Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Finns uttag som har vidarekopplingsplinten mitt emot L och N plinten på själva uttagsdelen, troligtvis är det sådana uttag som du har, kablarna ska normalt sitta på samma anslutningsskruv, endast jorden brukar vara byglad så att den går att ansluta på bägge sidor.

Vet inte vad som menas för det står att nollan är dragen direkt till central.
Samt att det ansluts med stickpropp???

Ok. Missförstod nog. Jag fick uppfattningen att det var inkopplat i byggcentral med stickpropp. Dvs högst temporärt.

jag tycker du ska dit elektrikern som gjort elinstallationen och låta han fixa till den så det funkar;)

Jävlar vad med svar det blev :)
Nåväl, eftersom det är många komments så ska jag försöka förklara igen.

Hittils finns ingen el installerad i detta garage, jag håller på och drar nu.

Det kommer vara 7 grupper, varav 6 är för vägguttag, 1 är belysning.
Alla grupper har naturligtvis egen skyddsjord och separerade nollor och fas, inget blandas.
Som jag försökte förklara i början hade jag alltså anslutit stickpropp på FK (som kommer ut där centralen ska sitta) HÖGST temporärt för att se om det funkade och kopplat in detta på en bygg central.
Jag har stängt av dvärgbrytaren varje gång innan in/urkoppling av stickproppen, och har den inte inkopplad mer än någon minut när jag kollat om det funkar, dvs inget som kommer sitta inkopplat längre stunder.

Hittade iaf felet igår, det var en koppling jag gjort fel på, så efter lite logiskt tänkande fungerade det.
Nu när jag vet att allt det fungerar kommer jag ta bort stickproppen från FK kablarna igen så det inte händer någon olycka och kommer nu kontakta elektriker som kopplar in allt på elcentral, drar in huvudmatning från fasadmätarskåp samt får isolationsmäta alla uttag så det inte är nåt knas.

All installation i uttag är noggrant gjort, inag kardeler sticker ut, kablarna är inte skalade för långt, allt går i rör som är draget i vägg/tak och går till apparatdosor, förutom de för belysning som går till utanpåliggande uttag.

Ps, uttagen hade skruvanslutningar i plåtbläck som var sammankopplade så vidarematning funkade som jag tänkt med dom.

*skakar på huvet*

Sawsaw skrev:
*skakar på huvet*
*skakar tillbaks på huvet och undrar vad du skakar på huvudet för* ???

Mikael_L
moken skrev:
*klipp*
Hittils finns ingen el installerad i detta garage, jag håller på och drar nu.

Det kommer vara 7 grupper, varav 6 är för vägguttag, 1 är belysning.
Alla grupper har naturligtvis egen skyddsjord och separerade nollor och fas, inget blandas.
Som jag försökte förklara i början hade jag alltså anslutit stickpropp på FK (som kommer ut där centralen ska sitta) HÖGST temporärt för att se om det funkade och kopplat in detta på en bygg central.
Jag har stängt av dvärgbrytaren varje gång innan in/urkoppling av stickproppen, och har den inte inkopplad mer än någon minut när jag kollat om det funkar, dvs inget som kommer sitta inkopplat längre stunder.

Hittade iaf felet igår, det var en koppling jag gjort fel på, så efter lite logiskt tänkande fungerade det.
Låter lite läskigt, allting ... :(
Av inläggen, verkar du vara en hyfsat lång bit ifrån nödig kännedom...

Nu när jag vet att allt det fungerar kommer jag ta bort stickproppen från FK kablarna igen så det inte händer någon olycka och kommer nu kontakta elektriker som kopplar in allt på elcentral, drar in huvudmatning från fasadmätarskåp samt får isolationsmäta alla uttag så det inte är nåt knas.
Har du redan ordnat med en elektriker?
Om inte, så kan du ha otur och få problem med att få någon att åta sig det "sista".
Om du redan har kontakt med en så tycker jag det naturliga hade varit att ni tillsammans diskuterat vad du ska göra och att han hjälpt dig lite på vägen i början. Plus att du borde kunnat få hjälp även därifrån vid tveksamheter.

Uppfatta inte det här som att jag försöker mästra eller så, men jag ser dels en oro för din del att en elektriker kanske kommer dissa ditt jobb, dels en oro för vad för sorts installation som kommer att kvarstå i garaget för lång tid framöver.
Jag är dock glad att du vinnlägger dig om att försöka få till det rätt genom att fråga dig fram här, istället för att bara chansa. Det är ändock slutresultatet som är viktigast.

edit: När du till sist får dit en elektriker, kan du väl passa på och fråga honom och be han titta till de lösningar som du känt dig osäker på...

moken skrev:
*skakar tillbaks på huvet och undrar vad du skakar på huvudet för* ???
Åt det du skrivit och ditt resonemang kring det hela!

/Elinstallatör

Sawsaw skrev:
Åt det du skrivit och ditt resonemang kring det hela!

/Elinstallatör

Bad om råd i första inlägget, och kan inte på något sätt se hur ditt/dina inlägg var hjälpande.
Har man inget vettigt att tillföra en tråd, eller inte vill hjälpa till bör man inte skriva något över huvudtaget, det brukar vara en god grundregel på internetforum och säkerligen även här.
Det finns alltid besservissrar som skriver sånt som du precis gjort, men varför?

Med tanke att detta är ett forum för hempulare och jag ställer en specifik fråga där jag ber om hjälp vill jag inte ha svar av ditt slag utan hjälpande svar med konkreta råd och tips.

Hoppas du fortsättningsvis kan ta till dig detta och läsa vad folk frågar efter innan du sätter dej och skriver i deras trådar om du inte tänkt ge en hjälpande hand.

Mikael_L, vad närmre bestämt är det som gör att du tycker det är lite läskigt och långt från nödvändig kännedom?

Att jag inte kunde förklara med ord hur jag hade kopplat eftersom många missförstod det jag skrev? Kan varit eftersom jag inte använder exakta termerna kanske :)
Kopplingen jag hade gjort var ju rätt, alltså teoretiskt var den det, det som strulade var att jag hade satt fas och nolla på samma sida i ett uttag, något som jag inte kan försvara visserligen, men hade iaf tillräcklig kunskap för att finna det :)

jag anser mej haft tillräckliga kunskaper för att göra det jag gjort hittils, man behöver inte direkt vara "rocket scientist" för att dra några rör med kabel tycker inte mina kunskaper sviktat vid inkoppling av vägguttagen eller egentligen heller trappbrytarna (med reservation för ovan nämt misstag)

Angående fas in i ena änden och nolla i andra har iaf en utbildad elektriker sagt att man får ha så, han har även sett skiss över hur jag hade kopplat allt detta som föranledde detta dilemma och sagt att det är korrekt, men som sagt... Jag hade förväxlat två kablar... och med handen på hjärtat tror jag även en utbildad elektriker någon gång råkat göra detsamma.

men jag tar gärna emot feedback på vad det är som du reagerat på, för det kan ju vara som du säger att jag inte har tillräcklig kännedom och gjort något konstigt vilket jag får veta om du utvecklar dej och då rycker jag gärna mina kopplingar och låter en elektriker stå en timme extra och gör om det, men det jag utfört själv hittils anser jag mej behärska såtillvida att jag inte är orolig för kortis/brand/personskada och alltså inte ville betala dyra pengar till en elektriker för detta.

Hela huset är gjort av en behörig och eftersom jag byggt hela huset själv förövrigt har jag sett nästintill allt han gjort, hur han dragit rör etc, hur han tänkt när han kopplat osv osv.
Det jag gjort nu är alltså gjort likt hans arbete, men mycket simplare utfört eftersom jag valt att dra separata rör till vardera uttag istället för att ha kopplingsdosa i vägg eller tak och splitta ut en grupp på fler uttag.

men som sagt, eftersom jag trots allt är amatör kan jag missat något vesäntligt och du får gärna berätta vad du tror jag kan missat så får jag fundera om det är något jag måste fundera mer på.

Hälsningar Patrik

Nu tycker jag att det är dags att stänga.

Trådskaparens koppling fungerar tydligen, enl. uppgift skall en elektriker asvsluta kopplingen. Finns inte så mycket mera att diskutera.

Dískussionerna om behörighet etc. tar vi i den klistrade tråden i detta forum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.