10 587 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Vilka bestämmelser finns ang brytare för bubbelbadkar?
Sida 1 av 2
Vilken brytare du ska ha står i monteringsanvisningen för karet och ska det vara nån meningmed brytaren ska man följa anvisningen. Står det tex. säkerhetsbrytare kan du ju sätta den vid elcentralen. Du kan även montera en "huvudbrytare" i centralen som säkerhetsbrytare tex: E2142853. Natrligtvis måste karet skyddas av en JFB men den uppfyller inte kravet för en säkrhetsbrytare.
oki, jag hittar inget när jag söker på E2142853.
jag har bara 5cm plats kvar i centralen, får en JFB plats plus en E2142853 eller får jag bara plats med en enhet.
I centralen finns redan en JFB för hela lägenheten men tänkte att det vore säkrast med en separat JFB för bara badkaret., eller spelar det ingen roll, kan jag köra på den som finns bara och enbart montera en E2142853?
jag har bara 5cm plats kvar i centralen, får en JFB plats plus en E2142853 eller får jag bara plats med en enhet.
I centralen finns redan en JFB för hela lägenheten men tänkte att det vore säkrast med en separat JFB för bara badkaret., eller spelar det ingen roll, kan jag köra på den som finns bara och enbart montera en E2142853?
Själv tycker jag inte att brytarna ska monteras in i centralen.. Om något ska föregås med en allpolig brytare eller säkerhetsbrytare, så tycker jag att den ska sitta ute vid apparaten. Vad ska man annars med brytaren till? Då funkar ju säkringarna lika bra som brytare.
Nej, anledningen till varför jag vill ha brytaren ute på plats är enkel. Man ska lätt kunna bryta strömmen till apparaten.
Nej, anledningen till varför jag vill ha brytaren ute på plats är enkel. Man ska lätt kunna bryta strömmen till apparaten.
Nej, man ersätter inte en säkerhetsbrytare med en säkring. Det jag menade var att det är rätt värdelöst att sätta en massa säkerhetsbrytare vid centralen. När det då krisar kanske man måste springa till elcentalen för att bryta strömmen. Och då sitter det kanske fem säkerhetsbrytare på väggen som inte är uppmärkta man ska chansa på.. (Det jag syftade på var vanliga smältsäkringar. Men det kunde ju inte du veta.)
Det är då bättre enligt min mening att ha brytaren på plats. Dels för att slippa ta fel eller att snabbare kunna bryta.
Har för mig att förr skulle arbetsbrytaren till oljepannor sitta direkt innanför dörren. Bara för att man skulle komma åt den lätt om man var i rummet eller kunna sticka in handen bara och bryta om det skulle behövas..
Men du har så rätt.. En dvärgbrytare är ingen säkerhetsbrytare. Det som gäller är brytavståndet.
Det är då bättre enligt min mening att ha brytaren på plats. Dels för att slippa ta fel eller att snabbare kunna bryta.
Har för mig att förr skulle arbetsbrytaren till oljepannor sitta direkt innanför dörren. Bara för att man skulle komma åt den lätt om man var i rummet eller kunna sticka in handen bara och bryta om det skulle behövas..
Men du har så rätt.. En dvärgbrytare är ingen säkerhetsbrytare. Det som gäller är brytavståndet.
Jag trodde de flesra dvärgbrytare var godkända som frånskiljare för arbete (tillräcklig kontaktseparation, tillförlitlig indikering av brytningen, se tillverkarens datablad). Däremot är det bara vissa modeller som är låsbara.
Finns det fler krav på arbetsbrytare?
Finns det fler krav på arbetsbrytare?
pellefant: Det krävs dessutom en "tillförlitlig indikering" av brytningen. Oftast uppfyller dvärgbrytare och personskyddsautomater från de stora leverantörerna kraven. Kontrollera databladet från tillverkaren samt märkningen på brytaren.
Jag har nu läst lite mera och får revidera min tidigare uppfattning. Och håller med - petersv - att OFTAST är dom godkända men inte alla, och inte ens alla från dom stora. Så det är som alltid, innan man köper så måste man veta vad man ska ha och sedan läsa för att veta om det fungerar.