkringar
alt1: jordfelsbrytare i mätarskåpet +16A uttag + 16A passdelar/säkringar+sladd 16A till 32A
alt2: 32A uttag + 25A passdelar/säkringar
Men byta säkringar till kraftigare i fasadmätarskåpet måste du fråga nätägaren om. Om du ska ha 16A säkringar i mätarskåpet, byt till sådana passdelar. Fixa in en jordfelsbrytare i mätarskåpet om det inte redan finns i byggcentralen.
Är en nu inte gällande föreskrift. Gällande föreskrift är ELSÄK-FS 2004:1 "Elsäkerhetsverkets föreskrift om hur elektriska starkströmsanläggningar skall vara utförda samt allmänna råd om tillämpningen av dessa föreskrifter"sa3afc skrev:
samt ELSÄK-FS 2006:2 "Elsäkerhetsverkets föreskrifter om ändring av verkets föreskrifter om hur elektriska starkströmsanläggningar skall vara utförda (ELSÄK-FS 2004:1) samt allmänna råd med kommentarer till ändringarna.
Föreskrifterna hittar du här
Register -Elsäkerhetsverket [NS4 version]
Där framgår i ELSÄK-FS 2004:1 4 kap §5 " I en byggnad eller del av en byggnad som används som bostad, grundskola, fritidshem eller förskola/daghem skall en jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström vara installerad som tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström där skydd mot elchock vid indirekt beröring är ett krav. Där avbrott kan medföra allvarliga konsekvenser får uttag undantas från skyddet."Ett sätt att uppfylla föreskriften på är att följa Svens Standard i detta fall SS 436 4000 Elinstallationsreglerna. Där finns följande om jordfelsbrytare"
412.5.3 Där skydd genom automatisk frånkoppling av matningen är anordnat skall följande uttag, med högst märkström 16 A, skyddas av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA:
– uttag som är placerade utomhus
– uttag som är placerade inomhus, men kan förväntas mata flyttbar materiel för användning utomhus
– uttag i bostäder, grundskolor, fritidshem och daghem. Vissa delar av installationen där avbrott kan medföra allvarliga konsekvenser kan undantas från skyddet.
ANM – Andra fall när jordfelsbrytare vars märkutlösningsström är högst 30 mA fordras, framgår av del 7."
jag tror inte att thobjo behöver 35A huvudsäkringar, och sen så hjälper det inte att fråga nätägaren utan det krävs en ändrings/färdiganmälan av en behörig elektriker som är registrerad hos elbolaget, eventuellt att elbolagets elektriker byter passdelarna.sa3afc skrev:
Jag borde ha kollat upp vilka föreskrifter som jag läste i. Jag visste att det står i starkströmsföreskrifterna, så jag sökte på det på google, men fick tydligen upp fel version. Men innehållet var liknande iaf...
Jag gillar själv "vad hände sen"-inlägg, så här bjuder jag på ett, om än inte speciellt spännande. För det första så hade jag fel angående huvudsäkringarnas storlek. De är på 20A, och så även passdelarna, men i något papper från min nätleverantör stog det 25A, därav den felaktiga informationen i tidigare inlägg. Det sitter även en jordfelsbrytare monterad i fasadmätarskåpet.
När jag besökte "min" elektriker i ett annat ärende passade jag på att fråga hur det kommer sig att ett 16A-uttag är avsäkrat med 20A-säkringar. Han sa att det funkar bra i det aktuella fallet. Troligtvis har han helt rätt i sitt påstående, för jag antar att marginalerna är väl tilltagna. Jag blev dock förvånad över svaret. Då jag berättade att snickarna har en byggplatscentral med 32A-intag erbjöd han sig på en gång att byta ut 16A-uttaget med ett dito som klarar 32A. Nu visade det sig att snickarna är driftiga, för de hade på eget initiativ satt på en 16A-stickkontakt på ett 32A-kablage och anslutit byggplatscentralen, så 16A-uttaget blev aldrig utbytt.
Personligen är jag övertygad om att denna installation kommer att fungera på ett säkert sätt under byggtiden, och då jag (förhoppningsvis) inte har något ansvar för kopplingarna låter jag de vara.
När jag besökte "min" elektriker i ett annat ärende passade jag på att fråga hur det kommer sig att ett 16A-uttag är avsäkrat med 20A-säkringar. Han sa att det funkar bra i det aktuella fallet. Troligtvis har han helt rätt i sitt påstående, för jag antar att marginalerna är väl tilltagna. Jag blev dock förvånad över svaret. Då jag berättade att snickarna har en byggplatscentral med 32A-intag erbjöd han sig på en gång att byta ut 16A-uttaget med ett dito som klarar 32A. Nu visade det sig att snickarna är driftiga, för de hade på eget initiativ satt på en 16A-stickkontakt på ett 32A-kablage och anslutit byggplatscentralen, så 16A-uttaget blev aldrig utbytt.
Personligen är jag övertygad om att denna installation kommer att fungera på ett säkert sätt under byggtiden, och då jag (förhoppningsvis) inte har något ansvar för kopplingarna låter jag de vara.
jasså, kan man säkra 16A uttag med 20A, det var nytt för mej iaf!
driftiga snickare... har dom elbehörighet åxå? annars får dom inte byta handskar..
som fastighetsägare är det du som är ansvarig för att installationen är säker.
om tex en som arbetar där skulle skadas pga fel i elinstallationen tror jag att du ställs till svars, sen så får du regressa mot elektrikern eller snickaren...
driftiga snickare... har dom elbehörighet åxå? annars får dom inte byta handskar..
som fastighetsägare är det du som är ansvarig för att installationen är säker.
om tex en som arbetar där skulle skadas pga fel i elinstallationen tror jag att du ställs till svars, sen så får du regressa mot elektrikern eller snickaren...