7 863 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
Fasadmätarskåpsfrågor
Sida 1 av 3
Tänkte köpa mig ett GARO VIN 25. Har inte haft möjlighet att detaljstudera hur man kan göra anslutningar till detta skåp. Går det bra att ha inkommande kabel (från elbolaget) kommande undertill i skåpet och utgående kabel (till min elcentral) kommande in i baksidan av skåpet, eller måste alla anslutningar göras i bottenplåten? Skall utgående kabel helst komma in i skåpet högt eller lågt eller spelar det ingen roll kanske?
Behöver man tänka på någon slags dränering?
Varför fasadmonterat skåp?
Infällda skåp är dåliga för värmeekonomin.
Inte direkt snyggt.
Kondensrisk?
Om några år är det fjärravläsning och då behöver väl inte skåpet vara åtkommligt för elbollagen.
Finns inget possitivt med fasad skåp i mitt tycke.
Men det är jag det.
Infällda skåp är dåliga för värmeekonomin.
Inte direkt snyggt.
Kondensrisk?
Om några år är det fjärravläsning och då behöver väl inte skåpet vara åtkommligt för elbollagen.
Finns inget possitivt med fasad skåp i mitt tycke.
Men det är jag det.
Savoy skrev:Tänkte köpa mig ett GARO VIN 25. Har inte haft möjlighet att detaljstudera hur man kan göra anslutningar till detta skåp. Går det bra att ha inkommande kabel (från elbolaget) kommande undertill i skåpet och utgående kabel (till min elcentral) kommande in i baksidan av skåpet, eller måste alla anslutningar göras i bottenplåten? Skall utgående kabel helst komma in i skåpet högt eller lågt eller spelar det ingen roll kanske?
Min erfarenhet av Garoskåp är att serviskabel (elbolagets) kommer in längst till vänster i en sån förskruvning. Sen så finns det ju utgångar till höger för din kabel undertill.
Lösningar jag sett på de där är väl olika men aldrig sett att man borrat genom skåpet och gått med utgående kabel genom fasaden på de viset.. men iofs inte alls omöjligt?! Rådgör med din elektriker som skickar in föranmälan till elbolaget vad som går att göra!!
Om inte skåpet redan har dräneringshål så kan du väl göra ett om du är rädd för de
@tomtletare: Skåpen idag brukar inte vara infällda i fasaden, men däremot utanpåliggande. Snyggt.. nä men ström vill du ha
tomtletare skrev:
Elbolagen är ålagda att besöka anläggningen minst vart tredje år. Det räcker med att kunden (du) tecknar ett avtal med en annan leverantör så måste nån dit och läsa av mätaren.
Fjärravläsningen läser inte mätarställningen utan förbrukad energi, dvs den levererar värdet " ytterligare 100kWh har förbrukats", inte "nu står mätaren på xxxx kWh".
Detta är säkert saker som tekniken kan lösa, men besökskravet kommer knappast att upphöra. Därav kravet på fasadmätarskåp, så att montören lätt kan komma åt mätaren för avläsning/service/byte etc. utan att behöva boka en tid, jaga en nyckel eller nån som kan låsa upp. Detta är mertid som kostar, och skall betalas av nån (läs: du och jag).
IP klassen blir ju inte riktigt rätt om man borrar in i bakstycket.
Det blir väl inte helt fult om man borrar ut kabeln ur väggen 20cm nedanför skåpet och bockar in den i förskruvningen? Kan ju kanske bocka till en snygg plåt som kabelskydd annars..
Det blir väl inte helt fult om man borrar ut kabeln ur väggen 20cm nedanför skåpet och bockar in den i förskruvningen? Kan ju kanske bocka till en snygg plåt som kabelskydd annars..
Oj oj, då kommer det bli krig för på mitt blivande hus kommer inget mätarskåp att monteras. Jag vägrar. Då får de sätta stolpe eller något annat i en lämplig buske.bax skrev:Elbolagen är ålagda att besöka anläggningen minst vart tredje år. Det räcker med att kunden (du) tecknar ett avtal med en annan leverantör så måste nån dit och läsa av mätaren.
Fjärravläsningen läser inte mätarställningen utan förbrukad energi, dvs den levererar värdet " ytterligare 100kWh har förbrukats", inte "nu står mätaren på xxxx kWh".
Detta är säkert saker som tekniken kan lösa, men besökskravet kommer knappast att upphöra. Därav kravet på fasadmätarskåp, så att montören lätt kan komma åt mätaren för avläsning/service/byte etc. utan att behöva boka en tid, jaga en nyckel eller nån som kan låsa upp. Detta är mertid som kostar, och skall betalas av nån (läs: du och jag).
Jag bygger inte en 3 miljoners "mätarhållare" till elbolaget.
Kanske dags att fundera på argument till samtalen. hmmm.
[quote author=bax link=1157922106/0#5 date=1158004479]
Elbolagen är ålagda att besöka anläggningen minst vart tredje år. Det räcker med att kunden (du) tecknar ett avtal med en annan leverantör så måste nån dit och läsa av mätaren.
quote]
Det där med att elbolaget måste besöka anläggningen stämmer inte riktigt. Åtminstånde inte i praktiken.
Jag bytte elbolag för två år sedan, och jag fick läsa av mätaren själv. Jag har inget fasadmätarskåp, så jag vet om någon varit där. Om nu inte Fortum bryter sig in. ;D
Det har inte varit någon från elbolaget i mitt hus på minst fem år...
/Jonas
quote]
Det där med att elbolaget måste besöka anläggningen stämmer inte riktigt. Åtminstånde inte i praktiken.
Jag bytte elbolag för två år sedan, och jag fick läsa av mätaren själv. Jag har inget fasadmätarskåp, så jag vet om någon varit där. Om nu inte Fortum bryter sig in. ;D
Det har inte varit någon från elbolaget i mitt hus på minst fem år...
/Jonas
tomtletare skrev:
Det blir nog din elektriker som du ska bråka med också.. och övertyga han att övertyga nätägaren att inte sätta upp en fasadskåp. Återkom gärna och berätta hur det gick!
Är det så att du matas via luftledning på lågspänningen så är det inte omöjligt att du kan få ha ditt skåp på stolpen närmast ditt hus. Men är det ett kabelnät i ett detaljplanerat område så blir det knivigt. Nånstanns måste du ju ha din mätare. Många placerar dom ju på garage eller verkstad.
Att tänka på är också var huvudsäkringarna hamnar. Jag sitter med mätare på luftledningsstolpe och där sitter även huvudsäkringarna. Inte så kul när en av dem trillar av pin en vinternatt med -30 och djupsnö
Det finns väl inget som säger att skåpet måste sitta på väggen, bara det är åtkomligt för nätägaren, sitter på rätt höjd osv. Tex Garos markstativ SFU1 (E2270657) fixar saken.
Ingen idé att starta krig i onödan...
http://www.garo.se/broschyrer o prodbl/L0603.pdf
Ingen idé att starta krig i onödan...
http://www.garo.se/broschyrer o prodbl/L0603.pdf
Nu börjar det likna något. En sådanhär stolpe och en buske så blir det nog bra.Fotografen skrev:
Så slipper jag se det eländiga skåpet.
Men det är väl som mats_o säger också, trist att vada i snö mitt i natten och leta huvudsäkring.
Men det drabbar aldrig mig ändå så, eller hur
Tack för stolptipset det läggs på minnet.
Förresten är de stadiga de där stolparna? Eller finns det modeller som monteras på gjutna sulor eller något liknande?