3 720 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Jordfelsbrytare
Har pratat med min elektriker angående kostnadsförslag att koppla in en jordfelsbrytare.
Eftersom det är ett gammalt hus så påpekade han att det var omöjligt att ge mig ett fast pris på detta eftersom man kan ha förväxlar jord och nolla på många ställen. Min fundering är dock hur detta är möjligt när det inte är nån jord dragen förutom till köket och källaren.
Så småningom ska hela elen dras om för att få jordat men i dagsläget är det som sagt två tåtar nästan överallt.
Hur kan det då bli problem med att koppla in en jordfelsbrytare?
// Johan
Eftersom det är ett gammalt hus så påpekade han att det var omöjligt att ge mig ett fast pris på detta eftersom man kan ha förväxlar jord och nolla på många ställen. Min fundering är dock hur detta är möjligt när det inte är nån jord dragen förutom till köket och källaren.
Så småningom ska hela elen dras om för att få jordat men i dagsläget är det som sagt två tåtar nästan överallt.
Hur kan det då bli problem med att koppla in en jordfelsbrytare?
// Johan
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det är ganska vanligt att det finns jordfel i äldre installationer. Dessa visar sig då oftast fröst vid installation av jordfeslbrytare.
Felen kan vara i tidigt stadie av något som håller på att bli farligt, men det kan också vara fel som funnits i många år och som iofs inte gör någon skada.
I många fall kan det vara ganska tidsödande att lokalisera ett jordfel. För en elektriker skall det gå snabbt att komma fram till vilken grupp det ligger i. Men sedan kan det framförallt i äldre installationer bli struligt.
Felen kan vara i tidigt stadie av något som håller på att bli farligt, men det kan också vara fel som funnits i många år och som iofs inte gör någon skada.
I många fall kan det vara ganska tidsödande att lokalisera ett jordfel. För en elektriker skall det gå snabbt att komma fram till vilken grupp det ligger i. Men sedan kan det framförallt i äldre installationer bli struligt.
Men då rör det sig oftast om "mindre kortslutning", mikroljusbågar typ. Han hänvisade till att det mestadels rörde sig om förväxling mellan nolla och jord. Är det något man kan göra för att förbereda en installation av jordfelsbrytaren för att minimera elektrikerns frustrationskonto.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
kan ju vara bra om det är någorlunda enkelt att komma fram till alla kopplingsdosor. Och om du vet med dig att dte finns några övertapetserade dosor så var beredd att visa var de finns. Däremot så är det ju onödigt att skära fram dem innan man vet om det finns något fel.
Ett exempel. En granne vi hade vif vårt förra hus installerade jordfelsbrytare. Huset var byggt .84, detta hände ca -94.
Brytaren löste ut omedelbart efter installation. Efter en del felsökning lokaliserades felet till en kabel som gick ut till en lampa i en grindstolpe. Visade sig att ut från huset gick det ner en fin kabel avsedd för nedgrävning, upp inne i grinstolpen kom det upp en lampsladd ur marken. Efter grävning hittade man att kabeln var skarvad en meter från stolpen, trådarna var ihoptvinnande, och sedan hade man skottat igen utan någon ytterligare isolering.
Ett exempel. En granne vi hade vif vårt förra hus installerade jordfelsbrytare. Huset var byggt .84, detta hände ca -94.
Brytaren löste ut omedelbart efter installation. Efter en del felsökning lokaliserades felet till en kabel som gick ut till en lampa i en grindstolpe. Visade sig att ut från huset gick det ner en fin kabel avsedd för nedgrävning, upp inne i grinstolpen kom det upp en lampsladd ur marken. Efter grävning hittade man att kabeln var skarvad en meter från stolpen, trådarna var ihoptvinnande, och sedan hade man skottat igen utan någon ytterligare isolering.
Som tur är så bor jag i ett elementhus där man kan komma åt varenda meter fk i stortsett. Sitter bakom taklisten i plastlister.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
ja men det är ju det elektrikern kommer att göra om han behöver felsöka. Det är inte så vanligt att man som hempulare har en isolationstestare. Det är också ett ingrepp som kan bli väldigt farligt om man inte vet exakt hur man skall göra det.
Jag rör då ingen central hur som helst, jag är mest bara intresserad av vad som ska göras. Känns bättre om man kan samtala med elektrikern på någolunda samma språk. Vill bara inte bli pålurad massa timmar om jag kan resonera med denne. Sist jag skulle installera 2 paxfläktar fick jag en räkning på 16 timmars arbete pga att en nyanställd lärling var med och tittade på.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
En sådan räkning skulle jag bestridit!JohanKson skrev:
Om jag förstod dig rätt, dom arbetade med din fläkt i 8 timmar, en stod endast och tittade på, men du fick ändå betala dubbelt...
Som synd var så var jag nybliven husägare och dum nog att inte förstå att det kanske inte skulle ta så lång tid... Nu vet jag bättre, eller försöker ta reda på iallafall!Mikael_L skrev:
Nu var det iofs två fläktar, dock helt utan komplikation att koppla in. Fläkt, ledning och dosa typ.
Jag kan tillägga, att jag vet inte om den går att bestrida rent juridiskt, det kanske finns någon tokig regel som dom kan utnyttja. Men jag skulle definitivt gjort allt för att få lärlingstimmarna strukna. Alltså helt enkelt betalat hälften och bestridit andra halvan och sen tagit diskussionen med firman för att se vart det leder.
Undra om man alltid ska villkora en beställning av ett hantverksjobb att medföljande lärling ej är tillåtet???
Undra om man alltid ska villkora en beställning av ett hantverksjobb att medföljande lärling ej är tillåtet???
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden