snickarboden skrev:Fråga elva är lite trixig, det finns värmepumpar som löser en jfb på 30 mA och som då istället skall skyddas med en brandskyddsautomat på 300 mA enligt tillverkarnas installationsanvisningar.
Det man kan undra över är vad frågeställaren menar med "om man skall ha en jfb", det finns det nämligen bara ett svar på och det är att ja, det skall man.
/Kent
Om var inte rätt ord.. Sorry När JFB kommer in... Ska fixas snarast
Men minskar inte en Dimmer spänningen? Har för mig att jag mätt det några gånger? Hur många sorters dimmrar används idag?master_mimer skrev:Fråga 1
Beroende på hur man dimmar en lampa kan den dra olika mycket ström
En transistor eller triacdimmer "tänder och släcker" lampan (fast glödtrådens tröghet gör att den glöder ganska jämt)
I det fallet drar ju lampan mindre ström efterosm dne inte är tänd hela tiden., men man får viss effektförlust i dimmern som blir lite varm.
Dessutom är det mest verkningsgraden på lampan som minskar, inte så mycket effekten. en 60W lampa dimmad till styrka motsvarande en 40W drar mer än en 40W
Glödlampan bygger på att tråden blir så varm att den börjar lysa vitt (jfr ett vanligt ugnselement som lyser rött när det är riktigt varmt) sänker man effekten lite så kllnar lampan ganska mycket vilket ger mycket mindre ljus i förhållande till värmestrålning...
Effektreglerar man med en gammal trimpot (vridresistor) så spar man ingenting, det man drar ner på lmpan tar man ut i resistorn. ungefär som att reglera duschtrycket med att hålla för några hål i slangen...
klart bästa sättet att ljusreglera är sektionering. en ljuskrona med 3 lampor där man tänder 1, 2 eller 1+2 är utmärkt. (energimässigt)
De för glödljud -vad heter de`och sen vet jag det finns de som är för elektroniska transformatorr och glödljus-Vad heter de?
Elementspänningen är spänningen som en platta ska matas med. Har du 2-fas så går förmodligen två plattor på varje fas. Elementspänningen är då 230 V.dell4 skrev:
Nej, dimmern sänker inte spänningen. Som du fått förklarat tidigare kortar den av tidsintervallet som strömmen går fram.dell4 skrev:
Mätinstrumentet mäter effektivvärde, ett genomsnitt av spänningen över tid, och detta minskar när du dimmar. Ditt instrument visade förmodligen effektivvärde, varför det såg ut som om spänningen sjönk.
Mäter du istället topp till topp-värde kommer du få samma värde oavsett dimning.
1.Vet ej. Men tror att det beror på hur mycket du dimmrar ner den. I fullt läge lär den iaf dra mer ström.dell4 skrev:1-
Om Man dimmrar en lampa -drar den isf mer ström då? Tänkte att lägre spänning brukar väl göra att det behövs mer Ampere? blir det isf dyrare att ha lampor dimmrade?
2-
Är det aldrig ström på nolla?
3-
Kan man stöta/ta på nolla utan att få ström i sig? Är det olika vid belastning och ej?
4-
Hur kan vissa saker fungera utan nolla? Tex Element?
5-
När jag kikade lite på spishällar så stod det 'elementspänning' -vad är det?
6-
Ska alla fasta instalerade saker föregås av allpoliga brytare? Tex Badkar,badrumsfläkt,golvvärme ute bel, VU ute.. OSV ?
7-Isf är det okej att sätta dessai en centralen? Finns ju de som passar DIN Skenan och bara bygger en enhet.
8-
Hur kan fåglar sitta på kraft-ledningar? JA det är inte jordade, men om jag tar i en fas så får jag ju en jävla smäll...- är jag jordad då? fast jag har gummi skor på mig?
9-
Får man alltid stötar av en fas ledare även om det inte finns belastning?
10-
Får man mer ström i sig om man tar i en fas som det hög belastning på?
11-
Om man ska ha en jordfelsbrytare men har en värme pump hemma är det gpdkännt att lägga den utanför JFB ?
12-
ISf är då detta OK?-
att man tar inkommande efter huvudbrytaren och säkrar av dessa och sedan lägger NOLLA och JORD ihop på centralens Jordskena?
13-
Det är väl centralens jord skena som inkommande PEN läggs på? och sedan går till JFB och sedan utfrån JFB och upp till NOLL-skenan? Rätt?
14-
I mitt hus så satt det en dosa till Tvättmaskin med 2-fas nolla och jord.
Kan man då borra i en renoveringsdosa bredvis för att sätt 2st 1-vägs uttag i en 2-fackkombiram och sedan sätta en 2-pol säkring i centralen.?
15-
Vad går man ifrån när man räknar zoner i badrum? Omjag har strömbrytaren 40cm i från blandaren är det okej. (även an golvtermostat kommer att komma in där framöver. Behöver jag sätta dessa på utsidan?
Räknas zonerna ifrån kanten på badkar(handfat eller i från blandaren? och i ett badgar har man ju dusch slangen som kan vara lång. Hur ser man på det?
Hmm vet att jag hade mer frågor men de kommer väl senare..
Skit kul forum BTW.
MVh Dell
2.Det kan vara ström i nollan.
3.Du kan ta i nollan utan att få ström i dig. (oftast)
4.De fungerar genom att kortslutas mellan två faser istället för en kortsluning genom fas och nolla..
5.Elementspänningen betyder hur de ska kopplas. Med eller utan nolla.
6.Nej
7.Nej
8.Du är jordad om du får ström i dig. Fåglarna får ingen ström i sig som du sa för att de ej är jordade.
9.Nej. Inte om du kan flyga. Eller hoppa länge ;-)
10.Det är inte volten som är farlig om det är den du syftar på. Det är amperen.
11.Godkänt är det. Det är du själv som är ansvarig eftersom det är du som är anläggningsinnehavare. Det här är en fråga som kan få lika många svar som det finns människor. Man ska ha en säker anläggning, sen får man bete sig hur man vill. I hus där man stadigvarande är bortrest skulle jag rekommendera att inte ha JFB på värmen. Är man alltid hemma så skulle jag installera två stycken. En för värmen och en för övriga huset.
12.Förstår inte varför du ska göra det? Jag svarar nej. Finns ingen anledning att göra det om du har både nolla och jord in i huset. Det är inte så vanligt heller för den delen.
13.Ja
14.Tvåpolig säkring har jag aldrig hört talas om, men ja du kan sätta upp två uttag på två olika faser. Märk bara upp väl att det fortfarande kan vara ström kvar i uttagen om du skruvar ur endast en säkring.
15.Har för mig att du inte får ha ngt innanför 60cm från duchmunstycket. Sök på internet så hittar du bilder på zon-indelningar.. Orkar inte leta på och länka..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden